Ett narcissistiskt anfall - Magnus i modell!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Ett narcissistiskt anfall - Magnus i modell!

Inlägg av magnusf »

När jag var i Telford i höstas så stötte jag på företaget Modelu som scannar statister och printar ut dessa som figurer, främst för modelltåg. Han hade med sig utrustningen och scannade mig vilket var en enkel och snabb process. Jag bidrog med att stå still och han gick runt mig tre varv med en scanner, det tog ungefär två minuter och därmed var det klart, jag fanns nu som en 3D-modell i hans dator. Scannad i fullfärg och möjlig att snurra runt med på skärmen!

Jag beställde två figurer av mig själv (skyller på yrkesmässigt intresse för metoden...), en i 1/35 och en i 1/72 och innan jul trillade det in ett paket i postlådan. Det var faktiskt lite creepy att kolla på sig själv i miniatyr!

Bild

Bild

Bild

Bild

Som ni ser på bilderna så är det inte en Alpine-figur (och det har inte BARA med förebilden att göra :) ), figurerna är markant ojämna i ytan trots att de är gjorda med SLA (stereolitografi, man härdar en flytande fotopolymer med en UV-laser) som ger bäst ytnoggrannhet av de metoder som finns. Jag ska försöka nyttja mina kunskaper från vårens figurmålningskurs och måla upp figurerna, jag ska se om jag kanske kan putsa lite för att få åtminstone hudpartierna lite jämnare, ska också bli spännande att se hur pass störande ojämnheten är på en färdigmålad figur!

Och nej, tyvärr kan ni inte köpa mig som figur från hemsidan även om jag förstår att många av er är sjukt sugna på det. Det är inte lönt att leta efter "Ugly Swedish Train Passenger" i webshopen :) !

Hälsningar

Magnus
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Ett narcissistiskt anfall - Magnus i modell!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Stilig karl, god hållning!

Uffe
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ett narcissistiskt anfall - Magnus i modell!

Inlägg av Stellan »

Ultimata selfien för en modellgillare. Tror du att det skulle fungera med några väl täckande lager färg för att jämna ut den ojämna ytan? Kan man "photoshoppa" figurerna och dra i parametrarna så man suddar bort magar eller gör figurerna längre eller så?
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ett narcissistiskt anfall - Magnus i modell!

Inlägg av Henrik R »

Ha.. Det där var bland det coolaste jag sett. Jag YTTERST tveksam till de där "jycklardojjorna"! Att den Engelska tullen ens släppte in dig med dessa i landet är en gåta:-)
Skämt och sido. Det där var ju helgrymt coolt!
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Ett narcissistiskt anfall - Magnus i modell!

Inlägg av F Porsche »

Copyright på bilderna var humor.
Det som är slående är posen, hållningen, tyngdpkten.
Hur slät en figur må vara så hjälper inte det om den inte övertygar föv.

Dags för en ny klass;

"Me Mysellf & I skala 1/35" ?
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Ett narcissistiskt anfall - Magnus i modell!

Inlägg av Mats Averkvist »

F Porsche skrev:Copyright på bilderna var humor.
Som fotograf har du alltid copyright på de bilder du tar, oavsett vems kamera det är. Copyrighten gäller i 50 år.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Ett narcissistiskt anfall - Magnus i modell!

Inlägg av Lurifax »

magnusf skrev:Det var faktiskt lite creepy att kolla på sig själv i miniatyr!
Det är rätt creepy att kolla på dig i 1:1 också! Jag lovar! :D

I övrigt är det jätteintressant. Det ställer många frågor om hur modellbygget kommer att utvecklas.
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ett narcissistiskt anfall - Magnus i modell!

Inlägg av magnusf »

Ulf! God hållning? Enligt min fru så var det enklaste sättet att identifiera mig på: jag kan aldrig stå rakt upp och ner som folk :) !

Stellan! Det går säkert att trolla bort och trolla dit både det ena och det andra, ta bort mage var ett av de mer rumsrena förslagen :) !

Henrik! Jycklardojjorna är ett par oknutna vinterkängor, ytterligare ett av mina mindre lyckade trade-marks :) ! Vad gäller engelska tullen så var jag mer oroad förr, då fanns det stora affischer på Stansted där de berättade att de letade efter "obscene material". Jag var alltid lika förvånad varje gång de släppte in mig och modellpolarna :) !

Ulf! Jag är inte så himla orolig över ytan heller, det kanske inte blir någon "vinnarmodell" (vilket inte en Alpine-figur heller blir om det är jag som målar...) men som du skriver så ska jag försöka fånga karaktären. Det där sista känner jag att jag eventuellt kommer att ångra...

Mats! Just det!

Peter! Tack för det, då har jag lyckats :) !

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Ett narcissistiskt anfall - Magnus i modell!

Inlägg av Lurifax »

När det gäller hållningen så tycker jag att den är arketypisk för figurer. Just så här ser många 35-skalefigurer ut. Tyngden på en benet och i övrigt rak men avslappnad rygg och bål. Det är bara AK-47/74 i en handen som fattas så hade du platsat som figur i vilket konfliktområde som helst. (Och tänker man så blir det lite läskigt på riktigt ... :( )

Men nu ska vi se till det muntra. Just de rumsrena förslagen får mig att tänka i ganska festliga men inte helt politisk korrekta banor. Den här tekniken ger en oanade möjligheter att scanna och skriva ut olika kroppsdelar i olika stadier och t o m storleksförändra dem ... men där bör vi kanske dra streck i diskussionen. :)
holst

CU@C4
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Ett narcissistiskt anfall - Magnus i modell!

Inlägg av Janne Nilsson »

Ytterligare ett bidrag i debatten om vad som är lämpligt och framförallt icke lämpligt att visa upp på utställningar. :P

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar