Bokslut och julfest 2016 (Innehåller även mat och dryck)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Bokslut och julfest 2016 (Innehåller även mat och dryck)

Inlägg av Lurifax »

Så var ännu en julbyggmiddag avklarad. Ännu en gång lyckades undertecknad ta hem vadet om vem som blir klar till C4-Open. Men i år var det hårt. Dubbelmangarna nafsade mig i hälarna hela tiden. Jag hörde deras flåsande. Ryktet säger att Berggrens M1A1 bara var en enda liten bult från målsnöret. Nå så kan det gå …

Så här blev årets vinnarmodell i julmiddagsvadet. Kanske inte mitt mest inspirerande bygge men den gjorde sitt jobb.
Bild

Vi startade julfesten i gryningen den 17/12 … nästan … med varsitt glas … eh … apelsinjuice. Jepp. Lika sant som gott. (Vi hade även Coca som backup.)
Bild

Därefter gick vi på den numera bekanta frukosten av ägg, bacon, korvar och scones.
Bild

Sen tog Artursson fram en nyinköpt armagnac. Armagnac har, ibland lite oförskyllt, kommit i skymundan av storebrorsan cognac. Den här, Veuve Lafontan et Ses Enfants, har dock inte bara ett pampigt namn utan även en pampig smak som mycket väl kan ta upp kampen med bröderna från intilliggande distrikt. Smaken är lite sötaktig och påminner en del om julkonjaken från Grönstedts.
(Jag försökte för övrigt få tag i Grönstedts julkonjak i november men den hade tydligen tagit slut vid midsommar! Man undrar var världen är på väg.)
Bild

Till Veuve Lafontan et Ses Enfants åt vi en bult som jag hittade på skroten förra veckan.
Bild

Ganska fint vädrad i olika rostnyanser.
Bild

Efter detta lilla avbrott blev det julklappsutdelning. Denna gång i kombination med spelteori. Berggren låg bakom alltihop och han är ju en garant för lite extra krångel. Hursomhelst, i år stod Berggren för både temat för året och inköpen. Artursson fick i kraft av sin visdom välja först, jag därefter och sist Berggren som ju hade handlat. Modellerna halades fram. Två i genomskinligt papper och en i hemliga lådan.
Bild

Artursson valde Leo2A7, själv tvekade jag först men det blev hemliga lådan. Hemliga lådan påminner ju lite om de hemliga sidor man med feberhet panna och svettiga fingrar sprätte upp själv i diverse modellrelaterade publikationer under sjuttiotalet. Vem kan motstå det? (Ni som är jämngamla med mig vet vad jag talar om. Ni som vuxit upp med internet kommer aldrig att förstå. :-)
Så med fumliga fingrar öppnade jag mitt paket … och … tjoho … storvinst! T-90MS! (Lika glad och upphetsad som för 40 år sedan.)
Bild

Det var Tiger Models version som fanns under papperet. T-90MS finns även från Trumpeter och då medföljer även en figur av Vladimir Putin! Huruvida detta är en konkurrensfördel för Trumpeter eller inte låter jag vara osagt.

Just nu grälas det på Armorama om vilken som är bäst. Sant är dock att ingen är dålig och Tiger Models version ser oerhört bra ut i lådan.
Och temat då? Ja, det är något i stil med ”Latest and greatest”, både då det gäller modeller (alla är nya modeller för 2016) och förebilder.
Efter denna urladdning behövdes en svalkande paus. Jag bjöd dubbelmangarna på det jag numera benämner ”den Åhlströmska vätskekontrollen” eller ”den Åhlströmska fruktpausen” baserad på att samtliga drycker, som jag numera högt uppskattar, har introducerats av Göran Åhlström. Ett stort tack för detta. Jag ska pröva Coer de Lion någon gång också … när jag vunnit på Lotto. :D
Bild

Vi passade på att äta en vällagrad camembert till äppeldryckerna.

Så var det då dags att börja bygga.

Men först … En tur på stan för att inhandla bakelser.

Apropå Putin och T-90MS … man undrar ju vad den här killen bär på. Är det en julgran eller är den en kamouflerad mini-scudrobot? Man vet aldrig i dessa tider.
Bild

Så anlände vi till Katarina, detta vattenhål för svältande modellbyggare.
Bild

Katarina - Home of the läckra bakverk.
Bild

På vägen via Hansakomaniet träffade vi på tomten. Här rådde strikt fotoförbud (eftersom området är militärt skyddsområde?). Men det struntade min kamera i. Och tomten hade redan varit hos oss. Vi är ju tomtar själva … i många avseende.
Bild

Åter till basen. Vi hade förbrukat många kalorier under promenaden i kylan. Dags att värma sig med en kaffe, ett bakverk och en cognac.
Bild

Borden fylldes med de modeller vi avsåg att bygga. Artursson satsade på tidigare jul- och födelsedagsklappar på svensktema.
Bild

Själv körde jag en slags gott-och-blandat.
Bild

Mange Berggren … ja … han intog sin normala byggposition och funderade lite över tillbehör.
Bild

Inte för att han direkt saknade tillbehör …
Bild

Medan jag och Berggren byggde och beställde så svetten stänkte rörde Artursson ut det här i köket. Resin? Tvåkomponentslim? Tamiya Desert Sand Structure paint? Vem vet.
Bild

Jag började bygga utan bara h-vete och efter en timme hade jag fått ihop två till Zvezda-figurer. Den första byggde jag ihop förra året. Dom är riktigt bra, Zvezdas nya figurer.
Bild

Jag skulle just ge mig på nästa när: RIIIIIING!
Mat och dryckesklockan ringde.
Dags för den sedvanliga toast Skagen. (Känns som om vi måste förnya oss på något sätt.)
Bild

Skagen fick sällskap av de här två gynnarna:
Bild

Och medan jag byggt och Berggren letat tillbehör hade Artursson förvandlat den här:
Bild

Till det här:
Bild

Nåja … jag kan väl byta någon byggtimme mot en mattimme.
Men innan vi högg in på entrecoten läskade vi oss med en Riesling …
Bild

…av märket:
Bild

Bra att klara strupen innan man sätter tänderna i köttet.
Bild

Till rött kött dricker man rött sött … eller, tja sött är kanske att ta i men en bordeaux funkar.
Bild

Sen blev det portvin …
Bild

… och stilton …
Bild

Och så var det det där gula som Artursson rörde ihop … det var varken resin eller strukturfärg (hoppas jag!?). Efter en stund i ugnen hade det blivit det här:
Bild

En slags saffransostkaka på risgrynsgröt, bakat med grädde, ägg, socker och saffran. Serverad med grädde. Jättegott om man sluppit de här f-bannade KOKTA BÄREN FRÅN FRYSDISKEN! :D

Och sen blev det inte mer byggt den dagen.

Vadslagningen inför nästa år är redan i full sving. På Ladbrokes är oddsen extremt höga för att dubbelmangarna ska förlora ett år till. Ryktet går att både Artursson och Berggren kommer att … ja inte bara besegra mig, utan förnedra mig. De har varsitt bordtennisbordstort diorama på gång. De kommer att blåsa mig av bordet på C4-Open 2017. Ja, tävlingsledningen kommer att få panik när lastbilarna och flyttgubbarna rullar in dioramorna på lastpallar. Det kommer att bli vansinnig spännande. Följ utvecklingen här på In the Works.

Och god fortsättning på er alla muntra byggare!
Detta år kommer att bli oerhört spännade.
holst

CU@C4
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bokslut och julfest 2016 (Innehåller även mat och dryck)

Inlägg av Stellan »

God fortsättning på dig själv! Vill minnas en del upprörda ord härom året men jag tycker att denna årliga manifestation ändå är värd att beundras för sin nyskapande påhittighet, sociala vinkel, gottesnaskande uppriktighet (skippar köttet och går direkt på bakverken) och inte minst väl skrivet och fotograferat. Ni ser ut att ha det så skönt man bara kan ha det på ett riktigt utdraget byggmöte.
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Bokslut och julfest 2016 (Innehåller även mat och dryck)

Inlägg av Joakim Hultman »

Mysigt! Riktigt bra bilder också.
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Bokslut och julfest 2016 (Innehåller även mat och dryck)

Inlägg av Johan_Röd »

Jag säger bara en sak: Läckergommar! :-D
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bokslut och julfest 2016 (Innehåller även mat och dryck)

Inlägg av magnusf »

Tack för årsavslutet Peter! Du har säkert rätt, du är helrökt inför nästa C4... Mangarnas byggkapacitet verkar ju vara på topp!

Är det någon av de nya Abrams-byggsatserna du byggt?

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Bokslut och julfest 2016 (Innehåller även mat och dryck)

Inlägg av Björn Fransson »

Modellbygge på riktigt angenäm nivå! Att få in så mycket godis i ett enda inlägg är verkligen imponerande! :)
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Bokslut och julfest 2016 (Innehåller även mat och dryck)

Inlägg av F Porsche »

Trots att jag är nykterist
och
trots att jag är vegetarian
och
trots att jag är mycket noga med att äta hälsosamt

ser det jättetrevligt ut !
Få saker imponerar med på mig än vällagad mat och fina modeller.
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Bokslut och julfest 2016 (Innehåller även mat och dryck)

Inlägg av Lurifax »

Stort tack för alla trevliga kommentarer.

Magnus: Modellen är Tamiyas halvgamla M1A2 som även kan byggas som M1A1, vilket jag gjort. Jag tror inte några av de nya, från Meng eller RFM (eller vilka det nu är) kommit ut då jag började bygga i januari förra året. Jag är ju inte direkt snabb när det gäller modeller (eller något annat!).

Fördelen med Tamiyas modell är att den är relativt enkel att bygga. Det som saknas och som till slut blev ett stort problem för mig är halkskyddet. Till slut hittade jag en metod som gav hyfsat resultat. Någon här på forumet (tyvärr har jag glömt vem det var) skickade mig några små askar med fint stendamm. Jag sprinklade detta över blank klarlack där halkskyddet ska vara. Och det funkade rätt ok. De första stendammet jag sprinklade över lacken blev alltid bra, sen blev resultatet grövre och sämre efterhand. Jag insåg till slut att detta berodde på att svetten i mina fingrar klumpade ihop stendammet så det blev större ansamlingar på modellen. Nästa gång ska jag ha handskar. Eller torka fingrarna efter varje sprinkling. :ugeek:

Någon som påstod att modellbygge är nördigt? :D
holst

CU@C4
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Bokslut och julfest 2016 (Innehåller även mat och dryck)

Inlägg av Micke A »

Modellbygge i dess yttersta essens! Fast några essenser tycks ju inte ha nyttjats.... utan de riktiga dryckerna....!
Trevligt och underhållande som alltid att läsa om och se era vedermödor på denna exklusiva tillställning. Nästan så jag skulle vilja se den utsänd live...

Micke A
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Bokslut och julfest 2016 (Innehåller även mat och dryck)

Inlägg av Lurifax »

Micke A skrev: Nästan så jag skulle vilja se den utsänd live...
Nä, det skulle du inte. Jag lovar. Det är ett f-bannat tragglande i 12 timmar om meningslösheter! :D
(En kort sammanfattning i bild och text räcker alldeles utmärkt.)

Men tack för den positiva responsen i övrigt. :)
holst

CU@C4
Skriv svar