Eduards Spit XVI i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

Synd bara att prislappen på de där två är så hög (såg en prislapp på 450:-). Man får fyra Airfix Mk. 22:or för samma peng. Eller en Mustang, en Mk. 22, en S 31 och samt den nya Typhoonen som jag tycker tillhör en av Airfix bästa hittils och där man även fattat just det där med propellern. Men ändå inte mndre imponerande modeller för det från eduard. Gillar bilderna du tagit skarpt då de verkligen säger mycket om hur modellen är att bygga. Följer med stort intresse!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Stellan! Tack! Målning och märkning är väl inget problem, vad världen behöver är väl ytterligare en "Grey Nurse" :) ?

André Jo, dubbelpacken med åttorna är (mycket) dyr men då ingår en bok i det priset också (det blir en tung j-a låda :) )! Men det är bara att vänta ut tror jag, billigaste weekend-edition för en Mk IX ligger på 119 spänn och det lär dyka upp en Mk VIII i en sådan låda också så småningom! Jag gav 289 för min box med Mk XVI vilket landar på 144,50 per byggsats (två i lådan) vilket inte är så illa med tanke på etsen, maskerna (inte supernödvändiga på en Spit men ändå...) och rejält med dekalalternativ! Plus mängden delar man får över som man kan pimpa en Airfix med :) !

Typhoonen (den enda av Airfixarna du nämner jag inte hunnit bygga :) ) ligger här och myser på hyllan bredvid mig, borde ligga högt uppe på bygglistan känner jag!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

Två Spittar med den kvalitén och med masker och ets för 289:- låter rätt mycket mer intressant. Varifrån köpte du den för det priset?
Och med en bok i lådan dessutom. Det var inte något jag visste om. Den får du gärna berätta mera om! Och man kan aldrig ha för lite reservdelar liggande till en Spitfire! *s*

Typhoonen är verkligt fin. Köpte den i Ullared av alla ställen för 80 kronor och den föll närmast ihop av sig själv. Bygger faktiskt gärna en till. Jag tog några annorlunda vägar i bygget som visade sig fungera så det lär nog bli en till om det finns några kvar i Ullared nästa gång jag kommer dit!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Det fanns ingen bok i MIN låda, bara i Mk VIII-lådan!

Här är "min" box: http://www.alfahobby.se/spitfire-mk-xvi Två modeller (en highback och en bubbletop), ets, masker och åtta dekalalternativ (fem bubbletop, tre highback). Ingen bok!

Här är Mk VIII-boxen: http://www.alfahobby.se/aussie-eight-sp ... imited-ed- Två modeller med gissningsvis ungefär samma pinaler som i min MEN även en bok. Jag är lik förbaskat sugen på den här fast jag behöver en Spitfire till ungefär lika mycket som jag behöver ett hål i huvudet :) ! Just det ja, det är 32 (!!) dekalalternativ med. Typiskt bra-att-ha :) !

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

32 dekalalternativ? Ingår det verkligen rundlar för trettiotvå maskiner... *s* ...eller är det "letters and numbers" ? Helt klart bra att ha i vilket fall! Trodde jag hade dekaler så det räckte till i min dekallåda men upptäckte för ett tag sedan att så inte alls var fallet...

Annars kan man väl aldrig ha en Spitfire för lite? Räknade lätt på det och tror att jag har lika många Spitfire's som Mustanger och ändå räknar jag mig inte som en Spitfirebyggare! Det värsta är att mitt huvudintresse är tysk nattjakt från slutet av kriget. Och ändå så står inget färdigbyggt i vitrinet!
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av magnusf »

André! Jag betvivlar att dekalerna räcker till 32 modeller, det verkar faktiskt inte riktigt rimligt :). Spitar är det jag själv byggt flest av och det är jag nog inte ensam om :) ... En polare tyckte samlingar var töntigt men jag kontrade med att alla riktiga modellbyggare åtminstone har en Spitfiresamling...

Bild
Enda stället jag upptäckt hittills som kräver spackel! Av någon anledning (och i det här fallet är det faktiskt inte mitt fel!) så är det en glipa på undersidan mellan stabben och kroppen. Jag fyllde med Milliput som jag rullade till väldigt tunna korvar och petade på plats med ett skulpteringsverktyg. De finns i en massa olika former och storlekar och ser ut som en pensel men istället för strån så har de en mjuk gummitopp. Efter att man petat dit spacklet så kan man också släta till det med dessa verktyg, använder man Milliput kan man doppa dem i vatten och få en väldigt fin yta. En sista städning med en vattendoppad Topz så är det minimalt med slipning kvar, tacksamt på en sådan här modell! Figurbyggartips från Johan som jobbade på Wentzels förr!

Bild
Tillbaka till delar-på-tandpetare! Jag primar alla fogar med Mr Paints Ocean Grey för att kolla om de behöver mer puts. Kollar jag mina resultat i de flesta tävlingar jag varit på så är jag svagast på byggtekniken (och som domare så har jag sett att jag inte är ensam om det heller!). Helhetsintryck och målningsteknik går jag på mitt hcp medan detaljarbetet ibland också faller något under par... Byggtekniken är nog det som är enklast att förbättra, det kräver egentligen mer noggrannhet än skicklighet så jag satsar på att lägga manken till lite extra där så får vi se om det blir bättre :) !

Bild
Och till slut (är du fortfarande med André? :) ) så kommer här en bild på de bitar som blir över från EN av dessa byggsatser. Mycket Spitfire-bra-att-ha som man kan använda för att piffa upp andra byggsatser med!

Trevlig kväll!

Magnus
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Gabriel »

Det här blir bara för snyggt Magnus!

Jag blir bara mer och mer sugen på att bygga Spitfire själv (samtidigt sneglandes på lådan med en Mk. IXc), men någon måtta borde det ändå vara på hur många byggen jag har igång samtidigt (redan när jag räknar ihop de byggen jag har liggandes framme på bordet blir jag deprimerad. Inte minst med tanke på att jag har byggen som stannat av endast dagar innan färdigställande). :D

/Gabriel
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Andre B. »

Jodå, jag är med...
Nej, hade där varit med dekaler för 32 modeller så hade det nog gått ett eko som hade hörts. Men dekaler för 32 individer att välja amellan är rätt bra det med. Den där reservdelshögen kan vara värd en hel del. Sådant som avsgasrör, vingspetsar och bränsletankar är inte fel att ha liggande. För att inte tala om landningställ. Och jag vet åtminstone en Airfix Spitfire som skulle må bra av den där inredningen...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av TuveB »

Det ser ut som modellen är en nerskalad 1/48! Ser hur fint ut som helst. Misstänker att boken till VIII:orna är samma som i 48 boxningen, en mycket trevlig bok. Eduard har gjort en resinmotorkåpa till både 1/72 och 1/48 som är i ett stycke. Det fanns inte när jag startade mina byggen så de har alla BarracudaCast motorkåpor. Jag har två färdiga (mk XVI) och sex st halvbyggda XI, VIII o XVI. Eduard kan "krama ur" två varianter till ur samma delar (med några nya), mk VII och mk XI. De har skrivit i sitt infoblad att de tidiga skulle komma efter 1/72 spittarna.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

Trodde att jag redan berömt denna, men det verkar jag ha missat. Har bara njutit i tysthet. Ser förbålt bra ut! Fast att jag själv precis dragit igång en Spitfire har naturligtvis inget med detta att göra. :)
Skriv svar