Eduards Spit XVI i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Inte varit mycket action vid bänken under sommaren... Nåja, ny säsong med nya tag!

Bild
Läget för tillfället...

Bild
...lyckades hinna med en wash och lite oljevädring under sommaren innan det alldeles gick i stå!

Hälsningar

Magnus
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Snussugen »

Mycket vackert. Hade det inte varit för tandpetaren så kan man tro att den är större - minst 1/48! :D
Live & let dry.
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Gabriel »

Oj! Nu var jag förvisso väldigt medveten om ytdetaljeringen på kärran, men det är helt otroligt vilket lyft det blev av en wash! Snyggt som attans!

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Tack för snälla omdömen!

Gabriel! Modellen är som gjord för att washas lite försiktigt, snacka om gratis detaljintryck :) !

Till slut: KLAR! Tog en omgång foton redan för några veckor sedan men när jag kollade på dem så såg jag lite mer som behövde fixas till, efter det så satt det hårt inne att ta mig tid till att fota men nu ikväll blev det av i alla fall!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Jag brukar undvika den här fotovinkeln eftersom jag oftast fuskar grovt med undersidan. Den här gången ansträngde jag mig i varje fall litegrann :) !

Väldigt fin modell och ett roligt bygge, rekommenderas!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Gabriel »

Mäktigt! Spinnern ser väldigt rolig ut, känns inte som något typiskt brittiskt direkt. Men det ger ju en extra detalj som definitivt fångar blicken. Spitfire är på flera sätt tacksam att bygga med öppen huv, tack vare den öppna luckan på sidan blir insynen i cockpit bättre samt att det ger en liten färgklick.

Starkt inspirerande på många sätt!

/Gabriel
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Anders.Edblad »

Otroligt fint bygge!
Väldigt snyggt målat och vädrat.

Och dessutom så fick man en lektion i hur många olika sorters rundlar det finns.

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, jädrar... Letar fel och missar men hittar inga den här gången heller. Däremot är jag lite nyfiken på varför huven är ljusgrön i bakkant. Men ett förtvivlat snyggt bygge! Är snurran på spinnern en dekal eller har du maskat där också?
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Niklas »

Snyggt Magnus, riktigt jäkla snyggt! Spinnern gör sitt för att lyfta maskinen också. Målat eller dekal, undrar jag också?
Hoppas på att få närstudera den på C4.. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Någon gång då och då så lyckades de piffa till sina målningar litegrann. Med betoning på litegrann :-) !

Anders! Tack! Jo, jag blev själv en aning paff när jag försökte reda ut vad som gällde på rundelfronten...

Björn! Ljusgrön huv: jag har inte lagt märke till det själv men när du säger det så syns det otroligt tydligt på bilderna! I princip borde hela huvramen varit grön utom en liten skärva längst bak, här blev det istället så att det blev ett ganska stort parti grått på huvramen som jag målade över Interior Green och det blev dessutom lite tunt, så det är en felplacerad grå som ser ljusgrön ut men som borde varit mörkgrön. Rätt misslyckat om jag får säga det själv faktiskt :-) ! Spiralen pallade jag inte att maska, den fanns med som dekal och funkade över förväntan!

Niklas! Svar ovan på spinnerfrågan, och jag missar C4 i år :-( !

Tack för alla vänliga kommentarer!

Hälsningar

Magnus
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Gillar!
Bygge, målning, dekaler, vädring. Allt sitter ihop.
Grattis!
Uffe
Skriv svar