Mustanger i 1/72. S-26, P-51D och P-51B. Bland annat "Hot Pants"...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Mustanger i 1/72. S-26, P-51D och P-51B. Bland annat "Hot Pants"...

Inlägg av Andre B. »

S 26 Mustang

BildS 26 Mustang by Andre B, on Flickr

RBD Decals. Ja, nu det är inte mycket kvar... ;)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger... (1/72)

Inlägg av Andre B. »

"Getterön Mustangen" (Airfix)....
http://www.forcedlandingcollection.se/R ... KH695.html

Bild

Färger från Humbrol (DG 163), Tamiya (OG AS-10 o MSG AS-11) och Xtracrylix (Sky) med dekaler från Airfix (rundlar) och Xtradecal's (sky letters).
Lite dekalarbete kvar och på det kanske lite matt klarlack...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger... (1/72)

Inlägg av Andre B. »

P-51D "Cookie" (Airfix)...
http://www.littlefriends.co.uk/gallery. ... rchString=

Bild

Bild

Fortfarande lite målningsarbete kvar innan dekaler. Därför är roder, flaps med mera ännu inte limmade utan hänger bara löst på plats (liksom på de flesta av mina modeller under bygget). Inte heller vingarna är limmade utan passformen är så bra att det bara är att klämma dem på plats.

Tanken är att den här skall få dekalerna från Revell's gamla P-51D som dock har utmärkta dekaler...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger... (1/72)

Inlägg av Andre B. »

P-51D "352nd Fighter Group" (Tamiya)...

BildP-51D by Andre B, on Flickr

En del målning kvar. Tanken var att bygga den här rätt ur "lådan" så att man kan se skillnaderna mellan exempelvis Airfix och Tamiya. Därför är inte panellinjerna på vingarna ifyllda, slipade och övermålade som på S 26:an och "Cookie"...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mustanger... (1/72)

Inlägg av magnusf »

André! Fantastiskt fina Mustanger allihopa men jag måste säga att den svenska var lite extra skön! De här vill jag se färdiga!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger... (1/72)

Inlägg av Andre B. »

Tack för orden Magnus, :)

Ja, S 26:an börjar väl i det närmaste bli klar. Behöver bara få tag i ett par "hängslen" till förarstolen först. Önskar det fanns ett "tio-pack" att köpa eftersom även mina andra Mustanger behöver säkerhetsbälten. Mustanger är rätt roligt att bygga för det finns alltid ännu en intressant och snygg maskin att bygga. Den jag fastnat för nu senast är Sunny VIII från 4th Fighter Group. Har ju ingen "rödnosad Mustang" i samlingen och kombinationen av rött och blått tycker jag var snygg och smakfull...

http://www.littlefriends.co.uk/gallery. ... rchString=

Bjuder på ännu en bild på S 26:an. En lite äldre bild där den ännu inte fått den rätta propeller'n, några avgasrör och fortfarande saknar färg och dekaler här och var...

Bild

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mustanger... (1/72)

Inlägg av magnusf »

Du har inte funderat över att använda tejp till bältena? Jag brukar göra det och det är faktiskt ingen jätteskillnad mot fotoets, dessutom är de lättare att hantera!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger... (1/72)

Inlägg av Andre B. »

Jo, jag tänkte det först. Men till min "gröna Heller Mustang" så fick jag ett par "Eduard bälten". Och efter det så kan jag bara inte sätta i en stol med tejpbälten i s 26:an. Det är nästan så att jag idag är nära på att riva ur stolen ur "vit Bertil" bara för att sätta den i "6:an" istället! *s*

I en modell som P-51D Mustang så syns så mycket av inredningen att en modell närmast står och faller med de där bältena. Och de senaste bältena från Eduard är vad jag förstått både målade och självhäftande. I en Spitfire ser man knappt stolen i jämförelse...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mustanger... (1/72)

Inlägg av magnusf »

Bild
Funkar att måla också :D! Och den har öppen huv!

Hälsningar Magnus

Mest du och jag som håller låda här idag :)!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mustanger... (1/72)

Inlägg av Andre B. »

Det där var snyggt Magnus. *gillar skarpt*

Tycker det är synd att Airfix inte gjuter sätena med bälten som Acedemy och Revell ofta gör. Det tillför ofta till liten kostnad. Och egentligen är det ju liksom inte bältena som är svåra att få till utan det är ju just de där metallspännena på dem som lyfter modellen. Och då måste man ju bara bygga modellen med öppen huv! ;)

Vänligast / André

Ja, det är nog lite för fint väder för de flesta. Vårbruket tvingar väl ut en del med... *s*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar