Eduards Spit XVI i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Stellan! Tack :-) !

André Nej, jag ska inte ge mig in i maskbranschen :) . Jag är ganska övertygad om att det inte är speciellt lönsamt och jag VET att det tar tid från modellbygget :) ! Dessutom så är det en himla skillnad mellan att fixa till något som funkar acceptabelt för mig till att göra något som funkar tillräckligt bra för att vara säljbart. Med instruktioner osv...

Gabriel! Det finns ingen anledning till att skarven ska vara mer problematisk på denna än på någon annan modell. Jag tror missen jag gjorde var att inte prajma så bygg på du bara!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

Hej Magnus,

Nej, jag förstår det. Att göra något till sig själv och något som skall säljas är två olika saker. Spitfire blev dock väldigt fin. Fast jag får nog göra något åt färginställningarna på datorn. Jag ser en maskin som är gråblå/chokladbrun... *s*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Jo du, den ser lite skum ut i färgerna på min skärm också. Du får tro mig på orden när jag säger att den ser bättre ut i verkligheten :-) !

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

Jag tror dig. Såg en F-5:a i SEA camo. I datorn så var den rosa, blågrå och mörkrå istället för beige, grön och mörkgrön...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Roundel time!

Bild

Bild

Bild

Hälsningar

Magnus
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Per.V »

Är alltid imponerad av dina byggen, särskilt det måliningstekniska med målade markeringar, grymt.
Per Vildarve. Gotland
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Har du nåt speciellt knep för att centrera rundlarna gentomot varandra?

Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Per! Tack! Jag tycker inte om dekaler men frågan är om jag är så förtjust i detta heller, det är ganska mycket jobb och jag vet inte om det blir SÅ mycket bättre (eller bättre överhuvudtaget i vissa fall :-) ). Jag kanske ska nöja mig med en kompromiss nästa gång och hålla mig till att måla de riktigt stora dekalerna (vingarnas ovansidor) och de med mycket bärarfilm kring (registreringsbokstäverna) och använda dekaler till resten. Sedan är det ju givetvis guld värt att kunna maska de gånger det inte finns dekaler överhuvudtaget till något man vill bygga!

Ulf! Man måste ha något slags fixering som man sätter dit och sedan inte flyttar förrän allt är klart. I det här fallet så finns det en ytterring som vars innerdiameter är lika stor som rundelns ytterdiameter, den får sitta kvar så funkar den som en centrering när man byter maskeringen för de inre ringarna/pricken.

Bild

Bild

Bild

Behövs lite touch-up också (till exempel för den röda pricken på en av vingarna, färgen är hemblandad på måfå och det lilla som fanns kvar lät jag torka och slängde, ibland är man så briljant i sin tankeverksamhet att man blir rent häpen...) och ena rundeln på kroppen men där är det bara att lägga dit en mask som passar perfekt över rundeln och måla längs kanten.

En annan sak jag har problem med är färguppbyggnad kring kanterna på maskerna. Jag försöker vara noggrann och rikta sprutan från kanten och inåt men det blir alltid lite kanter i alla fall. Funderar på om jag på nästa bygge ska måla märkningarna FÖRST och sedan kamot som täcker bättre så man inte behöver lägga på så tjockt. Nåja, det går att putsa lite försiktigt på de där så det ordnar sig nog!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Stellan »

Ser rikigt bra ut det där! Masker är kul och jag tycker att du alltid lyckas riktigt bra. Även om det inte blir riktigt tokbra blir man av med silvringsproblematiken och eventuella kanter från bärfilmen vilket är värt mycket. Att slippa lägga på lager med klarlack är också en fördel tycker jag.

Vet inte om det är min skärm men det ser ut som du fått lite vit färguppbyggdnad/halo utanför den gula ringen. Föreslår att du framöver börjar med en skvätt gult runt kanten innan du lägger på det vita som grund för hela rasket. Då styr du liksom vilken färg som eventuellt byggs upp och visar sig ytterst. Det kan även hjälpa att vara lite mer sparsam med det vita så att det inte täcker helt 100 % ända ut till maskens kant. Möjligtvis kan du polera bort kanten i viss mån.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Stellan! Jag spelar i vanlig ordning det ser bättre ut i verkligheten-kortet :-) ! Det som anas på bilderna är den lilla kanten av uppbyggd färg som faktiskt fick utmärkt att putsa bort. När jag använder masker så börjar jag alltid med att måla försiktigt runt kanterna med någon mörk förg, ofta "Tire black" eller något annat neutralt men jag tror i detta fallet så blev det nog Ocean Grey, då slipper man något ljust som sticker i ögonen om det smiter in lite färg under masken.

Lyckades bättringsmåla trots trasslet med färgnyans osv nu på morgonen, det blev helt OK.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar