En hård västgöte... Special Hobby's AJ 37 (Färdig, sid 8)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av MartinN »

Jonny Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jan 2012, 11:25
Namn: Jonny Andersson
Ort: Norrköping

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Jonny Andersson »

Det finns 29st JA 37 bevarade varav 9st är framkroppar, utav dom är 25st i Sverige och 4st i utlandet.

Jonny
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Andre B. »

Ok, var trevligt att veta. Tyckte det lät väldigt lite med bara en maskin bevarad...
Bör inte hela flygplanet vara bevarat för att man skall kunna betrakta den som en hel flygmaskin?
En framkropp är väl inte direkt en bevarad flygmaskin? Eller... ?
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jonny Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jan 2012, 11:25
Namn: Jonny Andersson
Ort: Norrköping

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Jonny Andersson »

Det finns 20st JA 37 bevarade, utav dom är 17st i Sverige och 3st i utlandet. Bättre?

Jonny
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Björn G »

Medan de andra Björnarna bygger i rasande tempo går det lite mer piano hemma hos mig! Jag är fortfarande bara ca halvvägs på cockpit! :P

Men jag kanske kan glädja någon genom att berätta att jag faktiskt tagit fram SÅGEN!!!

Bild

Inte någon mer omfattande kirurgi, som synes!!! Tyckte bara att SH:s stol hade för bulliga nackstöd. En detalj som kommer synas och som retade mig så pass mycket att jag kände mig nödgad att försöka rätta till. Lyckades väl "sådär"... Nästa viggen blir utan pilot, och då kommer jag köra med resin.

Bild

En hel del småpill kvar med hantag, stoldetaljer mm. Tror den kommer bli najs! Jag är inte någon större anhängare av färdigmålad ets, men i det här fallet tycker jag att det ger cockpit ett lyft. Jag tycker området bakom katapultstolen börjar bli fint, och tror det kommer bli ännu bättre med lite wash. Noterar att det är stora skillnader i utformningen av den ets som följer med i byggsatsen (AJ 37) och den som jag köpt från Maestro (AJ/AJS 37). Vet inte vilken som är mest "riktig" och har svårt att hitta bra referenser på nätet (foton finns det gått om, men det är inte alltid klart vilken version av cockpit som bilderna visar). Jag ser det inte som livsnödvändigt att det blir helt rätt - i synnerhet som jag inte riktigt bestämt om det blir en AJ eller AJS ännu! - men om någon har info om vad som skiljer AJ/AJS i cockpit tar jag gärna emot denna!

// Björn G
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Björn G »

Dags för en uppdatering. Fick pausa bygget några dagar eftersom jag glömt införskaffa en RAT, vilket kändes nödvändigt. Som tur var hade den lokale handlaren en kvar. Fick bli Maestros variant, som väl ursprungligen togs fram för Airfix/Esci. Mycket sågande, skärande, karvande och slipande med andra ord... Nästan klar, och jag har inte gått in i - jag menar igenom - väggen ännu!

Bild

Förutsättningar att bli riktigt fin, men det är en sak jag inte fattar. Instruktionerna uppmanar mig att vara extra noggran när jag lossar på resindelarna så att inte turbinens propellerblad förstörs. Vilka propellerblad? Jag hittar inga (ej heller lösa i påsen). Är det något jag missat, eller finns de bara inte?

Bild

Över till en annan del av planet. Utblåset är, som många konstaterat, otroligt fint. Stor eloge till Tarangus/Special Hobby! Enda smolken i bägaren är utskjutningsmärkena som kommer synas på de reverseringsflärpar (vad heter de?) som placeras i öppen position. Eftersom de flesta som bygger Viggen (och som bryr sig), kommer bygga i vart fall två av flärparna så att baksidan syns, skulle man kunna tänka sig alternativa delar. Visserligen inte världens svåraste att rätta till, men hade kännts ännu mer genomtänkt. Notera att det är svårt att fästa den nedfälda flärpen (själv karvade jag lite i bakkanterna för att få större fästyra).

Bild

Hon har ett rejält akterparti, så mycket kommer synas. Inte helt säker på att jag är nöjd med den "brända" metallfärgen, och funderar på att göra mörkare. Har sett modeller med ganska rostigt utblås, men är själv frågande till om rost verkligen skulle uppkomma/överleva i ett aktivt utblås. Gärna kommentarer/bilder, om någon vet mer.

Bild

Vidare till en ännu en del av planet. I cockpit fortsätter detaljeringen med diverse ets. Ingen aning om det hamnar helt rätt, men tycker det ser ganska trevligt ut (trots att jag egentligen inte gillar förmålat ets...) Utskjutningshantaget från Maestro kändes väldigt futtigt, men som tur är fanns ett rejälare i det mindre etsark som följde med SH:s modell. För att göra handtaget mer tredimensionellt lade jag på några lager superlim. Vågade mig inte på att ha det i utfällt läge. Skall försöka fördjupa etsen med en wash samt komplettera lite till, innan det är dags att stänga cockpit...

Bild

Snart dags att sammanfoga kroppen. Skall bli sjukt spännande! Jag är uppväxt med att flygplansmodeller skall bestå av två kroppshalvor, men detta är ju något helt annat!
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Håkan F »

Det ska sitta en liten propeller på nödgeneratorn.
Bild
Tittar på din generator och du har bara två små knölar, saknas nog som sagt någonting i satsen men tror du fixar dem bra av tun plast eller metall.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Björn G »

Det är klart att ett flygplan måste ha en propeller! :D Det jag är förvånad över är att den inte verkar finnas i Maestros sats, trots de uttryckliga instruktionerna...

Vid torrpassning blev det ett större gap mitt på kroppen. Blev orolig att jag byggt fel någonstans, fram till det att jag insåg att man skulle kapa en bit av ryggåsen. Inte ett ord om detta i instruktionerna!

Bild

Svårt att få ihop kroppen riktigt snyggt med den avancerade konstruktionen. Lyckades väl hyfsat. Så många ställen och riktningar man behövde hålla tryck på! Till slut lät jag den vara och insåg att det ofrånkomligen skulle behövas lite fyllning här och var. Tunnaste plasticarden på ryggåsen:

Bild

Putty och superglue, puts och rescribing på kroppen. För mig är det nytt att fylla med superglue, och jag lyckades i vart fall få till ett rejält fingeravtryck på modellen! :-)

Bild

Skall bli spännande att se med lite primer på. Annars är det bara att fylla och fila vidare. Ganska glad att denna första Viggen skall bli en kammo-kärra och inte NMF!

I övrigt är det mest väntans tider. Hade glömt att beställa pitot-rör i metall (tycker dessa är värda en investering, då de verkligen lyfter modellen) så jag har ju gott om tid att slipa och putsa!
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Björn G »

Jäklar vad kurvig hon är! Och stor!

Bild

En hel del filande. Inga större glipor någonstans, men jag vill att hon skall bli riktigt tjusig! :) vet inte riktigt hur jag skall tackla glipan vid canarderna. Tycker det är svårt att jobba med Superglue, men ser ingen annan lösning.

Snart dags att stänga kupén och påbörja målning!
Skriv svar