Bokslut och julfest 2016 (Innehåller även mat och dryck)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Bokslut och julfest 2016 (Innehåller även mat och dryck)

Inlägg av Mahatma G »

Lurifax skrev:... Sen tog Artursson fram en nyinköpt armagnac. Armagnac har, ibland lite oförskyllt, kommit i skymundan av storebrorsan cognac. Den här, Veuve Lafontan et Ses Enfants, har dock inte bara ett pampigt namn utan även en pampig smak som mycket väl kan ta upp kampen med bröderna från intilliggande distrikt. ...
"Änkan och hennes ungar" har jag funderat på att testa. Det kanske blir en sådan nästa gång det är dags att skaffa en armagnac. Att den kommit klart i skymundan av konjak har även en fördel: det går att få tag på riktigt bra vällagrad armagnac till hyggligt pris, exempelvis Samalens.
Apropå julkonjak så kom det en ganska hyfsad från Bache Gabrielsen både 2014 och 2015. Det kanske finns kvar några flaskor av dem fortfarande.
... Till Veuve Lafontan et Ses Enfants åt vi en bult som jag hittade på skroten förra veckan.
Bild
Kalla det för allt i världen inte bult (den har ju gängor), då skulle min gamla teknologilärare ge dig en avhyvling som platsar i Hets! "En bult bultar man, en skruv skruvar man." brukade han ryta varje gång vi dabbade oss på lektionerna.
... Till rött kött dricker man rött sött … eller, tja sött är kanske att ta i men en bordeaux funkar.
Jag skulle nästan vilja vara så kategorisk att jag säger att helstekt entrecote behöver en bra Bordeaux! För egen del plockade jag ur lagret fram en Clarendelle 2006 till Sylvestermiddagen. Inte helstekt (funderade på det), men väl entrecote och en enkel gratäng (med mycket grädde och Västerbotten) samt portvinssås kompletterade festen.
... Sen blev det portvin …
Kan även rekommendera Grahams Late Bottled Vintage 2011.


Alltid en fröjd att läsa om era byggmöten! Jag hoppas att det blir många fler i samma stil.
/G
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Bokslut och julfest 2016 (Innehåller även mat och dryck)

Inlägg av Lurifax »

Tack för tips på drycker.
Jag noterar med iver!

(Just den här skruven skulle man nog kunna bulta ... annars är det rätt ... )
holst

CU@C4
Skriv svar