Segelflyg 1/32 - nu klar och nya bilder på sid 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Segelflyg 1/32 - nu klar och nya bilder på sid 2

Inlägg av Viktor »

Håller som bäst på med Revells 1/32 ASK21.
Torrpassning (ganska stor spännvidd, 53cm):
Bild

Interiören är klar (i stort sett i varje fall, ursäkta blåsticket i bilderna, det är bara själva dynorna som är blå på modellen.....):
Bild

Bild

Byglar på pedalerna tillagda samt fjädrar. Här ser man också en del av ledningar mm som jag lagt till från instrumentbrädan:
Bild

Scratchbyggd hylla bakom baksits med syrgastuber, rörledningar och säkringar till vingarna:
Bild

Pitotrör samt lite ledningar:
Bild

Allt målat med Tamiya förutom den ljusa beiga som är Humbrol. Täckt med Ocean halvmatt.
Senast redigerad av Viktor den 25 jul 2012, 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Segelflyg 1/32

Inlägg av Stellan »

Wow, den där har jag aldrig sett byggd. Hade en förut men gjorde mig av med den. Du har gjort ett bra arbete, kan man utgå ifrån att du själv flugit dylig maskin?
Stellan Schroeder Englund
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Segelflyg 1/32

Inlägg av Viktor »

Tack!

Ja, jag har faktiskt varit uppe i den i höstas, en provlektion i framsits. Mycket trevlig upplevelse och sedan två veckor har teorilektionerna pågått för ett eget segelflygcertifikat. Så jag hoppas det blir betydligt fler turer i denna.
Limma lugnt!
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Segelflyg 1/32

Inlägg av Stellan »

Så att bygga modell är liksom lite 3D-terapi för att lära sig uppbyggnad och system då? Gå nu och vrid på en spik och utbrist "tjillevippen" som Nils Karlsson pyssling så kanske du kan flyga din egen modell. Lycka till med certet och vi vill ha bilder från cockpit så att vi kan se om du hållit dig till verkligheten eller om du bara fabulerar vad det gäller instrumentens kabelfärger.
Stellan Schroeder Englund
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Segelflyg 1/32

Inlägg av Viktor »

Inga höga krav du ställer Stellan....
Limma lugnt!
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Segelflyg 1/32

Inlägg av Stellan »

Viktor skrev:Inga höga krav du ställer Stellan....
Va, vem, jag? Tjillevippen!
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Segelflyg 1/32

Inlägg av magnusf »

Jag kan intyga att de ser ut sådär inuti :-) !

Viktor: ska du bygga "din" skolkärra eller tar du någon från arket?

Hälsningar

Magnus
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Segelflyg 1/32

Inlägg av Viktor »

Jag ska väl försöka mig på att göra märkningen för SE-UNH. Det är ju ändå bara lite bokstäver som ska skäras ut ur en mask och sedan sprutmålas på en högblank vit yta... Kan ju inte vara så svårt? Inga större risker med färg som sipprar in? ASK21 logga från dekalarket finns som tur är som passar.
Bild
Dock blir den inte 100% som SE-UNH, då inredning är byggd efter bilder jag tog för ett par år sedan på en norsk maskin. Får väl kalla det konstnärlig frihet!
Ska göra en basplatta också, är dock lite fundersam på hur stor den ska vara. Funderar på om den ska vara triangulär så att hjulen och en vingspets får plats. Kommentarer?
magnusf

Re: Segelflyg 1/32

Inlägg av magnusf »

En triangelplatta blir väl bra?

Jag har sett både blå och grå-melerade textiler i inredningarna. Vi lånade en fabriksny i Ljungbyhed i början av 90-talet, den var blå inuti. Dessutom med blåtonade huvar, skitläcker!

Borde inte vara några jätteproblem att skära ut en mask, "SE-UNH" utgörs ju dessutom enbart av bokstäver som håller ihop på egen hand (i motsats till till exempel D och O eller det dubbelt avskyvärda B :-) ). Tryck dit den noggrant och försegla med ett tunt lager vitt över masken innan du går på med orange. Pilla sedan bort den ganska direkt innan färgen hunnit härda helt så borde det inte flaga längs kanterna heller.

Hälsningar

Magnus
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Segelflyg 1/32

Inlägg av Viktor »

Det är väl så jag tänkt, jag hoppas att masken håller för två appliceringar.
Det blir ändå två masker då den är märkt även på undersidan av ena vingen. Såklart!

Någon som har koll på hur länge Tamiya "akryl" måste torka/härda innan man kan våtslipa och polera?
Limma lugnt!
Skriv svar