Korrigerar korrugering. En gammal Ford. (Färdig på sid. 5)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Korrigerar korrugering. En gammal Ford. (Färdig på sid. 5)

Inlägg av Björn B »

Bild
Har haft en Airfix Trimotor liggande sedan 2005 och nu är det dags att lufta plasten. Som vanligt bygger jag "out of the box" men inte som Airfix tänkt.
Jag tänkte mig en fraktkärra och började med att fylla igen fönstren Det visade sig att jag hade korrugerad plastic card som passar exakt till modellen korrugering.

Bild
Plasten var mjuk och lättarbetad så det var bara att skära längs försänkningen på insidan. Att kapa tunna skivor ur ett plaströr krävde att jag byggde en jigg för att få till dom.

Bild
dom limmades på utsidan runt dom nya fönstren. En ny dörr utan fönster behövdes också.
Senast redigerad av Björn B den 13 sep 2017, 23:37, redigerad totalt 2 gång.
Mats Averkvist
Kontakt:

Re: Korrigerar korrugering. En gammal Ford

Inlägg av Mats Averkvist »

Fylla igen fönstren? Det ser ju ut som du skapar fönster...
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Hur kan man ha en sådan fantastisk tur att man har plasticard med rätt korrigering? Köp en lott!
En sådan tur har man inte ens när man skall byta en plåt på ett tjugo år gammalt hus. Och hur gammal är den där modellen? 50, 60 år... ?

Skall bli trevligt att följa det här!
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Kanske man ska slå till på en lott när jag åker hem från jobbet. Eller så är turen slut nu. Först hittar jag en Bristol Taurus motor som jag inte visste att jag hade, liggande på skrivbordet precis när jag behöver en. Sedan det korrugerade plastarketd och sedan tittar jag bland högen av resin och vitmetall och hittar tre Wright Continentalmotorer vilket är vad denna kärra ska ha. Jag vet inte varför jag köpt dom någon gång. Kanske var det dom enda jag fick tag i till min svenska Ju52 och att jag köpte dom även fast det var fel typ. Det stora problemet blir nog att hitta motorkåpa som passar.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Det dyker säkert upp en motorkåpa snart med det flyt du verkar ha... *s*

Den där modellen ör det verkligt synd att Airfox inte ger ut längre. Men kanske är formarna i för dåligt skick för att kunna göra en bra modell av numera. Det enda som man kan vara säker på är att det kommer ut en ny modell när man fått tag i en gammal "plåtgås" och hittat rätt motorer med mera...

Men om jag får säga det så är de alldeles för lite korrigerat i modellvärlden. Men det finns ju lite trevliga junkers modeller från både Roden och Revell! ;)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

En lott var ett dåligt köp. Kanske turen tog slut när jag hittade motorkåpan som jag misstänkte fanns i någon låda.

Bild
Det visade sig att tre av dom små fönstren sattes igen någon gång så jag fick göra samma sak på modellen. Passformen är lite svajig på modellen kan man väl säga.

Bild
Bagageluckorna under vingarna måste också läggas igen.
Senast redigerad av Björn B den 30 jun 2017, 18:12, redigerad totalt 1 gånger.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Man förvarade bagage i vingarna? Låter lite Jack Northrop över det... *s*
/André

Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
5-AT-C fick den möjligheten
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Det där tycker jag verkligen var en kul och talande bild. Nästan så att du får "scratcha ihop" den där rutchbanan! *s*
Nej, visst ja. du la ju igen hålet. Men ditt bygge och bilderna inspirerar verkligen och berättar verkligen historen om hur det var. Rätt märkligt att det inte kommit ut någon ny "plåtgås" i 1/72. Med tanke p hur mycket den setts inte minst i gamla filmer så borde den vara rätt populär om det gavs ut en ny modell...

Vänligast / André

Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Det här planet flög med sex olika motorinstallationer och självklart valde jag en där jag måste såga Jag kapade av frontdelen av nosen och ersatte den med en del från en Northrop Gamma.
Då får jag en grundform att utgå ifrån,
Senast redigerad av Björn B den 30 jun 2017, 18:13, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar