Jag har inte valt den. Nu lämnar jag min komfortabla 1/72 zon. Det här blir mitt fjärde 1/48 plan sedan jag började bygga för ca. 45 år sedan.
Alfa Hobby delade ut den som ett pris och det var nog bara för att djävlas. Nåväl byggas ska den.
Stort och otympligt. Så praktiskt att man kan bygga den i sektioner. Funderade ett tag på att bygga en "urlyftningsviggen" av den.
Sedan funderade jag på den första prototypen men nej, jag ska försöka att inte såga (allt för mycket) i den.
Jag tor att jag vet varför jag aldrig fastnat för 1/48. Dom var stora och dyra och när jag väl köpte en så blev det Escis Viggen. Vilken besvikelse.
Så stor och nästa sämre detaljerad än 1/72. Den blev aldrig byggd och inga andra i den skalan. First impressions last som det heter.
När jag sitter med denna byggsats får jag lite av samma känslor. Detaljer finns det men jag gillar inte prioriteringen.
Detaljer i hjulhuset är fint men Viggen har ju nästan alltid luckan stängd så det kommer inte synas.
Däremot bakkanten på canarderna som fälls när landningsställen går ut går inte att bygga fällda. Samma sak med "vindmöllan". I den här skalan borde den funnits med.
Något som riktigt irriterar mig är att stolen inte har några bälten. Cockpiten är stor med bra insyn så avsaknaden av bälten kommer vara tydlig.
Visst allt finns att köpa som eftermarknadsdelar men det är inte alla som gillar att jobba med resin och ets.
Jag försökte få till instrumentbrädan. Jag hade ett dekalark med blandade instrument men dom var ren skit. Ytan på dom var klibbig så dom fastnade bra på pincetten men ville inte fastna på modellen så dom limmades fast med Johnson Clear. Dessutom var dom ganska transparenta i trycket så dom blev grå även fast dom monterades på vit botten. Bidrar allt detta till att göra mig mer positiv till 1/48?