Gama Goat - kommunikationsutrustning s.9

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Gama Goat - kommunikationsutrustning s.9

Inlägg av SvenYoung »

Hej på er!

Nu var det länge sedan jag lade upp något upp här, anledningen är att jag tyvärr har under en mycket lång tid saknat inspiration för att bygga.

För att försöka väcka intresset igen, grävde jag igenom min hög med påbörjade modeller och hittade denna, en Tamiya Gama Goat som jag startade för ca två år sedan.

Tanken var (som vanligt) att detta skulle vara ett "relativt snabbt" bygge, men jag tröttnade när jag insåg att Tamiya har kompromissat väldigt mycket på detaljeringen, även om grundmodellen är jättefin. Jag kom inte så långt den gången, modellen hamnade i lådan igen.

Nu gör jag ett nytt försök. Jag har en plan att scratchbygga motorutrymme till denna, men har bestämt att "grundbygget" får göras först så det går lite snabbare framåt. Visst har det blivit en del scratch ändå, men bara på detaljeringsnivå. Tillsammans med Voyagers fina ets-upppdatering kan modellen detaljeras upp en hel del. DEF Models resinhjul ersätter Tamiya's i plast, dessa är endast punktlimmade med CA-lim för tillfället.

Detaljarbetet på traktorn är nu nästan klart. Jag har även scratchat en ny motorhuv eftersom jag vill att den skall ha "öppna galler", vilket Tamiya's del inte har.

Släpet är byggt (dvs plastdelarna från Tamiya är ihoplimmade), men detaljeringen återstår så bilder på det kommer senare.

Här kommer i allafall några bilder.

På tal om bilder så har jag återigen slarvat med att blåsa rent modellen från allt byggdamm innan jag fotade den, ber om ursäkt för detta. Jag vet att det inte ser snyggt ut. Dessutom är det en del ful överspray på skärmarna efter att jag svartmålade interiören på det ställena jag inte kommer åt så bra senare (det försvinner senare så klart, men ser inte så kul ut i bilderna). Skärpning får det bli nästa gång! :-)

Främre halvan av vindruteramen är inte invikt eftersom jag skall lägga in glaset efter målning och sedan vika ihop den.

Tack för titten!

Edit : ser i bilderna att jag har lyckats bryta av växelspaken, det är bara att börja leta efter den :-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av SvenYoung den 06 jun 2017, 12:28, redigerad totalt 12 gång.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Gama Goat - ett försök till nyinspiration

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kul att se dig igång igen.
Uffe
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Gama Goat - ett försök till nyinspiration

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha Ulf, det känns kul. Aldrig roligt när inspirationen bara försvinner, men det går i vågor :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Gama Goat - ett försök till nyinspiration

Inlägg av Björn G »

det går i vågor
Från en vågmästare till en annan... Härligt att se ditt hantverk igen!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gama Goat - ett försök till nyinspiration

Inlägg av Stellan »

Fasligt fint hantverk, Sven. Gillar alla små detaljer som höjer intrycket även om det inte är någon överbelamrad Pantherpanzer. Små softskins är undervärderade när det kommer till att ge dem det TLC som de behöver, likäl som större "häftigare" kärror.

Snygg logga du fixat till! Kul att se dig i farten igen.
Stellan Schroeder Englund
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: Gama Goat - ett försök till nyinspiration

Inlägg av 302C »

Lysande bygge Sven!
Det Kommer att bli hur bra som helst!
Haha! Om jag jämför dina byggbilder med mina så är ditt lilla byggdamm inget att oroa dig för.. :D
Tack för att vi får följa detta!
Med vänlig hälsning,

Per
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Gama Goat - ett försök till nyinspiration

Inlägg av SvenYoung »

Hej Björn, Stellan och Per,

Stort tack för vänliga kommentarer, det uppskattas verkligen. Kul att bygget gillas.

Kul att du gillar loggan, Stellan! :-)
Per, det är bland annat ditt underbara CV90 bygge som gav mig inspirationen att komma igång igen.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Gama Goat - ett försök till nyinspiration

Inlägg av BGB »

Hej Sven,

Va skoj att höra att du har lite ofärdigt ligger :) !

Ännu en spännande modell på gång.

Häls
Boris
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Gama Goat - ett försök till nyinspiration

Inlägg av SvenYoung »

Hej Boris,

Jo, det finns ett antal påbörjade modeller i högen som har avstannat av en eller annan anledning, bra om man kan satsa på att få dem klara någon gång :-)

Kul att du vill följa det här bygget!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Gama Goat - ett försök till nyinspiration

Inlägg av Anders.Edblad »

Verkligen kul att du är tillbaka Sven.
Alltid inspirerande att se dina fantastiska byggen.

Anders E
Skriv svar