Trären J 22

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trären J 22

Inlägg av Stellan »

Fantastiskt hantverk på en så liten modell. Kommer bli tokbra!
Stellan Schroeder Englund
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Trären J 22

Inlägg av Pelle F »

Ja ibland går nörderiet lite överstyr. Jag har suttit och petat med mina stift för att göra skruvhål i plywooddekalerna. Referensbilderna på nätet har givit en del ledning, men jag fick till slut erkänna för mig själv att somliga bitar blev omöjliga att riktigt veta vad som gällde. Var det trä eller metall? Var det skruv eller nitar. Och min gräns går vid nitar, har jag insett.

Så jag fick helt enkelt göra ett besök vid källan. Som tur är, på 50 km avstånd hemifrån, går det att komma på centimeteravstånd från skruvhålen ifråga.
Bild

Så efter en session där var jag fulladddad med de sista faktumen. det visade sig att jag bedömt några paneler fel. Vingspetsarna är av metall, likaså sidoluckorna, och även en panel på kroppen under stjärtfenorna.
Bild

Bild

Det var också ytterligare fler skruvar mitt i vingarna osv. Så jag uppdaterar för fullt nu. Snart klar.
Bild

Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trären J 22

Inlägg av Stellan »

Så så så, överstyr? Är inte det själva definitonen på nörderi? Tycker det ser mycket fint ut.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Trären J 22

Inlägg av Björn Fransson »

Ljuvligt att skåda!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Trären J 22

Inlägg av magnusf »

Pelle! Jag förstår dig, håller man på och pillar på den här nivån så känns det plötsligt rätt viktigt att det blir åtminstone någorlunda rätt! Jag hoppas jag får se den här i verkligheten någon gång.

Hälsningar

Magnus
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Trären J 22

Inlägg av Pelle F »

Då var det dags att avsluta projektet. Sedan sist har jag faktiskt bytt några dekaler, då det blev för stora kontraster mellan ljust och mörkt. Jag upptäckte också vid mitt Malmslättbesök att översidan av vingarna består av flera mindre paneler, så det har jag modifierat lite försiktigt.
Prickarna kom på plats där jag rekogonoserat dem, gränsen har gått vid nitskallar däremot, det finns några hundra sådana ytterligare. Jag lade ett lager klarlack över metalldelarna, och ett lager matt lack över trädekalerna för att säkra upp alltsammans.
Bild

Sedan själva pricken över i. Eller propellern framför J. Ingen kåpa på den, för att hålla mig till råutseendet.
Bild

Efter detta vidtar några slutbilder från olika håll och kanter för att förevisa hur det hela blev.
Bild

Bild

Bild

Bild

Jag är rätt så nöjd, det finns alltid detaljer att fixa mer med. Men dekalerna funkade mycket bra. Lätta att jobba med, och jag fick skaplig snits på arbetssättet att lägga på en blöt dekal som var lite större än fältet, frö att sedan skära med en riktigt vass skalpell på plats. Jag har tidigare antytt att trämönstret troligen kommer fram bättre i större skala. Så om någon vill prova dem i 1/48 vore det kul att se. Jag gick in i skruvpricksträsket ganska seriöst och vet numera att den långa panelen på flygplanssidan sitter med 15 skruvar... Användbar information.
Bild

Jag ska också nämna att detta får betraktas som en halvt om halvt What-if-modell. Det är inte säkert att den någonsin sattes ihop helt och hållet omålad på det här viset. Och om den gjorde det, så var nog inte tvättlinorna dragna innan målning i alla fall.

Och så slutligen en samlad bild med alla mina j22:or: Ufojägaren från F13, Blixten från F3 och så den här trärena konstruktionen.
Bild

Jag får tacka för uppmuntran under projektet. Nu har jag lärt mig en massa tekniker och ska gå på ett lite mer ambitiöst projekt under senvintern. Återkommer.

/Pelle
Senast redigerad av Pelle F den 21 jan 2017, 21:28, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trären J 22

Inlägg av Stellan »

Riktigt roligt projekt som du slutförde med den äran. Fin och unik samling 22:or!
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Trären J 22

Inlägg av magnusf »

Läckert hantverk Pelle, dessutom några extrapoäng för originalitet! Du lär vara ganska ensam om en sådan 22:a!

Hälsningar Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Trären J 22

Inlägg av Björn Fransson »

Häftigt projekt, fantastiskt bra genomfört. Riktigt snyggt. Kul att se de andra två också, har funderat på blixten också.
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Trären J 22

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Fantastiskt kul idé och strålande genomfört!
Bara för att visa hur bra det är så tog jag en bild på Röd Kalle som tyvärr börjar bli lite sliten och i behov av ny färg.
På ett ställe mitt i trampmattan har färgen lossnat och träet börjar titta fram.
Bild
Som synes så är träet på modellen inte helt fel... :-)
Andreas
Skriv svar