HMS Zinnia. Färdigställd sid 3.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

HMS Zinnia. Färdigställd sid 3.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Fick lust att bygga lite plast igen, så jag tog upp Mirages Flowerklass korvett HMS Zinnia.

Bild

I grund och botten är det en bra byggsats, men som alltid finns det en del att fixa.

Bild

Jag tunnade ut akterdäckets relingar och limmade dit stöttor av 0,3 mm PC.

Bild

Nya slingerkölar.

Bild

Urborrade luftintag.

Bild

Bild

Uppsnyggad skorsten.

Bygget kommer att pågå sporadiskt mellan andra projekt här hemma. Att sätta upp slutdatum för mig själv, genom att lova artiklar till tidningar, får det vara nog med. Det är inte bra för bygglusten. Med lite tur kanske hon blir klar till OPEN.

På återseende.
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 20 maj 2017, 18:36, redigerad totalt 5 gång.
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Re: HMS Zinnia

Inlägg av Johan i Hok »

Kul! Jag är en stor fantast av eskortfartygen från andra världskriget. Det ska bli spännande att se ditt bygge.

Johan i Hok
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tanken är att dra på ett rejält vädrat "Western Approaches" kammo, eller vad det nu heter. Vad gäller vädring av eskortfartyg finns det inget att spara på.
Uffe
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Med tanke på hur högt du satt ribban nu så får väl detta anses bli ett "snabbygge" med dina mått mätt, fin extradetaljering till trots. ;)
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Fick ett ryck och fortsatte bygget.

Bild

Bryggans relingar var grovt gjutna och slaktades.

Bild

De ersattes med egentillverkade av 0,3mm PC.

Bild

Med lite tur blir hon klar till OPEN.
Uffe
Erik Liljegren

Inlägg av Erik Liljegren »

Snyggt! Hur lång är den där?

Förresten, du gillar ju italienska fartyg... Har du sett på HobbyBoss Facebook-sida att de ska släppa Zara, Gorizia och Fiume? En ny Pola är på gång också och jag antar alla blir i 1/350. Zara släpps redan i april.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Den är 18 cm lång. Ett litet fartyg i verkligheten och en liten modell.

Jo, jag har sett att de ska släppa Zara klassens kryssare. Frågan är om det är nya verktyg, eller om de skalat upp Tauros gamla byggsatser.
För min del spelar det mindre roll. Jag planerar att scratchbygga andra italienska fartyg.

Uffe
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Har äntligen börjat få lite färg på skutan.

Bild

Bild

Bild

Mer blekning/nedsmutsning längs vattenlinjen behövs i de ljusgrå, gröna och svarta fälten.
Hon blir inte klar till OPEN, men jag hoppas träffa er, alla mina modellbyggapolare där.
Vi ses på lördag.

Uffe
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: HMS Zinnia. Skrovet grundmålat.

Inlägg av Lennart 12 »

Vackert knåpat Ulf //Lennart
denstore
Namn: Magnus Berggren

Re: HMS Zinnia. Skrovet grundmålat.

Inlägg av denstore »

Snyggt. Jag har av någon anledning själv köpt på mig ett par av Mirages modeller. Det är något lockande i det småttiga. :)
Skriv svar