Trären J 22

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pelle F
Namn: Pelle

Trären J 22

Inlägg av Pelle F »

I somras dök jag på en toppenfin modell av en Mosquito FB Mk. VI i trären finish. Den var med i en modelltidskrift och medan jag läste, började jag förstås klura på möjligheten att göra något liknande själv. Jag hade köpt trädekaler från Uschi och bekantat mig med dem så smått på mitt Triplan. Inget toppenresultat, men jag gillade att jobba med dem och blev väldigt inspirerad av den här Mosquitomodellen:
http://forum.largescalemodeller.com/top ... od-finish/

Dessutom hade jag i bakhuvudet ett kommande större projekt inför vilket jag behöver lära mig att sätta heltäckande dekaler på ett flygplan. Så vilken modell skulle passa bäst då, Saabnörd som jag är? Det visade sig att inte Saab, med FFVS hade åstadkommit just ett plywoodflygplan som skulle passa perfekt för ändamålet. Jag gillar också den där Marivoxmodellen, trots sin taskigt gjutna cockpit, där inget får plats. Men i detta fall är cockpiten inte det viktigaste, här ska skapas ytskikt.

Precis som med Triplanet, så är det dåligt med källor tyvärr. Ritningar och bilder är inte helt lätta att tolka vad gäller grundutförandet. Jag vill förstås hitta detaljer så jag kan utröna vilka paneler som var metall, och hur fiberriktningen var lagd (vissa konstruktörer körde dem diagonalt). Det är även lite svårt att få klarhet i vad som är separata paneler och vad som bara är skruvlinjer i riggen. Men jag börjar testa. Flygvapenumseum är tillfrågade, och jag har hunnit få lite litteraturtips från Svedinos.

Först behövde jag kolla grundfärger, för att skapa något realistiskt. Olika bakgrundstoner från grått till vitt testades med dekaler. Klart bäst resultat är den ljusgula i nedre högra hörnet. Där får jag igenom en plywoodfinish som ger vettig ton.
Bild

Sedan målade jag upp en grundfärg med just den här ljusgula tonen för att testa, markerade panellinjer med penna och duttade även i lite metallfinish där sådan kommer att synas på slutresultatet.
Bild

Somliga delar är jag osäker på finishen ännu och tips välkomnas tacksamt. Rodren är av duk, så de får ytterligare en annan finish, och det är inte osannolikt att jag får spackla och slipa en del innan allt dekalsätts.
Ulf Lundberg

Re: Trären J 22

Inlägg av Ulf Lundberg »

Spännande!
Lycka till.
Uffe
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Vad har du använt för penna till panellinjerna?
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Detta kan bli riktigt ballt!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Mycket kul projekt. Lycka till med dekaleringen. Tror panellinjerna kommer bli för markerade och mörka. Kanske ska du lägga en lasyr över hela rasket för att gifta ihop tonerna lite?
Stellan Schroeder Englund
Lasse
Namn: Lasse Högman

Inlägg av Lasse »

Den här ska bli kul att följa!

Jag gjorde något liknande för några år sen, och hade mycket nytta av bilderna på Tasos Tzigounakis' verk i 1/48.
Det jag märkte själv är att man lätt gör mönstret för stort och med alldeles för kraftiga skiftningar mellan nyanserna, iaf i 1/72. Även om jag gärna överdriver skuggor/högdager på 'normal' målning i skalan så fungerar det inte på samma sätt med trärent -ögat kanske vet hur trä ska se ut(?).

Lycka till!
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Kolla in denna byggtråd på en Natter i 1/32 där Uschis dekaler används http://forum.largescalemodeller.com/top ... 9v-natter/
Stellan Schroeder Englund
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Björn: Pennan är en vattenlöslig 0,5 mm tusch. Jag inbillade mig dels att den är tunn nog, och dessutom kan användas kreativt med vatten för att tunna ut, smeta bort osv. Vi får se hur det blir i slutänden. Jag provar förstås att måla över tunt för att tona ned svärtan också. Det är ett experiment, kanske är blyerts bättre i slutänden. Men då får visa sig.

Lasse: Jättekul projekt. Jag försökte själv måla fram trämönster en gång, men misslyckades totalt. Det blev bara kladdigt och fult. 1/72 är egentligen än rätt hopplös skala för att fixa de här detaljerna. Precis som Nattern antyder, Stellan. Där är ju träfinishen rent lysande. Uschi har flera exempel på sin hemsida med modeller och förebilder. De dekaler jag använder är i grunden gjorda för 1/48, men tillverkaren anger att de kan användas till 1/72 också, då träfaner inte är så hårt skalbundet. Men det blir mest lite skuggningar och inga riktigt snygga ådringsmönster.

Jag börjar med några enkla delar, och frångår helt metoden att tejpa modellen, rita upp dekalens storlek och föra över den som skärmärken på dekalarket. helt enkelt för att tejp ihop på ömtåliga dekaler blir katastrof förr eller senare (vis av erfarenheten). Så de första bitarna gör jag helt på frihand. Först skär jag ut en lagom stor bit ur arket.
Bild

Sedan låter jag det ligga i bara 20 sekunder i vatten, så det nätt och jämnt glider av arket. Det är hög kvalitet på dekalen, och det halvfasta limmet gör dekalen ännu lite styv. Det ger mig fördelar när jag ska forma den runt ytan och skära den. Om det är fina fördjupningar i ytan, som dekalen ska följa, funkar nog inte den metoden helt bra.
Bild

Så kan jag enkelt skära bort det överflödiga. En riktigt vass kniv är guld värd här.
Bild

Runt ytan behöver jag vika den lite, så den möter upp dekalen på andra sidan och inte lämnar någon ful skarv. När den fått torka lite, så skär jag försiktigt bort det överflödiga
Bild

Och så är en liten början skapad. Jag vill väl påstå att det inte ser så kul ut ännu. Mikroskopiska misstag döljs av dekalerna, så det finns något förlåtande över hantverket. Men samtidigt är ytbehandlingen väldigt viktig. Det får inte se ojämnt eller bubbligt ut. Men det sak på lite lacklager och grejor framöver, så allt fräschas upp. Observera att rodren inte är fixade alls ännu, det tar jag senare.
Bild

En tydlig lärdom är att 1/72 är väldigt liten skala för ändamålet. Trä blir helt enkelt snyggare i större skalor, där man kan avnjuta ådringen bättre. Men det ska nog bli något vettigt av den här ändå hoppas jag.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Jag är mest orolig för att tuschet ska börja krypa igenom. Jag kommer att följa detta då jag har ett par plan som ska ha träfinish.
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Jag fortsatte lite idag. Först fixade jag ihop cockpiten, inget speciellt att visa, det är ju en välkänd vy.
Bild

Sedan började jag trixa med paneler på kroppen som är relativt lättolkade utifrån bilder. Jag vågar mig på vissa antaganden också. Infästningarna för vingar och stjärtfenor förefaller vara metallklädda. Om någon känner till motsatsen, så säg gärna till. Jag undrar också hur ryggåsen kan ha sett ut. Jag gissar att det varit två halvor med en skarv, men visst kan det också ha varit en stor rundad ryggbit, som täckte hela översidan. En tredje fundering är den panel som sitter precis bakom avgasröret på högersidan vid motorn. Vissa bilder antyder en tunnare skiva, så eventuellt kan den ha varit av metall. Har någon information så tages den tacksamt emot.
Bild
Skriv svar