Sida 1 av 6

Beechcraft Tp 4 & Tp 45 (första klar sid. 5)

Postat: 23 jan 2017, 20:58
av Gabriel
Hej,

Nu börjar jag på ett nytt projekt. Denna gång med svensk anknytning och som vanligt i skala 1/72.
En del har redan sett tråden angående inredningen i Tp 4 och nu är jag relativt säker på att jag har fått det rätt. Råmaterialet för Tp 4:an är från PM Models och den kommande Tp 45 är från Hobby Craft.

Så här ser det ut för tillfället. Inredningen är ännu inte komplett, det saknas fortfarande ett medicinskåp, lite radioutrustning och det vänstra sätet är ännu inte monterat. Radiooperatörens säte, radioutrustning och bårar är bara torrpassade.
Bild
Bild
Bild
Bild
Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén, det blev snabba bilder med mobilen.
Nämnvärt är att hela inredningen från framände på cockpit till den bakre väggen endast är 6 cm. Men om man nu bygger i 72 så blir det ju så...

Edit: hoppas bilderna går att se nu, jag vet inte vad som hände.

Fortsättning följer...

/Gabriel

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Postat: 23 jan 2017, 21:44
av Stellan
Ser inga bilder alls....

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Postat: 23 jan 2017, 22:12
av Björn G
Jag ser bilder och det ser sjukt bra ut. Hur har du gjort inredningen?

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Postat: 23 jan 2017, 22:20
av Gabriel
Hej Björn, jag har utgått från det referensmaterial som samlats i denna tråd: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=8840 samt lite andra dokument från fabriken som är upphovsrättsskyddade och därför inte kan publiceras.
All inredning är scratchad i plasticard, både ark och profiler i olika grovlekar. Tyget på bårarna är vanligt papper (i detta fall färgat) som blötts med vattenlöst vitlim och sedan satts på plats och låtits torka.

/Gabriel

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Postat: 24 jan 2017, 05:33
av Björn B
Snyggt jobbat. Synd att ingenting av detta kommer synas när modellen är klar. Men bilderna finns ju kvar att se på.

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Postat: 31 jan 2017, 23:52
av Joakim Hultman
Redigt jobb! Är det Green Stuff du använt till bårarna?

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Postat: 01 feb 2017, 09:55
av Gabriel
Tack Joakim!
Nej det är inte Green Stuff. Som jag sade till Björn G har jag använt vanligt skrivarpapper och då det fanns i grönt här hemma bestämde jag mig för det istället för vitt. Kontrasten i färg mellan ramarna för bårarna och "tyget" underlättade i monteringen.

/Gabriel

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Postat: 09 feb 2017, 19:24
av Gabriel
Då fortsätter bygget.

Nu är inredningen klar och redo för målning, vilket jag hoppas hinna börja med under helgen. Jag valde att bygga även den andra bakre stolen i nedfällt läge, även om det kanske blir lite trångt i dörren. Nu har radiooperatören fått sin hylla fylld med elektronik att leka med; radioutrustning samt radiokompass.

Den mest krävande delen av inredningen var dock utan tvekan medicinskåpet. Jag valde att strunta i att bygga en tvättskål, som egentligen ska stå på bordsytan över det undre skåpet (ja, ni får kalla mig lat). Men om inte någon har en idé på hur man tillverkar en skål med en diameter på 6-7 mm så får vi nöja oss med att den burits ut ur flygplanet för att diskas. ;)

Bild
Bild
Bild

En storleksjämförelse för att visa hur litet flygplanet är. Flygplanskroppen är endast minimalt längre än en Tunna (och Tunnan är bredare!).
Bild

Jag har även bestämt mig för att gjuta nya sidofönster för att ersätta de helt oanvändbara delarna ur byggsatsen, något som kan kräva lite experimenterande innan jag sätter igång på riktigt. Jag får tacka Lars Befring för hjälpsamma tips.

/Gabriel

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Postat: 09 feb 2017, 19:35
av Björn B
Det där blev snyggt. Är det inte bättre att skära ut fönstren ur tunn plast? Det borde ge bästa genomsynligheten. När jag byggde min clubmobile behövde jag en degskål i den. Lösningen blev främre delen av en propellerspinner.

Bild

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Postat: 09 feb 2017, 23:05
av Stellan
Makalöst byggt!!! Se till att fota allt innan du sluter till kroppen, måste bli ett häfte att lägga bredvid det färdiga flygplanet.