Dags för flygkrasch!
Bakgrundshistorien är denna. Egentligen ditchade han sitt plan i vattnet men då går det ju inte sönder tillräckligt mycket för mig att bygga ett schysst vrak. Detta är därför baserat på en fiktiv testflygning på franska landsbygden några månader innan de två misslyckade kanalflygningarna.
Hubert Latham (1883-1911) was a wealthy, charismatic French pioneer of aviation who twice attempted to fly the Channel in 1909, on both occasions failing to complete the crossing due to engine failure and ditching his Antoinette VII in the Channel. On Sunday 25th July 1909, Louis Bleriot became the first to successfully cross the Channel, flying his Bleriot XI monoplane from Calais to Dover in just under 37 minutes. Here, Latham's aeroplane is seen being salvaged after his second unsuccessful cross-Channel attempt on 27th July 1909, two days after Bleriot's flight. Latham was killed three years later while big game hunting in Africa.

Bygget började med att skapa ett träd med min nyinköpta 3D penna. Coolt verktyg som jag ännu inte riktigt behärskar. Att göra träd är dock rättframt.

3D penneträdet målat med färgsprutan.

Flygplan i fotoets

Inte många delar och en enkel anvisning. Planet sitter ihop helt utan lim men jag har använt Cyano för styrka.

Mock-up med planet på sin bas. Vänster vinge skall vara avslaget av kollisionen med trädet.

Spackel på basen.

Spackel torrt. Detaljering av flygplanet påbörjat.

Bygget just nu. Tunn tissue paper skall kläs på vingar och roder. Kommer nog bli pilligt då planet är i skala 1/160.
Jonas