Beechcraft Tp 4 & Tp 45 (första klar sid. 5)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Beechcraft Tp 4 & Tp 45 (första klar sid. 5)

Inlägg av Gabriel »

Hej,

Nu börjar jag på ett nytt projekt. Denna gång med svensk anknytning och som vanligt i skala 1/72.
En del har redan sett tråden angående inredningen i Tp 4 och nu är jag relativt säker på att jag har fått det rätt. Råmaterialet för Tp 4:an är från PM Models och den kommande Tp 45 är från Hobby Craft.

Så här ser det ut för tillfället. Inredningen är ännu inte komplett, det saknas fortfarande ett medicinskåp, lite radioutrustning och det vänstra sätet är ännu inte monterat. Radiooperatörens säte, radioutrustning och bårar är bara torrpassade.
Bild
Bild
Bild
Bild
Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén, det blev snabba bilder med mobilen.
Nämnvärt är att hela inredningen från framände på cockpit till den bakre väggen endast är 6 cm. Men om man nu bygger i 72 så blir det ju så...

Edit: hoppas bilderna går att se nu, jag vet inte vad som hände.

Fortsättning följer...

/Gabriel
Senast redigerad av Gabriel den 02 dec 2018, 18:14, redigerad totalt 2 gång.
Stellan
Kontakt:

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Inlägg av Stellan »

Ser inga bilder alls....
Stellan Schroeder Englund
Björn G

Inlägg av Björn G »

Jag ser bilder och det ser sjukt bra ut. Hur har du gjort inredningen?
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Hej Björn, jag har utgått från det referensmaterial som samlats i denna tråd: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=8840 samt lite andra dokument från fabriken som är upphovsrättsskyddade och därför inte kan publiceras.
All inredning är scratchad i plasticard, både ark och profiler i olika grovlekar. Tyget på bårarna är vanligt papper (i detta fall färgat) som blötts med vattenlöst vitlim och sedan satts på plats och låtits torka.

/Gabriel
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Snyggt jobbat. Synd att ingenting av detta kommer synas när modellen är klar. Men bilderna finns ju kvar att se på.
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Redigt jobb! Är det Green Stuff du använt till bårarna?
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Tack Joakim!
Nej det är inte Green Stuff. Som jag sade till Björn G har jag använt vanligt skrivarpapper och då det fanns i grönt här hemma bestämde jag mig för det istället för vitt. Kontrasten i färg mellan ramarna för bårarna och "tyget" underlättade i monteringen.

/Gabriel
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Då fortsätter bygget.

Nu är inredningen klar och redo för målning, vilket jag hoppas hinna börja med under helgen. Jag valde att bygga även den andra bakre stolen i nedfällt läge, även om det kanske blir lite trångt i dörren. Nu har radiooperatören fått sin hylla fylld med elektronik att leka med; radioutrustning samt radiokompass.

Den mest krävande delen av inredningen var dock utan tvekan medicinskåpet. Jag valde att strunta i att bygga en tvättskål, som egentligen ska stå på bordsytan över det undre skåpet (ja, ni får kalla mig lat). Men om inte någon har en idé på hur man tillverkar en skål med en diameter på 6-7 mm så får vi nöja oss med att den burits ut ur flygplanet för att diskas. ;)

Bild
Bild
Bild

En storleksjämförelse för att visa hur litet flygplanet är. Flygplanskroppen är endast minimalt längre än en Tunna (och Tunnan är bredare!).
Bild

Jag har även bestämt mig för att gjuta nya sidofönster för att ersätta de helt oanvändbara delarna ur byggsatsen, något som kan kräva lite experimenterande innan jag sätter igång på riktigt. Jag får tacka Lars Befring för hjälpsamma tips.

/Gabriel
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Det där blev snyggt. Är det inte bättre att skära ut fönstren ur tunn plast? Det borde ge bästa genomsynligheten. När jag byggde min clubmobile behövde jag en degskål i den. Lösningen blev främre delen av en propellerspinner.

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Makalöst byggt!!! Se till att fota allt innan du sluter till kroppen, måste bli ett häfte att lägga bredvid det färdiga flygplanet.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar