http://forum.largescalemodeller.com/top ... od-finish/
Dessutom hade jag i bakhuvudet ett kommande större projekt inför vilket jag behöver lära mig att sätta heltäckande dekaler på ett flygplan. Så vilken modell skulle passa bäst då, Saabnörd som jag är? Det visade sig att inte Saab, med FFVS hade åstadkommit just ett plywoodflygplan som skulle passa perfekt för ändamålet. Jag gillar också den där Marivoxmodellen, trots sin taskigt gjutna cockpit, där inget får plats. Men i detta fall är cockpiten inte det viktigaste, här ska skapas ytskikt.
Precis som med Triplanet, så är det dåligt med källor tyvärr. Ritningar och bilder är inte helt lätta att tolka vad gäller grundutförandet. Jag vill förstås hitta detaljer så jag kan utröna vilka paneler som var metall, och hur fiberriktningen var lagd (vissa konstruktörer körde dem diagonalt). Det är även lite svårt att få klarhet i vad som är separata paneler och vad som bara är skruvlinjer i riggen. Men jag börjar testa. Flygvapenumseum är tillfrågade, och jag har hunnit få lite litteraturtips från Svedinos.
Först behövde jag kolla grundfärger, för att skapa något realistiskt. Olika bakgrundstoner från grått till vitt testades med dekaler. Klart bäst resultat är den ljusgula i nedre högra hörnet. Där får jag igenom en plywoodfinish som ger vettig ton.

Sedan målade jag upp en grundfärg med just den här ljusgula tonen för att testa, markerade panellinjer med penna och duttade även i lite metallfinish där sådan kommer att synas på slutresultatet.

Somliga delar är jag osäker på finishen ännu och tips välkomnas tacksamt. Rodren är av duk, så de får ytterligare en annan finish, och det är inte osannolikt att jag får spackla och slipa en del innan allt dekalsätts.