Bloodborne hunter

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av Björn B »

Jag vet inte, är blod blankt? Om så är fallet så sugs det väl in i materialet och då är det väl inte så blankt?
Intressant bygge detta.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av Stellan »

Björn B skrev:Jag vet inte, är blod blankt? Om så är fallet så sugs det väl in i materialet och då är det väl inte så blankt?
Intressant bygge detta.
Intressant tanke. Men jag tänker att det är ganska blankt om det är fuktigt och snubben har väl någon mördargalonrock eller vad på sig. Av dramaturgiska skäl tänker jag att man vill ha mer färskt splatter som kontrasterar mot övrigt... men intressant tanke är det.
Stellan Schroeder Englund
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av EMP »

Tack för tipsen och förslagen! :)

Det kanske kan vara en idé att kombinera så att det inte är så blankt och kladdigt där ”splattet” så att säga hunnit torka in lite och sen köra en del blankt där det är mer färskt?

Har fixat så att jag kan göra lite tester sen när det väl är dags att börja måla (fast har inte tagit någon bild än på testobjekten).



Har också hänt en del sedan sist. Fick tag på en liten panel med strömbrytare på som kapades till lagom format förra helgen:

Bild

Bild

Bild

Sen behöver ju strömbrytaren ta vägen någonstans också. Därför blev det åter igen dags att plocka fram tejp, markeringspenna, borr och stämjärn:

Bild

Bild

Bild

Bild

När hålet är så pass klart att allt passar blev det dags att märka ut själva panelens storlek och sedan sänka ner den. Vi vill ju inte ha en massa som sticker upp:

Bild

Bild

Bild

Ta-da! Såhär blir det när luckan sitter på plats. Ska peta i lite bets också för att det inte ska bli några ljusa kanter som syns. Spelar det någon roll? Det är ju på undersidan? Njaaa… egentligen inte eftersom det inte syns men det känns bättre om det ser ordentligt ut :)

Bild

Bild

På bilderna ovan sticker knappen på strömbrytaren upp en hel del och det är ju inte riktigt bra. Så nästa steg blev att korta den.

Bild

För att få lite mer plats bockas benen på strömbrytaren. Det innebär att det kommer gå att pilla ut den igen OM det någon gång behövs.

Bild

Det blev också dags att löda på sladdarna och fixa lite krympslang

Bild

Och här är resultatet:

Bild


Jag håller också på för fullt att fylla skarvar, fixa skulptering etc. Det blir som tidigare sagt lite extra jobb när det ska borras i tunna delar. Här handlar det om att fylla de hål som uppstått (och samtidigt få i lite mer material runt metallpinnarna).

Bild

Har också börjat återskapa de detaljer som av förklarliga skäl försvann när metallstaven installerades.

Bild

Bild

Under tiden har tummen monterats på plats.

Bild

Bild

Håller också på för fullt med att fixa till passformen. Jag har lagt till lite på västen sedan sist.

Bild

Tanken är att västen och halsduken ska målas och därefter monteras de ihop innan de plockas på plats i rocken. Har fortfarande lite glapp att fixa.

Bild

Bild

Sen har jag också petat i lite Magic Sculpt i rocken, plastat in västen och tryckt på plats. Efter att allt härdat blir det ett avtryck som gör att delarna nu passar perfekt. Det ger också fördelen att det bara finns ett sätt västen kan sitta på. Inga glapp, bra yta att limma på och gör att mängden metallstav för att hålla rocken på plats kan minskas rejält.

Bild

Bild

Har också börjat skulptera mina Messengers.

Bild

Bild

Bild

Det är ju trots allt svårt att inte gilla de här små filurerna ;)

Bild


/Emma
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av EMP »

Nu är det dags att börja få lampan på plats.

Eftersom det ska gå att plocka bort lampan OM dioden behöver bytas så installerar jag lite magneter även på den här delen av modellen. Tejp är ju naturligtvis mycket bra när man ska se till att allt sitter där det ska medan limmet torkar.

Bild

Fortfarande en hel del kvar att göra på lampan

Bild

Bild

Eftersom lampan inte ska sväva ska där ju naturligtvis vara lite grejer som håller den på plats

Bild

Lite grund att skulptera runt

Bild

Pågående skulptering där fortsättning följer

Bild


Har också gjort lite olika avgjutningar av ytan på rocken

Bild

Ta-da!

Bild


Är inte helt nöjd med hur pistolen blev och bestämde mig därför för att göra ett andra försök att få till lite bättre detaljer.

Bild

Bild

Ser ju rätt lovande ut…

Bild

…och detaljerna blev avsevärt bättre också!

Bild

Jämförelse av den gamla pistolen och den nya… var ett bra beslut att göra en ny…

Bild

Blir faktiskt förvånansvärt bra efter att ha krattat bort överflödigt material.

Bild

Bild

Bild


/Emma
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av jonaszett »

hmmm....med hanen på pistolen i det läge den är på bilderna tar det en stund innan den kan avfyras...
Han kanske behöver vara mer beredd??
Häftiga detaljer både på pistol och gubbe (och spännande kopieringsteknik).
Följer med stor glädje dina poster
Z
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3654
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av magnusf »

Vilket projekt Emma! Följer med intresse!

Hälsningar

Magnus
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av MartinN »

Instämmer till fullo med föregående. Det är inte min cup of tea när det gäller motiv men det är riktigt roligt att följa din byggberättelse.

/M
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av EMP »

jonaszett skrev:hmmm....med hanen på pistolen i det läge den är på bilderna tar det en stund innan den kan avfyras...
Han kanske behöver vara mer beredd??
Häftiga detaljer både på pistol och gubbe (och spännande kopieringsteknik).
Följer med stor glädje dina poster
Z
Tack! Skoj att bygget och inläggen uppskattas :)

Är absolut benägen att hålla med dig utifrån det lilla jag kan om den här typen av vapen. Om jag identifierar den korrekt så känns det dessutom lite som att där även saknas flinta… Så rent logiskt borde den absolut modifieras för att vara klar att skjuta med…

Fast pratar vi utifrån förebilden så ser det ut som att det här är medvetet och att pistolen ska se ut så här.

http://cdn3.dualshockers.com/wp-content ... 0417_o.jpg

https://cache.popcultcha.com.au/media/c ... me1-10.jpg

http://vignette3.wikia.nocookie.net/blo ... 0921064652

https://vignette3.wikia.nocookie.net/bl ... 1130074943

(alternativt kommer han att bli obehagligt överraskad när det inte händer något… ;) )


magnusf skrev:Vilket projekt Emma! Följer med intresse!

Hälsningar

Magnus
Tackar! :D Har hur roligt som helst med den här modellen och kan lite sådär försiktigt antyda att det eventuellt kan vara dags att börja måla snart…


MartinN skrev:Instämmer till fullo med föregående. Det är inte min cup of tea när det gäller motiv men det är riktigt roligt att följa din byggberättelse.

/M
Tack så mycket! Väldigt roligt att höra att inläggen är av intresse! :) Och det kommer mer ganska snart eftersom det hänt lite med bygget även idag :)



/Emma
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av EMP »

Nu har det hänt lite mer (igen)…

Håller bland annat på att fixa lite med ansikte och frisyr. Börjar därför med att märka ut på ett ungefär var frisyren är placerad på modellen…

Bild

Sen pillar jag loss en bra bit av det skulpterade håret för att kunna bygga upp frisyren igen med de ändringar som krävs för att få det här att se ut som min karaktär i spelet.

Bild

Ett besök hos frisören senare är allt förberett för att fixa en ny frisyr och blondering. Och varför är där ett hål närvarande helt plötsligt?... Jo det beror på att jag upptäckte en rejäl luftbubbla i gjutningen som den som sålde modellen inte lagat på ett särskilt vettigt sätt… Så det får fyllas igen samtidigt som frisyren kommer på plats.

Bild

Bild

Bild

Håller också på att fylla skarvar och lite smått och gott. Ska bli spännande att se hur mycket som är kvar att fixa när första lagret färg kommer på plats och allt som inte blev som man tänkt syns ordentligt ;).

Bild

Lite mer skulptering och ni kan även se magneterna som lampan fästs med samt hålet som sladdarna ska dras i.

Bild


Jobbar fortfarande på att göra klart lampan… Och nu är det dags att få dit de där små detaljerna.

Börjar med lite plasticard.

Bild

Doppa i lite golvpolish och se till att det inte blir alltför jämnt och perfekt. Montera med lite lim och sen är där en bit ”glas” på plats i lampan… Vore ju trist om min karaktär råkade sätta fyr på sig själv med lampan bara för att ingen behagat installera nått som håller eldslågan borta från kläderna… Att limmet syns på bilderna beror naturligtvis på att jag inte lät allt torka innan jag tog bilder ;)

Bild

Nästa ruta gjordes på samma sätt men här såg jag till att fixa en spricka i glaset eftersom jag har en känsla av att lampan fått en del stryk under användningen.

Bild

Två bitar ”glas” på plats och obligatorisk test genomförs för att få lite helhetsintryck.

Bild



/Emma
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av EMP »

Då var det dags för lite mer uppdateringar om bygget.

Jag har fått på plats alla rutorna i lampan nu (sedan bilderna togs har limmet torkat och syns inte längre)

Bild

Bild

Har fortsatt skulpterandet och är inte nöjd. Så här ska det ändras.

Bild

Som tidigare nämnts saknas foder i rocken så det ska läggas till.

Bild

Lite slipning senare… Har också lagt till lite mer material som ska slipas om några timmar.

Bild

Har också börjat fixa till den nya frisyren

Bild

Bild

Bild

Bild

/Emma
Skriv svar