Antoinette - 1909 - First flight

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
molgam
Namn: Jonas D

Antoinette - 1909 - First flight

Inlägg av molgam »

Hej,

Dags för flygkrasch!
Bakgrundshistorien är denna. Egentligen ditchade han sitt plan i vattnet men då går det ju inte sönder tillräckligt mycket för mig att bygga ett schysst vrak. Detta är därför baserat på en fiktiv testflygning på franska landsbygden några månader innan de två misslyckade kanalflygningarna.

Hubert Latham (1883-1911) was a wealthy, charismatic French pioneer of aviation who twice attempted to fly the Channel in 1909, on both occasions failing to complete the crossing due to engine failure and ditching his Antoinette VII in the Channel. On Sunday 25th July 1909, Louis Bleriot became the first to successfully cross the Channel, flying his Bleriot XI monoplane from Calais to Dover in just under 37 minutes. Here, Latham's aeroplane is seen being salvaged after his second unsuccessful cross-Channel attempt on 27th July 1909, two days after Bleriot's flight. Latham was killed three years later while big game hunting in Africa.

Bild
Bygget började med att skapa ett träd med min nyinköpta 3D penna. Coolt verktyg som jag ännu inte riktigt behärskar. Att göra träd är dock rättframt.

Bild
3D penneträdet målat med färgsprutan.

Bild
Flygplan i fotoets

Bild
Inte många delar och en enkel anvisning. Planet sitter ihop helt utan lim men jag har använt Cyano för styrka.

Bild
Mock-up med planet på sin bas. Vänster vinge skall vara avslaget av kollisionen med trädet.

Bild
Spackel på basen.

Bild
Spackel torrt. Detaljering av flygplanet påbörjat.

Bild
Bygget just nu. Tunn tissue paper skall kläs på vingar och roder. Kommer nog bli pilligt då planet är i skala 1/160.

Jonas
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Antoinette - 1909 - First flight

Inlägg av magnusf »

3D-pennan väcker ett stort habegär. Inte för att jag vet vad jag ska ha den till men det har ju inte hindrat mig förr :-) ! Coolt verktyg och trädet blev snyggt.

Ets-modellerna har alltid fascinerat mig (trots att jag på en generell nivå inte gillar ets alls och undviker det om det går...). De där gamla maskinerna gör sig bra i den formen!

Hälsningar

Magnus
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Intressant användning av 3D-pennan. Hur stabilt blir grenverket?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
molgam

Inlägg av molgam »

Janne Nilsson skrev:Intressant användning av 3D-pennan. Hur stabilt blir grenverket?

Janne Nilsson
Hej Janne,

grenverket blir förvånansvärt stabilt. Jag målade med sprutan, torrborstade lite grå och limmade lövverk med PVA utan att någon gren lossnade.
Vad man skall använda den till förutom träd är dock en bra fråga. Nåja, jag får bygga många träd helt enkelt så länge.

Jonas
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag tror den är som gjord för att göra riktigt äckliga monster med!

Hälsningar

Magnus
Janne Nilsson

Har länge funderat på användningsområden för pennan i modellbygget och du verkar faktiskt ha hittat ett. Finns det olika munstycken och kan man göra olika tjocklekar på strängarna?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Pelle F
Namn: Pelle

Inlägg av Pelle F »

Jättetrevligt projekt! Ovanlig modell, kul att se.
/Pelle
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Hatten av för prydligt fotoetsbygge!
Uffe
molgam

Inlägg av molgam »

Janne Nilsson skrev:Har länge funderat på användningsområden för pennan i modellbygget och du verkar faktiskt ha hittat ett. Finns det olika munstycken och kan man göra olika tjocklekar på strängarna?

Janne Nilsson
Hej,

de reglage som finns är temperatur som ställs in baserat på vilken typ av plast som används. Sedan finns ett reglage för hastigheten i matningen. I princip single-action för att använda ett språk vi kan.

Har surfat runt för att se om det finns mer avancerade pennor och LIX är värd att ta en titt på. Som jag förstår det är dock alla single-action.

Kul pryl. Jag beställde min på www.wish.com. Direkt fr Kina och kostade runt 400 kr med massor av plast.

Jonas
Janne Nilsson

Tack för klargörandet. Det skall bli kul att se om du klurar ut fler användingsområden?

Janne Nilsson
Skriv svar