Eduards Spit XVI i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Fredrik L »

magnusf skrev:Jag har aldrig byggt någon "riktig" 190:a, däremot så har jag byggt tre långnäsor och en prototyp. Jag ÄGER inte ens någon A-variant inser jag! Men det är klart, det sistnämnda är ju enkelt att lösa nu när det finns ett helt gäng Eduard att välja mellan :) . Vad gäller Spitfire: try it, you'll like it!
Klart det ska byggas en massa spittar! Åtminstone köpas och planeras att byggas... ;) Å alla 190 är riktiga, enligt mig, oavsett om det är stjärnmotor eller inte...
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

André! Jag ska testa vid tillfälle!

Gabriel! Förvirring är min paradgren, jag har varit med i EM två gånger och alltid gått till åtminstone semifinal... Jag litar på dig även UTAN Wildcaten (som ser väldigt fin ut :) )! Minns dessutom alldeles på egen hand att vi pratade om den nu när du påpekar det,

Fredrik! För de flesta av oss är "köpa och planera" en mycket stor del av hobbyn :) !

En snabb sammanfattning av veckans verksamhet...

Bild
Maskerna är suveräna, det finns med bitar till alla panelerna på vindrutan och till huven så finns det remsor som passar perfekt längs huvramarna, resten fyller jag med Bare Metals maskeringsvätska.

Bild
Maskering på undersidan (jag fyller resten också med större tejpbitar innan målning, vis av erfarenheten...)...

Bild
...och så klart för målning! Jag använde en överbliven dörr från byggsatsen (det finns en hel flock av olika varianter med) "limmad" med maskeringsvätska för att fylla öppningen. Ledsen för de trista bilderna men maskering blir inte roligare än såhär...

Bild
Och så en omgång Ocean Grey, redan innan frukost!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

Kan bara hålla med om att det där med att köpa och planera utgör en mycket stor del av hobbyn. För att inte tala om att "läsa" och titta på "bilder"... ...och inspireras! :lol:

Den där maskeringsvätskan får du gärna berätta mer om. Inte minst hur du lägger på den (pensel?) och hur du rengör verktyg med mera efteråt? Antar att den bara är att "peela av" efter utfört målningsarbete?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

André! Här är flarran:
Bild
Enligt prislappen har jag betalat den kungliga summan 39 spänn hos Alfa Hobby för den :) .

Jag brukar dutta på den med en tandpetare (som man inte behöver tvätta om man inte är rent osedvanligt übersnål :) ) men enligt texten på flaskan så ska den vara städbar med vatten. När den torkat och efter målning är det bara att pilla bort den, enklare än tejp!

Den här skiljer sig mot alla andra maskeringsvätskor jag provat (Revell, Humbrol, Windsor&Newton) i och med att den INTE är latexbaserad. Jag vet inte vad detta är för något ämne men den luktar i princip ingenting medan alla de andra luktar som ett besök på däckbrännarfestivalen i Akron, Ohio (gummidäckstillverkningens huvudstad på Jorden, eller åtminstone var den det en gång i tiden :) ). Jag har upptäckt att de latexbaserade både missfärgar underlaget och ibland även ger sig på färgen (Tamiya och Gunze akryl i alla fall, Humbrol är nog tåligare men det använder inte jag längre).

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

Delar din erfarenhet när det gäller de latexbaserade "maskeringsvätskorna". Jag provade några gånger men... ...ja, jag var inte nöjd med resultet. Men det där känner jag kan vara värt att prova för den lilla kostnaden. Har ju bra erfarenhet av Microscale's produkter sen tidigare så. Och det är ofta lätt att få tag i saker från Alfa Hobby...

Tack för infon!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Björn G »

Va! Gillar ni inte lukten av Maskol!?!

Vad har de i den burken egentligen?!? Måste vara något som dött... :lol:

Jag testar gärna ett luktfritt alternativ. Tack för tipset!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Det här tog ett tag... Har haft en massa bekymmer med skarven uppe på motorkåpan, fattar inte varför den var så himla tjurig den här gången! Kanske borde jag primat modellen som jag brukar. Jaja, jag har sju ytterligare att prova mig fram på... Och ja, jag vet att det finns en resinkåpa men kände inte att den behövdes, jag menar, hur svårt kan det vara :-) ?

Dessutom har jag ritat, skurit och passat till masker. Det hade antagligen varit enklast att bara skära dem i tejp men eftersom jag bygger Spitfires lite då och då så är de praktiska att skära ut med plottern så jag investerade det jobbet under några kvällar.

Bild
Masker på...

Bild
...och så lite färg...

Bild
...och så bort med all maskering! Mycket jobb för lite måla...

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Stellan »

Magnus, du vet väl att bygga eländet bara är en ursäkt för att få maska, måla, maska och måla igen...och ett varv till. Tribunalen får fundera lite på om den ska öda sympati på någon som skär ut maskerna med plotter.... Oavsett så är det kul att du är på banan igen och snyggt blir det :)
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

Är det inte dags att inse att den här hobbyn sedan länge inte handlar om att bygga modeller utan om att måla modeller? *s*

Du har inte funderat på att börja sälja plotterskurna masker? Jag skulle inte vara ointresserad då just att maska är det mest tidsödande och tråkigaste jag vet. Och här har flygplanstyp rätt stor betydelse. Det kamouflage som Mustang IV (KH 695) hade var rätt mycket enklare att maska av för än när det gäller Typhoon och särskilt Spitfire. Jag var inte ledsen över möjligheten att måla min Mk. 22:a i silver...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Gabriel »

Det här blir ju snyggt!

Så du upplever alltså problem med motorkåpan? Jag får kanske avvakta med mitt bygge ett tag till (tills du börjar på nästa) för att se ifall det lönar sig att ta genvägen istället...

/Gabriel
Skriv svar