Eduard Sopwith Camel 1:48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
M-eson
Namn: Mats Eriksson

Eduard Sopwith Camel 1:48

Inlägg av M-eson »

Sådär, äntligen lite tid att lägga upp en tråd med mitt nästa bygge. Detta har jag bestämt mig skall gå fortare än min Albatros som tog drygt två år.
En brittisk kärra med propeller, om än ej en Spitfire.

Ok, lådan men vacker bild.
Bild
Fullt med "godis" är det. Förutom fyra ramar med beiga delar, en ram med genomskinliga delar, lagom mycket foto-ets för mig samt dekaler och masker.
Bild
Börjar med att bygga moduler av det som skall in i "kontoret"
Bild

Sedan montera delarna efter att stolen och instrumentpanelen dekalerats. Första gången jag kört med dekaler för så små saker som instrument, samt att de var för stora, trots att jag försökte skära ned dem, men jag tog det som en bra övning, kommer förmodligen inte synas alls sedan. Foto etsen till bältena tog en hel kväll att pilla dit, glömde avhärda dem men lite värme.
Bild
Bild
Bild
Jag tycker stolen blev rätt snygg med dekalerna faktisk.
Sedan en bild på motorn som målats i tre nyanser av aluminimu/metall samt fått en enklare svart wash.
Bild
Alla jag talat med har höjt denna modell till skyarna, det återstår att se om jag stämmer in i kören. Alla delarna har en massa gjutskägg vilket ställer till problem med de som är tunna då de lätt går av (har bara hänt 7 gånger med ventilstagen till motorn...). Sedan plattade jag till paketet med instrumentpanel och bakvägg så det såg ut som på ritningen, vilket givetvis var fel, för då passar det inte i kroppen, bara att bryta isär och limma in en distans. Nu så skall jag snart slå ihop kroppshalvorna och få dit undervingen.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Andre B.
Namn: Andre

Re: Eduard Sopwith Camel 1:48

Inlägg av Andre B. »

Ja, den där stolen såg verkligen bra ut. Nästan så att man tror att den kommer direkt från uteplatsen!
Ser väldigt bra ut så här långt!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
M-eson

Inlägg av M-eson »

Tack André
Nu gäller det bara att hålla tempot uppe :-)
/Mats
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Läckert! Det var länge sedan jag såg en Camel byggd.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Jag kan inte annat än att hålla med om att det ser mycket bra ut! Det är förvisso inte särskilt mycket detaljer i cockpit på denna kärra, men de saker som finns har du fått till snyggt.
Joakim Hultman skrev:Det var länge sedan jag såg en Camel byggd.
Jocke, jag har faktiskt en Camel i samlingen, visserligen inte en vanlig modell, den är byggd i Lego (men det är ju ändå plast). Sedan är det ju även en byggsats, ett hemmabygge hade givetvis varit ännu häftigare, men allt desto trots är det en mäktig syn i samlingen! Vingspann: 50 cm, skala: ca. 1:17.Bild
Den är för stor för att kunna fotas på ett vettigt sätt med min utrustning, så ursäkta den något fula bakgrunden. :)

Ursäkta trådkapningen, Mats!

/Gabriel
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Haha, underbart! :D
M-eson

Inlägg av M-eson »

Wow, med en så snygg Lego modell får du kapa hur mycket du vill :-=)

Tack för berömmet Joakim och Gabriel.

Just nu går det långsamt framåt, men jag hoppas slå ihop kroppshalvorna och börja jobba med undervingen i veckan. Får se om det blir något värt att fotografera.
M-eson

Inlägg av M-eson »

Arbetet går framåt i jämn men långsam takt.
Kroppen har limmats ihop och nu väntar jag på att min beställning av MR Surfacer skall dyka upp från Japan.
Bild
Jag har under tiden pysslat med lite detaljer som skall in i kroppen underifrån samt delar av locket till översidan.
Bild
Sedan så har arbetet med undervingen påbörjats. Ett av roderhornen försvann direkt när jag skulle plocka upp det med en pincett, och eftersom mattmonstret har exakt samma färg som plasten i detta rum så var det bara till att karva ett nytt av plasticard.
Bild
Själv tycker jag att det blev rätt ok. Jag låter skevroderen vara lite vridna för att ge liv åt vingytan.

Passar på med en fråga till forumets erfarna byggare.
Det skall sättas dit lite små inspektionsfönster av klarplast i vingen. Skall jag sätta dit dem i slutet efter all limning och målning, eller skall jag använda de bifogade maskerna och sätta dit dem nu och maska dem?
Tacksam för synpunkter.

/Mats
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Snyggt petat med detaljer, Snyggt!

Angående frågan så skulle jag måla det innanför och montera glasen nu och använda smasken. Dels så slipper du chansen att sabba det om du råkar få lim eller dyl på ytan och sen dels slippa en otäck skarv om luckan inte passar 100%. Det är mina 50 cent.
M-eson

Inlägg av M-eson »

Tack Henrik, det verkar mest logiskt att göra som du säger. Jag har lyckats hitta lite referensbilder på luckan så jag tror jag förstår hur jag skall måla under glaset. Får se om jag skall försöka få dit ett litet hjul och vajer också.

/Mats
Skriv svar