Byggåret 2016

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Byggåret 2016

Inlägg av Björn Fransson »

Dags att summera året. Som alltid lite gott och blandat med total inkonsekvens vad gäller skalor. I år slog jag nog rekord i antal olika skalor på byggbordet: 1/24, 1/35(!), 1/48, 1/72 och 1/144.

Först ut var Airfix Lightning F.2A i 1/72.

Bild

Sedan avslutade jag det som var tänkt att bli 2015 års sommarbygge och som är en egen favorit: Tamiyas Gloster Meteor F.3 i 1/48.

Bild

Sedan blev det två finska tvåsitsiga Miggar från Trumpeter i 1/48. Först MiG-21UM:

Bild

...och sedan MiG-15UTI:

Bild

Planet Models Lilldraken i 1/72 hann bli klar i sista stund innan Open:

Bild

En utmaning att ge mig in i markmålsvärlden ledde fram till denna Ford G.P.A från Tamiya i 1/35:

Bild

Ännu en utmaning: J 21-utmaningen som mynnade ut i denna skapelsem S 21BS:

Bild

Efter Open var det dags för något helt annat: Hellers Citroën HY anno 1964 i 1/24:

Bild

När sommaren kom tog jag äntligen tag i Pilot Replicas J 21A-3 i 1/48:

Bild

Mer ryskt från Trumpeter: Suchoj Su-9 i 1/48:

Bild

Sensommaren kom och med den Hobbyboss J 32E Lansen i 1/48:

Bild

Mer slitet från Flygvapnet: Tarangus Bulldog i 1/48:

Bild

Hösten kom med en riktigt udda fågel: Hobbyboss Jak-38U i 1/48:

Bild

Sedan tog jag tag i Hasegawas F-16A i 1/48 i norsk lusekofte:

Bild

Och så avslutades en surdeg, RV Aircrafts MiG-23BN i 1/72 i Luftwaffekostym:

Bild

Året avslutades i stort och smått. Först Revells Avro Shackleton AEW.2 i 1/72:

Bild

Och i förrgår blev Eduards dubbla MiG-15bis i 1/144 klara:

Bild

Som vanligt hamnade jag strax under 20, närmare bestämt 18 stycken. Vilket jag verkligen är nöjd med. Året har ägnats mer åt bygge än åt research, jag har inte grottat ner mig alltför mycket i referenser utan byggt på - vilket har varit väldigt befriande. Istället har jag jobbat med att utveckla mitt målande och dessutom tack vare Vallejos nya metallfärger äntligen kommit från min avoghet mot metallblankt.

Lustigt nog börjar 2017 precis som 2016, med Airfix Lightning, denna gång F.6:an. Mer om den strax.

Bild

Gott nytt byggår 2017!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Byggåret 2016

Inlägg av Ulf Lundberg »

Maffigt bokslut!
Häftiga målningsjobb.
Gillar Lansen bäst. Underbara blågröna schatteringar.
Uffe
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Byggåret 2016

Inlägg av Hobby-Importen »

Har sett i stort sett allt på fejjan, alla är i vanlig ordning skitsnygga.
Men trots allt har jag fått ett märkligt sug efter YAK-38 som jag måste
hantera, de finns andra saker jag "borde" köpa innan... ;-)

Jens
Daedalus Models
Niklas
Inlägg: 460
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Byggåret 2016

Inlägg av Niklas »

Som alltid är det mäktiga byggen Björn, och som alltid är jag både imponerad av och avundsjuk på din byggtakt! En annan har hunnit med tre modeller, känns rätt futtigt jämfört med dina 18! Snygga är dom allihopa dessutom, även om inte förebilderna tilltalar alla gånger.. ;)

Dina finska MiG:ar gillar jag mest, dom ger mig sjukt mycket inspiration!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Byggåret 2016

Inlägg av Joakim Hultman »

Det är en så imponerande produktion detta, både kvantitet och mycket god kvalité!
Trots alla fina flygplan är nog ändå skåpbilen min favorit, då det är så sällan jag ser en välbyggd, charmig bruksbil med trovärdigt slitage.
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Byggåret 2016

Inlägg av Björn Fransson »

Tack ska ni ha! Kul att alla har sina egna favoriter. Kul också att Cittran får uppmärksamhet, jag är själv oväntat nöjd med den - det är ju trots allt ändå bara mitt andra bilbygge. Förhoppningsvis blir det fler under 2017, har några franska favoriter på hyllan. Plus en Trabant kombi... :)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3679
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Byggåret 2016

Inlägg av magnusf »

Jag har följt alla byggena och jag gillar dem alla som du vet Björn. Jag är flygkille men det finns ett speciellt litet hörn i mitt hjärta där den korrugerade Citroënen har sin egen plats :-) !

Har du bestämt målning på din Lightning?

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Byggåret 2016

Inlägg av Anders.Edblad »

Mer bygge än research är ett bra recept för att få mycket byggt.
Jag har sett många av modellerna i verkligheten alla är kanonfina även de som jag bara sett på bild.
Jag har inte kommit överens med Vallejos metallfärger men bevisligen går det att få ett bra resultat med dom.

Anders E
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Byggåret 2016

Inlägg av Gabriel »

Ett gäng mycket fina och inspirerande byggen. Jag måste instämma med Uffe, Lansen är min favorit. De hårt slitna färgerna du fått till är helt fenomenala.

/Gabriel
Lurifax
Inlägg: 917
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Byggåret 2016

Inlägg av Lurifax »

Jag blir helt matt, trött och orkeslös när jag ser det. :shock:

Det är bra alltihop men Su-9:an, Lansen och Citroenen är klockrena mästerverk. Bra jobbat! :D
holst

CU@C4
Skriv svar