Bloodborne hunter

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av EMP »

Nja, han ägnar sig (en aning ofrivilligt) åt att jaga diverse otrevligt ;)

Bygget står still just nu i väntan på leverans av elprylar. Så här kommer dagens fråga. Om man köper två omkopplare, två batterihållare, lite fiber och en tång som utan problem går ner i en liten låda och som skickas från samma lager: hur mycket problem, hur många kollin och hur många olika leveransförsök mellan kl. 8-17 innebär det att man kommer att få? :evil: :evil: :evil:
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av EMP »

Fyra kollin och stora mängder strul senare kan bygget fortsätta, hurra! :D

För att kunna dra sladdarna behövs ett rör och efter en del jobb slutande det med att jag helt enkelt kokade lite vatten och bockade ett plasticard rör. Sen fick jag roa mig med att borra rejält för att få i röret.

Bild

Passade också på att montera metallstav för att stötta benen.

Bild

Böj för att dra kabla ner i benet:

Bild

Bild

Resultatet blev förvånansvärt bra. Jag kommer som ni ser behöva kamouflera röret lite men det blir bara skoj!

Bild

Kabeltestet funkar utmärkt:

Bild

Bild

Det är också dags att börja pilla med basplattan. Röret ska igenom hela plattan, sen ska det göras en urgröpning för att gömma elprylar och batterier.

Bild

Bild

Har också ordnat var basen ska skruvas fast i plattan.

Bild

Bild

Batterihållare och ”varde ljus” knapp som ska användas. Och lite skruvar…

Bild

Bild

Markerar också ut ungefär var det ska gröpas ut under plattan.

Bild

Ska fixas en lucka som kan plockas loss lite lagom enkelt.

Bild

Bild

Det är också lagom dags att börja pilla med beväpningen. Planen är att se till att prylarna helt enkelt håller ;) Varning för borr också metallpinnar!

Började med att bocka en metallpinne lite lagom och borra hål.

Bild

Sen ska metallen pillas på plats

Bild

Ta-da (med mer att göra)!

Bild

Bild

/Emma
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av EMP »

Det är mycket borrande och "vandaliserande" av modell på gång just nu. Ser för jäkligt ut men kommer bli hur bra som helst när allt är klart :D Målet nu är att få ihop alla delar som ska sitta ihop innan målning och fixa allt som inte ska sitta ihop så att det passar perfekt efter målning.

Beväpning på plats:

Bild

Mycket metallstav i de här delarna för att få hållfasthet i det hela. Litar inte på en lite limfog i sådana här lägen inte.

Bild

Vissa bitar går fortfarande att dela och naturligtvis ska allt som gröpts ut snyggas till med lite skulptering:

Bild

Tummen monteras senare ;)

/Emma
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av Johan Elvin »

Vilket jobb. Sådär ska man svinga ett borr, kommer bli hur stabilt som helst detta.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av EMP »

Jo, det blir ju en del jobb med det här :) Fast det är ju det som gör byggena skoj när man får tänka till lite för att få ihop det. Kan väl säga som så att går något sönder så blir det i alla fall inte i den här delen av modellen ;)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av Andre B. »

Imponerande arbete! Bugar av beundran!
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av EMP »

Tack! Mycket som ska fixas och så få månader kvar till C4… ;)



Nu är det dags för mer underhållning med basplattan.

Jag har lyckats klippa luckan någotsånär rakt nu och filat till kanterna för att de inte ska vara vassa

Bild

Har också fixat en mindre bit plasticard som ska hjälpa till att hålla luckan på plats och även se till att ingen räääälig metall kommer i kontakt med mina sladdar ;)

Bild

Bild

Använder plasticardbiten för att markera storleken på hålet där elprylarna ska sitta

Bild

Bild

Började sedan på nästa del av arbetet. Dvs att göra hålet till elprylarna… Detta tog några timmar.

Börjar med att borra och plocka bort trä

Bild

Bild

Bild

Sen var det dags att pilla loss det som fortfarande satt kvar av träet

Bild

Bild

Några timmar senare

Bild

Har också fixat vidare med plasticardbiten

Bild

Limmade sedan på plasticard på metall luckan

Bild

Luckan är gjord för att passa i urgröpningen så klart.

Bild

Ta-da!!!

Bild

/Emma
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av EMP »

Då var det dags igen…

Efter att ha gröpt ur basplattan för att kunna gömma elprylarna återstår det att fixa så att luckan går att fästa.

Börjar med att markera luckans hörnor med tejp. Blir lättare att bestämma var det är lämpligt att borra då :)

Bild

Luckan är i metall och därför ska den fästas med magneter. Kolla, pyttesmå magneter! Spackeln jag har magneten sittande på fungerar också utmärkt som verktyg när den ska tryckas på plats.

Bild

Sen måste ett hål borras i samma storlek som magneten. Det är fördelaktigt om man använder ett borr som ger en platt botten och naturligtvis försöker att borra så djupt som magnetens höjd.

Bild

Sen petar man i lite lim och trycker i magneten med hjälp av den där spackeln jag nämnde tidigare. Blir hur bra som helst detta :D

Bild

När magneterna är på plats är det bara att sätta dit luckan och sen kan den lätt öppnas och kräver inte en massa specialare som bygger på under plattan.

Bild

Bild

Stötte däremot på en liten utmaning med strömbrytaren som ska på plats… Tänkte så rätt men missade en liten detalj. Detta är på gång och kommer att lösa sig.


Nästa steg att jobba med parallellt med figurbygget är att få stil på basen. Den ska ju helst inte glappa mot träplattan och som jag nämnt tidigare måste en del av kullerstenen höjas för att figuren inte ska luta framåt. Börjar med att plasta in fötterna så att jag inte spacklar fast honom i basen… Sen är det bara att peta i lite lagom mycket Magic Sculp under fötterna och låta det härda.

Bild

Också läge att höja lite av de omgivande stenarna också. Som tur är så är det ju inte den absolut jämnaste kullerstensgatan så det bör inte vara några problem att fixa till :D

Bild


Medan spacklet får härda är det alltid bästa att plocka ihop figuren för att dubbelkolla att han inte börjat luta på något annat konstigt håll… ;) Passade också på att borra hål för metallstaven som ska hålla ihop armen med tyngst beväpning i. Metallstaven ska naturligtvis kortas senare för just nu ser det inte överdrivet bekvämt ut ;)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

När spacklet sedan börjat bli lagom hårt på basplattan började jag så smått att utöka mängden höjda stenar etc för att få det här att se bra ut.

Bild

Bild

Bild


Jag ska också inom det närmsta börja så smått att skulptera Messenger kompisarna som ska vara med på basen.

https://vignette2.wikia.nocookie.net/bl ... 0921080128

Som jag tidigare nämnt kan man ge de här små filurerna presenter… typ små hattar… rosetter… Alltså på allvar, det är med i spelet! :D

http://bloodborne.wdfiles.com/local--fi ... %20Hat.png

/Emma
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av EMP »

Då var det dags för lite mer referensmaterial… Även om det är en bra bit till målning skadar det ju inte att planera lite.

Det gäller främst hur mycket jag ska kladda ner klädseln på honom. Alltså som tidigare nämnts så brukar det ju bli rätt slafsigt fort i det här spelet. Men frågan är ju lite hur målningen bör hanteras. Har inte tänkt mig att det ska se ut som att han snubblat i en ketchupfabrik liksom… ;)

Såhär tjusiga är kläderna innan man faktiskt gjort något:

Bild

Mycket stiligt och enklaste alternativet för målningen. Fast nu var ju inte målet att göra bygget enkelt…


Sen har vi lite exempel på hur det brukar se ut – och då höll jag mig ändå till de hyfsat milda exemplen ;)

Bild

Bild

Bild

Bild


Är väl själv inne på att satsa på lagom splattigt. Typ som bilden under.

Bild


Kan jag sen väl bestämma mig för mängden avlivat monster som ska finnas på kläderna så kommer ju nästa grej. Jaha… hur målar man nu detta så det ser bra ut? Som ni ser på bilden under är det ju inte precis intorkat och matt blod i spelet. Men jag är högst skeptiskt till att använda blank färg. Hur gör ni andra när ni ska måla ytor som ska se blöta ut?

Bild

(som parantes kan sägas att det INTE var en särskilt bra idé att försöka ta den här bilden och spela samtidigt… )


Och bara för att (alltså den där lampan ökar på coolhets-faktorn en hel del)

Bild

Mer byggbilder i nästa inlägg…

/Emma
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bloodborne hunter

Inlägg av Stellan »

Ska du inte splatta på färg och sedan förstärka det med pensel? Blöt färg som stänker bra och rinner... Kanske testa Vallejos Still Water uppblandat med blodröd färg? Still Water är väldigt "blött" men torkar blankt och ser blött ut. Aningens mer volym än ren färg så det kan nog bli rätt.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar