Öken Erik's senaste artilleribyggen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Öken Erik's senaste artilleribyggen

Inlägg av SvenYoung »

Hej alla!

Här kommer bilder på ett par fina artilleribyggen från Öken-Erik's modellbänk.

Jag klistrar in Erik's egen text här nedan, men vill passa på att säga snyggt jobbat Erik! Krisipiga byggen båda två, och jag gillar verkligen målningen på 18 pundaren. Härlig vädring!

Fotograf: Tor Netterby

Nu till Erik's text:

Den "lilla" kanonen är Resicast 18 Pdr på Martin- Perry konverterad lavett, använd i början av kriget, bla som fältkanon/pansarvärnskanon i nordafrika. Det är en dylik jag håller på med. Långt ifrån klart.
Den "stora" kanonen är CMKs "Naval 4 Inch/50 Caliber (102mm)". Pjäsen fanns bla på dom gamla amerikanska sk "Flushback/Fourstackers" jagarna som britterna erhöll 50st som Lend Lease under ett tidigt skede i kriget. Dessa jagare erhöll under sin brittiska tjänstgöring ubåtsjaktvapen och luftvärn och flera av dessa pjäser monterades då av.
Dom flesta hamnade då på handelsfartyg/hjälpkryssare men "min" pjäs skall skall bli en del av ett sk "Emergency battery", dvs ett temporärt kustbatteri. Denna typ av batterier fanns längs med den brittiska kusten under kriget beväpnade med diverse äldre pjäser som bla flottan plockade framur sina förråd.

Modellen inköptes fö nere i Moson redan på fredagskvällen. :-)

Bild

Bild

Bild

Bild
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Andreas Grewin
Kontakt:

Re: Öken Erik's senaste artilleribyggen

Inlägg av Andreas Grewin »

"Kanonsnyggt"... hihi

Snyggt, vad har du tänkt dig mer på den plattan sen? Gillar din vädring på kanonen också med metallfärgen som sticker fram. Lite vädring på hjulen sen så kommer det bli perfekt.
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Mycket stiligt!
Mvh
Emil Juhl
bultenibo

Inlägg av bultenibo »

Tjena Öken-Erik!

En riktigt, riktigt snygg 18 pdr du ha fått ihop!

Gillar verkligen ditt arbete med slitaget, som jag tycker hamnade precis rätt för att vara realistiskt. Jag har annars fått intrycket - ogrundat eller ej - att artilleribyggare ofta gillar sina kanoner fräscha, nästa fabriksnya. Har du funderat på någon figur till plattan?

/Tony
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Tack för kommentarerna.
Plattan har ändrats något (annan placering av pjäsen, lite mer klippor o vegetation).
Visst kommer det några figgar och dessutom lite bumpor o så.

Det kan vara så att artilleripjäser ofta byggs "rena" dock inte mina. :-)
I detta fallet rör det sej dessutom om en gammal pjäs från WW I som efter ombyggnad o ommålning användts flitigt i början av kampanjen i nordafrika under WW II vilket förklarar det något extrema slitaget.
Den "andra" 102mm pjäsen kommer däremot att vara ganska ren där den står i sin kustartilleriställning vid en klippig strand (plattan är under arbete).

Öken-Erik
Senast redigerad av Öken-Erik den 10 maj 2012, 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Mycket läckra små pjäser Erik! Gillar skarpt den slitna looken.

Får man se någon av dem live senare i år?

Markus
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Bör absolut vara klara till SM i Göteborg.
Om inte annat finns dom iaf i Malmö på C4-OPEN

Öken-Erik

CU@C4

www.c4-open.nu
Bengt Johansson

Inlägg av Bengt Johansson »

Klart trevliga byggen Erik :-)

/B
Skriv svar