Rathalos Hunter

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Rathalos Hunter

Inlägg av EMP »

Bygginspirationen är tillbaka på allvar (tack och lov...) och det känns som att det är dags att bygga nästa Monster Hunter modell.

De föregående två jag byggt har ju varit damer men den här gången blir det inga små korta tröjor som måste förlängas för att inget ska trilla ut och inte heller några bara ben inte. Nej nej, det här bygget är en pojk! Och som vi alla vet så gäller omvänd logik när det gäller manliga spelfigurer. Dvs att de kan aldrig ha på sig för mycket heltäckande rustningar! :D Och därför ska jag naturligtvis orsaka stor skandal med det här bygget och...... *drama* ... plocka bort ansiktsmasken så att man faktiskt ser det bra skulpterade ansiktet på figuren ;) ! I övrigt finns inget annat planerat just nu än att möjligen fixa till lite mer ringbrynjeliknande textur på armarna...

Här är det som medföljer modellen och som även visar att det är originalet och ingen kopia.

Bild

Och här är alla delarna.

Bild

För den som är intresserad finns det färdig-bilder av modellen på tillverkarens hemsida:
http://www.cerberusproject.com/renew201 ... sMain.html

Det kommer nog bli en hel den planerande för att komma på hur jag ska borra och montera metallstav i delarna för att modellen ska stå stadigt med tanke på att han envisas med att bara ha framdelen av fötterna på marken. Min tanke är också att köra på ett något mindre rött färgtema och satsa mer på något åt det radioaktivt turkos/blå hållet med inslag av mörkblå och svart. Finns vissa planer på att testa Lifecolor färgerna till den här modellen och eftersom jag naturligtvis inte köpte några blå eller turkosa burkar färg på C4 vore tips om vilka som kan vara bra uppskattade. Det ska typ vara rejält klarblå eller klart turkost. Tona ner skrikigheten fixar jag ju genom blandandet sen ;)

Han har ju också värdens sötaste mönsterstickade tjofräser under plåten på armarna så det måste ju naturligtvis synas på den färdiga modellen eftersom de färdigbyggda jag sett totalt lyckats få den detaljen att försvinna.

Hade inte modellen varit så svår att få tag på hade det varit frestande att bygga en andra version också... men men...

Inga löften om hur fort/långsamt det här bygget kommer att gå.

/Emma
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rathalos Hunter

Inlägg av Stellan »

Emma is back!

Tjofräser???
Stellan Schroeder Englund
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Rathalos Hunter

Inlägg av EMP »

Jupp! Mer eller mindre i alla fall ;)

Tjofräs = Pryl/klädesplagg som vi inte riktigt vet vad man ska kalla det för ;) I det här fallet har han på sig nått på armarna som närmast kan liknas vid mönsterstickade fingerlösa torgvantar i modell långhandske som når upp över armbågen ( kan ses i videon här under de första sekunderna ). Hysteriskt gulliga är de i alla fall och måste ju synas under plåten sen när modellen ska målas ;)

EDIT: och bifogar jag länken blir det lättare att se videon.... :? https://www.youtube.com/watch?v=PWbjfqWietQ
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rathalos Hunter

Inlägg av Stellan »

Jaaa....då var samlingen komplett med konstiga miljöer och varelser. Har alltid kännt att detta saknats i mitt liv.

Tror killen blivit utsatt för någon av dessa guerillavirkningsligister som promt ska pryda lyktstolpar och vapensamlingar med virkade muffar. Ska bli kul att se hur du får till brynja och målning.
Stellan Schroeder Englund
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Rathalos Hunter

Inlägg av EMP »

Inte då ;) Det finns så mycket mer skoj på temat "intressanta miljöer och varelser" som jag inte tagit upp ännu :D Monster Hunter spelen är ju från vad jag sett sådär charmigt färgglada och skoj. Sen har vi ju en hel del coolt från spel som är raka motsatsen men mer om det när jag har lite bilder att visa för där är grejer på gång också 8-)

Hehe jupp, förmodligen ;) Något stickat för att så att säga få en lite mjukare framtoning på hela rustningstemat. Ser också fram emot målningen på den här figuren. Fast jag misstänker att det kommer ta en stund med att fixa med delarna och klura ut hur jag ska få en inte allt för lätt resinklump att stanna kvar på lämplig platta. Hur som hur får det ta den tid det tar för här ska inte chansas minsta lilla med tanke på hur lång tid det tog att överhuvudtaget få tag på modellen.
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Rathalos Hunter

Inlägg av EMP »

En bygghelg senare har jag även fått fixat lite med min Monster Hunter modell.

Bild

Kolla! Så mycket coolare när man testar delarna och inte har någon ansiktsmask på figuren.

Bild

Jag har börjat borra hål till metallstavarna nu. Det kommer bli hyfsat komplicerat att få stabilitet i den här modellen och jag väntar just nu på längre borr för att kunna borra hela vägen upp till knäet. Metallpinnen ska sedan bockas för att kunna ha metall i hela benet, följa foten och sen komma ut vid tårna. Sen ska nästa metalldel borras från knäet och fram till höften. Detta ska därefter repeteras på andra benet. Puh! ;)

Bild

Bild

Och här är förklaringen till varför det ska borras in en stor mängd metall i benen på figuren. han står verkligen bara precis på tåspetsarna och där är mycket vikt som ska balansera på extremt liten yta. Kommer kontinuerligt att testa att plocka ihop figuren så mycket som möjligt efter hand för att testa.

Har också provat att flytta huvudet lite på figuren för att han inte ska stå och titta sig i armhålan och ta bort hela poängen med att plocka bort ansiktsmasken.

Just det! Har också limmat lite inför borrandet i benen.

/Emma (som hörde, men tyvärr inte såg, de stora gråsparvarna som var ute och flög vid lunchtid idag)
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rathalos Hunter

Inlägg av Stellan »

Denna där ser så himskans arg ut....

Bra borrarbete där. Färgsättning?
Stellan Schroeder Englund
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Rathalos Hunter

Inlägg av EMP »

Äsch då, han försöker bara se lite tuff och häftig ut genom att morra lite åt publiken ;)

Tack! Börjar få kläm på att använda borren som fräs till besvärliga projekt ;) Tanken just nu är turkost i olika nyanser, blått, svart och plåt. Eller ja, någon variant av plåt för det där klurar jag fortfarande på. Ska ju helst gå att få till med akrylfärger.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rathalos Hunter

Inlägg av Stellan »

Plåt...vad är det färg? Eventuellt ska du kika lite på Vallejos metallfärger och hitta någon brytning där som du kan washa över och så.
Stellan Schroeder Englund
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Rathalos Hunter

Inlägg av EMP »

Plåt är den färg som används på "klädesplagg" för modemedvetna spelfigurer som vill vara helt säkra på att få lite extra bling och coolhetspoäng i sin tillvaro 8-) . Färgen är i stort sett obligatorisk i vissa spelsammanhang. Om vi tar unge herrn här som exempel så skulle folk förmodligen undra om han verkligen borde springa runt i de där tightsen han har på sig kombinerat med söta stickade vantar och en massa fjäll om där inte varit plåt involverad. Men lägg till lite plåtbling och helt plötsligt har klädseln massiv coolhetsfaktor som ingen ifrågasätter ;)

Jag får ta och testa lite. Jag hörde något rykte om att det ska finnas färger som går att polera och få extra blingiga? Vallejos metallfärger tror jag faktiskt att jag har några av hemma så de kan jag ju börja med att testa :D Råkar de dessutom vara kompatibla med Games Workshop och Model Master så kan det nog vara ett alternativ.
Skriv svar