Bokslut från varvet 2016

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Bokslut från varvet 2016

Inlägg av Ulf Lundberg »

Det blev ett ganska annorlunda byggår.
Bara en injektionsgjuten byggsats, men däremot en stor resinbyggsats och mitt första scratchbygge.

Det började med Slagkryssaren Seydlitz från Combrig. Mitt första stora resinbygge.

Bild

Bild

Bild

I och med att jag färdigställde henne finns det i praktiken inga fartygsbyggsatser, som jag verkligen vill bygga.
Som omväxling, men också för att jag gillar kärran och ville frihandsspruta ett nedblekt ökenklammo, byggde jag Italeris Boston A20

Bild

Bild

Den 14 Juli deltog jag i IPMS Kebnekaises byggmöte och årsmöte.....

Bild

Bild

...varvid jag byggde en Eurofighter i 1:144.

Sen började årets stora projekt, som jag förberett mig för mentalt i bortåt ett år;
Scratchbygget av jagaren Saetta efter ritningar från Profile Morskie.

Bild

Det började med ett rejält misslyckande. När jag limmade ihop skrovlamellerna lyckades jag dra hela skrovet skevt.
Gör om gör rätt.

Bild

Andra försöket gick bättre. I bakgrunden spantschablonerna jag använde för att slipa skrovet till rätt form.
Den 19 dec. blev hon äntligen färdig.

Bild

Bild

Bild

Övrigt:
Deltagit i fem modellevenemang i Tyskland och Sverige.
Publicerat två artiklar i ModellFan.
Skrivit ytterligare två som väntar på att bli publicerade.
Blev befordrad till fåtöljamiral av de tolv haven.

God och flitig fortsättning på nya byggåret,

Uffe
Stellan
Kontakt:

Re: Bokslut från varvet 2016

Inlägg av Stellan »

Ser bra och varierat ut det där. Fick du inte någon jäkla titel att släpa runt på i och med årsmötet på Keb också? Storkraschan över de 7 Sneseglarna? Gott nytt år på dig! God fortsättning på renoveringen.
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Riktigt mäktiga byggen. Fint att du fick Seydlitz färdig till jubileet av Skagerackslaget, och Saettan är ett högst imponerande bygge!
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Jag är som vanligt imponerad av såväl flit som förmåga. Attans snyggt!
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Som alltid, makalöst vackert! Kul också att se att du testar ramarna - resultatet talar ju för sig själv. Inget tycks omöjligt! Ser fram emot att få se dem live!
molgam
Namn: Jonas D

Inlägg av molgam »

Fantastiskt!

Särskild respekt för scratchbygge "Jagaren Saetta". Otroligt snygg blev den också. Typiskt dig!

Jonas
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Flitigt jobbat som vanligt Ulf! Seydlitz är tuff men Saetta är ett kapitel för sig själv!

Hälsningar

Magnus
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Det är ju såklart bra byggt alltihop. Men det är ju vad man förväntar sig av dig. Det som sticker ut är IPMS Kebnekaises byggmöte. De är en slags ny subgenre inom modellbygget, äventyrsbygge eller en parallell till extremsport, extremmodellbygge. Festligt. Vad blir nästa steg, ubåtsbygge i Marianergraven? Figurmålning i Borneos regnskogar? En idé, om än dyr, som jag själv funderat på är modellbygge i viktlöst tillstånd. Kanske lättare, eller svårare, att montera delar då. Och färgsprutningen kan ge oanade resultat.

Hur som helst ser det jättebra ut, både på bild och i verkligheten.
holst

CU@C4
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack alla!
Jo, Saetta är speciell. Hon blev riktigt krisp och fin.
Lurifax skrev:Det som sticker ut är IPMS Kebnekaises byggmöte. De är en slags ny subgenre inom modellbygget, äventyrsbygge eller en parallell till extremsport, extremmodellbygge. Festligt. Vad blir nästa steg, ubåtsbygge i Marianergraven? Figurmålning i Borneos regnskogar? En idé, om än dyr, som jag själv funderat på är modellbygge i viktlöst tillstånd. Kanske lättare, eller svårare, att montera delar då. Och färgsprutningen kan ge oanade resultat.
Ingen brist på knäppa idéer :D
Egentligen är det enkelt. Köp en snapkit och ta med på en resa och bygg den på något lustigt ställe. Empire State Building, Musköbasen, Eiffeltornet, Egyptens Pyramider....

Uffe
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Sannolikheten är såklart minimal men om jag någon gång skulle bli bjuden på nobelfesten skulle jag smyga med en liten lättbyggd modell, t ex Trumpeters Rodney i 1/200.
holst

CU@C4
Skriv svar