EE Lightning dubbelbygge!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Fredrik L »

Oj! Det ser riktigt bra ut! Kommer bli otroligt snyggt. Jag trodde att krom skulle bli för blankt men det ser ju ut att funka förträffligt. Gillar den subtila skiftningen i målningen.

/Fredrik
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av magnusf »

Henrik! Bortsett från dina grymma byggen så håller även dina liknelser absolut världsklass!

Fredrik! Vi får se vart det landar. Om man kollar på bilder på Lightning under tiden de flögs metallblanka så verkar man inte ha haft något bättre för sig än att putsa på dem. De är i stort sett utan undantag helt spegelblanka med ett fåtal paneler i avvikande mattare metallnyanser.

Bild
När man målade om maskinerna i camo så verkar entusiasmen över putsandet lagt sig. På slutet så var metallfinishen på de omålade delarna (under buken och vingarnas undersidor) rätt trött.

Bild
Jag jobbar på med att maska och måla i olika nyanser. Det är kul!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av magnusf »

En snabb uppdatering bara för att visa att det rör på sig!

Bild
All metallfinish har maskats med Parafilm som försiktigt skurits på plats med ett skalpellblad. Vallejofärgen känns hyfsat maskeringssäker men jag tar inga risker i onödan med tejp på den här!

Bild
Och så lite grått! Gunze 331 tunnad med deras egen "Levelling Thinner" (luktar sådär...) och mixad med en generös mängd klarlack för att få upp glansen inför dekalerna!

Nästa på listan: skära till masker för kamouflaget!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av magnusf »

En snabb kvällsupdate!

Bild
Jag skar till masker för vingarna och stabbarna ikväll och bestämde mig för att måla dem först och vänta med resten av maskinen tills imorgon, jag tror det är enklare än att försöka maska alltihopa på en gång.

Trevlig kväll!

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Björn Fransson »

Intressant taktik, på tok för smart för att jag skulle ha kunnat komma på det. Men det låter vettigt.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av magnusf »

Björn! Den blinda hönan in action igen...

Jul-update!

Bild
Med camot klart så fanns det inte mycket att be för: märkningarna... Som vanligt så är jag inte så sugen på att använda stora dekaler, det blir aldrig riktigt bra när jag håller på tycker jag. Och speciellt inte där det är en massa klar dekalfilm som man ska försöka få att försvinna, särskilt på ett metallrent underlag... Jag gjorde ett tappert försök att skära ut masker för serienumret under vingen men det gick sådär, och när jag väl lyckades så var tejpen så tjurig och klibbig att jag inte fick den på plats på modellen, det blev bara slamsor kvar av den när jag fått loss den från underlaget. Värdo som man sa när jag växte upp...

Jag har kontaktat Tomten rörande denna frågeställning och om det vill sig väl (jag satsade på att bli lite snällare redan någon gång i början av september eller så, med varierande framgång men trots allt så har jag i alla fall försökt visa lite god vilja i frågan!) så har han med sig en skärplotter i julklapp. Frun som är scrapbookare och barnen som gillar alla former av pyssel hejar på så med lite tur... Jag har visserligen en kontakt i England som hjälpt mig att skära masker förut men då blir det alltid en ledtid på några veckor så det kanske kan vara värt att ha en plotter i huset.

Bild
I väntan på Tomten så finns som tur är annat att pyssla med under tiden: robotarna! Barracuda var snabba med att skicka reservfenor så nu är de kompletta. De är lättbyggda, väldetaljerade och blir väldigt fina hopsatta. Rekommenderas å det varmaste för alla som har problem med sovjetflyg över Nordsjön (håll dig undan Björn!)! Var försiktig med klarplastdelarna, de är små och det finns inga reserver. En av linserna till Red Topparna gick i omloppsbana två gånger men jag hade en j-a tur och hittade den bägge gångerna.

Jag har monterat dem mot Airfix-balkarna, det blir enklare att hantera dem på detta sättet. Ett tips är också att passa in frontlinserna innan målning och dekaler, hålen för dessa behövde rymmas upp lite och det är lättast och minst riskabelt om man gör det innan målning!

God Jul!

Hälsningar

Magnus
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Målningsjobbet ser klart lovande ut. Rena släta ytor och skarpa färggränser.
Kämpa på!

Uffe
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Henrik R »

Magnus, väldigt snygg målning måste jag säga. Med missilerna kommer det lyfta byggena rejält!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av magnusf »

Då var det tillbaks till byggbordet efter diverse jul- och nyårsledigheter. Kom upp från Skåne igår och hade ett visst uppdämt Lightning-behov som jag fick utlopp för under kvällen :) !

Bild
Som jag berättade tidigare så hade jag stora förhoppningar inför jul och eftersom jag varit SÅ J-A SNÄLL under 2016 (eller åtminstone från någon gång i slutet av november eller så i alla fall...) så levererade naturligtvis Tomten. En sådan här! Jag började genast prova mig fram med den och resultatet ses ovan! Jag har målat alla de brittiska standardmärkningar (rundlar och "fin flashes") samt serienumren, både de stora under vingarna och de små på bakkroppen.

Bild
Här är det riggat för mer målning. Den rosa tejpen är Tesas standardtejp för maskering inomhus på känsliga ytor - perfekt! Finns antagligen hos alla som säljer vanlig inomhusfärg!

Bild
Inte så illa!

Bild
Och helt OK här också!

Bild
Den andra maskinen tuggar på den också, här är det förberett för att måla den blå ryggen och fenan!

Vad gäller skärmaskinen så är den riktad mot scrapbookmarknaden och i mitt tycke relativt rimligt prissatt, det lönar sig nog att kolla runt lite för prisskillnaderna verkar relativt stora. Det medföljer ett lättanvänd men hyggligt kraftfullt program (Silhouette Studio) för att skapa designerna i, standardversionen tycker jag verkar räcka långt. Man kan ta in en scannad JPEG att ha som bakgrund när man ritar, jag scannade dekalerna till Lightningen och använde för att bygga upp siffrorna, rundlarna kan man rita genom att använda griden som finns i bakgrunden och få rätt diametrar som man mäter upp från dekalerna med skjutmått eller linjal beroende på hur besatt man är av exakthet :-) !

Nu är jag visserligen CAD-råtta till yrket men jag tror att vem som helst som har lite datorvana och intresse för att lära sig programmet kan klara av det på rimlig tid. Börja enkelt med lite rundlar eller kors!

Maskinen kommunicerar med USB och var lätt att få igång och förstå sig på. Kör den kopplad mot datorn (åtminstone till att börja med), man ska kunna ta en fil på USB och skära direkt från den men det fick inte jag att funka 100%. Den har även möjlighet att kommunicera via blåtand om man sätter i en dongel i den men det är inte heller det något jag brytt mig om att prova än!

Jag lär återkomma med mer rapporter från skärmaskinernas värld i mina byggen framöver...

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: EE Lightning dubbelbygge!

Inlägg av Stellan »

Brutalt snyggt. Spår en snar ökning av skurna märkningar för texter mm då man slipper bärfilmen och olika lacker. Det blir ju så mycket snyggare även om det rör bara enkla saker.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar