EE Lightning dubbelbygge!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Fredrik L »

Utomordentligt trevliga modeller, minsann!

Vilken kulör har du använt till det blå på den metallrena maskinen?

/Fredrik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av magnusf »

Hej Fredrik!

Jag är nästan säker på att det var en av Gunzes primärfärger rakt ur burken, H15 "Bright blue". Jag brukar skriva ner det när jag bloggar ett bygge men missade den här gången. Det skulle inte skadat att ljusa upp den en aning men så blev det inte :) !

Hälsningar

Magnus
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Fredrik L »

Tack!
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Michael »

Snyggt bygge, vilka färger använde du för RAF roundels?

H: Michael
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Andre B. »

Ja, det blev verkligen två snygga byggen!

Undrar, jag hade lite problem med högervingen när det gäller infästningen. Hade även du problem där på dina två modeller?
Jag tyckte jag torrpassade så mycket jag kunde ändå så...

Vänligast / André

Bild
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av magnusf »

Michael! Tack! Rundelfärgerna är mer Gunze rakt-ur-burken: den blå är samma som på ryggen (H15 Bright Blue) och den röda är H327 som är tänkt för till exempel dekoren på USAF Thunderbirds maskiner.

André Tack! Nu börjar vi närma oss ett statistiskt underlag med tre modeller: jag hade EXAKT SAMMA problem med BÅDA mina. Bygger man bara en så är det lätt att tro att man själv ställt till något men modellen är nog inte helt symmetrisk. Jag hade från början tänkt montera vingarna i efterhand när allt var målat, dekalerat och klart men den idén dog när jag såg passformen på vingen... Kul att du bygger Lightning, vad ska det bli?

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Andre B. »

Ja, det verkar onekligen som det finns något som ställer till det med högersidan. För passformen var fantastiskt bra på vänstersidan. Sedan hade jag en märklig buckla på högersidan med cirka 10 mm framför "schaktet" för vingen. Det sitter ett "utkastarmärke" på insidan där men det kan inte vara orsaken till att bucklan fanns där för då skulle det vara en "bula" istället. Det känns mer som att "skrovhalvan" är rätt vek och känslig där (på grund av urtaget för buktanken). En vårdslös hantering när man tagit ut den ur formen nog då lätt kan leda till en assymetri. Men varför bara högersidan? Det här är faktiskt den första modell jag granskat och byggt under ett förstoringsglas från början. Det har underlättat får jag nog säga när det berör att hitta var det "tar emot någonstans" när det gäller att fila till diverse delar... 8-)

Då de flesta verkar ha byggt XN 793 så har jag en idé om att bygga XN 791. Måste ju försöka bjuda på lite fler blåfenade individer från No 92 Squadron!
http://sg-etuo.de/Squadrons/No92SquadronF2A?p=4

En byggtråd finns på IPMS Göteborg's sida. Får ju hjälpa till med att sprida ut Lightning sjukan lite så att fler blir smittade! Och nu när jag börjat lära mig lite om det här med att lägga in bilder på forumen (och kommer ihåg hur man gör) så... :roll:
http://ipmsgoteborg.clubdiscussion.net/ ... med-bilder

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av magnusf »

André Det jag tycker man kan konstatera är att Airfix gör väldigt fina modeller idag men det är en liten bit upp till yppersta toppklass. Å andra sidan så gäller det även priset så jag tycker dealen känns OK ändå :) ! Dessutom lyckas de att få till formerna riktigt bra på modellerna vilket också är värdefullt. Jag hade lite sjunkmärken på både fram- och bakkropparna på mina modeller, det vara bara att fylla och slipa men jag slipper gärna det jobbet om det går... Och du har helt rätt om filandet: noggrannhet och torrpassning lönar sig i de flesta lägen!

Spotting Group Gütersloh: Jag diggar stället stenhårt! De måste hängt där med sina kameror kalla kriget igenom. Dessutom är det BRA BILDER, tagna på den tiden det var 36-bilders diarullar och korrekt exponering som gällde. Någon har haft både fotokunskap och fin utrustning, det är helt klart! Och ovanpå det en fin och överskådlig hemsida!

Trevlig byggblogg, tycker du ska korsposta den här också som jag gör med Aeroscale!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar