Ibland går det liksom inte riktigt som man har tänkt sig, men en katastrof går faktiskt att vända till något positivt..
Nyfikna nu?
Jo, så här är det.. En gång i tiden (2009) så byggde jag denna modell, en Stormartillerivagn m/43 (SAV):

Modellen hade full (scratchad) interiör, och var mitt första försök till lite mera seriöst scratchbygge. Det var också första modellen jag byggt efter ett lååångt (10 år) uppehåll från hobbyn. Jag använde resinmodellen från Armycast M&M som grund, och fick fräsa bort en hel massa resin från insidan av överdelen för att göra den klår för interiören. Jag lyckades vid ett flertal tillfällen att fräsa för mycket och då blev det hål lite här och där som behövde spacklas och lagas. Mycket jobb, men det gick till slut.
Jag var väldigt nöjd med modellen när den var klar, och jag hade stora förmånen att vinna SPHF's pris med den på C4 Open 2009.
En sak började dock reta mig efter ett tag: jag hade blandat Tamiya-färgerna för tjockt och modellen var som sandpapper på ytan på flera ställen. Så blir det när man lägger ner modellbygge i 10 år och glömmer bort hur man blandar färg

Fick höra av andra att detta var inget de lade märke till, men jag visste om det och det räckte för att jag skulle reta mig på det.
Nåja, jag byggde glatt vidare på andra modeller (några Kongo fordon) men SAV:ens målning kunde liksom inte släppa sitt grepp om mig.
Då tänkte jag så här:
Jag fixar ytan så gott jag kan, å så målar jag om den - den här gången i olivgrönt. Detta var 2011, och modellen såg då ut så här:

Sedan hamnade den på hyllan igen, och missnöjet fortsatte tyvärr att växa mot den..
Då slog snilleblixten till!!! Jag vintermålar den!!
Ingen bra idé.. Modellen såg bedrövlig ut, och i det här laget så var färgen så tjock att detaljerna började försvinna.
Inga bilder, jag har faktiskt LITE stolthet kvar (men inte mycket, haha)

Nästa snilleblixt!!
Tänk om man kunde få bort all färg genom att doppa den i ett bad av T-Röd? Givetvis gällde då även att interiören skulle få samma behandling och att modellen kunde målas om HELT från grunden.
Jovisst, det gick ju bra... INTE! Efter en del badande och gnuggande så ramlade fler och fler delar bort, och till slut såg modellen ut så här:

Nu hör jag hur ni skriker "är du dum i huvudet eller??" och det får jag acceptera. Lessons learned (borde jag ju ha fattat visserligen): börja ALDRIG att pilla på en gammal modell. Är du inte nöjd så bygg istället en helt ny av samma förebild och behåll den gamla. Nåja, för sent att gråta över detta.
Därmed blir det alltså ett nybygge av en av mina absoluta favioritvagnar. Jag skall försöka undvika de missar jag gjorde på den andra (givetvis målningen, men även lite andra småsaker). Jag använder ingen resinmodell till grund den här gången, utan det blir att scratchbygga SAV delarna. En hel del kommer att återanvändas från den gamla modellen, så allt är inte förlorat.
Så här der det ut så här långt:

Den gamla SAV:en, trots att den numera har upphört att existera, lever kvar i mina bilder och minnen.. May it rest in peace..
Är jag ledsen för detta, då? Jovars, visst är det trist att förstöra en modell, men samtidigt jättekul att få en spark i baken att bygga den igen!

Fortsättning följer..!