mitt år har bestått av intensivt bygge i 3 månader. Sedan den längsta pausen jag tagit på totalt 8,5 månad. Därefter febrilt byggande i 2 veckor.
Lite blev det dock byggt.

Först ut var "Eastern Front-alizer" till min vän Peo på hans 50-års dag. M h a denna kan varje promenad med frugan förvandlas till en östfrontsupplevelse komplett med ljud och ljus. Kul bygge och uppskattat!

Därefter följde "Rule Britannia". HMS Victory för segel under intensiv eldgivning. Belysning i form av dioder som blinkar. Blev rätt coolt.
Jag tog mitt personliga rekord i att inte använda delarna från byggsatsen. Detta är Airfix gamla byggsats och jag använde exakt 2 delar till mitt bygge. De bägge skrovhalvorna, i övrigt allt scratch.

"Om du får koväntat besök" byggdes snabbt och blev rätt kul.

"After man" byggdes som demo för en kurs åt minityrsällskapet. Två tillfällen i källarn med alla damer blev det. Riktigt kul!

"Drömmen om växthus" i skala 1/87 byggde jag åt en kompis som gifte sig. De hade nyss bråkat om denna fråga vilket gjorde det hela lite kontroversiellt. Lite taskigt men han fick en fin modell.....

Lång paus från dioramabyggandet......eller.....
ägnade min hobbytid desto mer åt krigsspel. Nedan några av årets spelplaner på pingisbordet.

Operation Bagration

Sword Beach

Detalj av Caen. 2 mm hus. (Skala 1/900 ca)

3e slaget om Kharkov.
Sedan tog jag mitt förnuft tillfånga och gick tillbaka till rötterna.....En Panther i ett dike!

Den hann dock inte bli färdig så bilder kommer senare....
Sammanfattningsvis ett mycket förvirrat år. Få vrak, lång paus, massa krigsspel och sedan en Panther påbörjad.
Gott nytt år på er modellbyggare!
Jonas