Här kommer bilder på ett par fina artilleribyggen från Öken-Erik's modellbänk.
Jag klistrar in Erik's egen text här nedan, men vill passa på att säga snyggt jobbat Erik! Krisipiga byggen båda två, och jag gillar verkligen målningen på 18 pundaren. Härlig vädring!
Fotograf: Tor Netterby
Nu till Erik's text:
Den "lilla" kanonen är Resicast 18 Pdr på Martin- Perry konverterad lavett, använd i början av kriget, bla som fältkanon/pansarvärnskanon i nordafrika. Det är en dylik jag håller på med. Långt ifrån klart.
Den "stora" kanonen är CMKs "Naval 4 Inch/50 Caliber (102mm)". Pjäsen fanns bla på dom gamla amerikanska sk "Flushback/Fourstackers" jagarna som britterna erhöll 50st som Lend Lease under ett tidigt skede i kriget. Dessa jagare erhöll under sin brittiska tjänstgöring ubåtsjaktvapen och luftvärn och flera av dessa pjäser monterades då av.
Dom flesta hamnade då på handelsfartyg/hjälpkryssare men "min" pjäs skall skall bli en del av ett sk "Emergency battery", dvs ett temporärt kustbatteri. Denna typ av batterier fanns längs med den brittiska kusten under kriget beväpnade med diverse äldre pjäser som bla flottan plockade framur sina förråd.
Modellen inköptes fö nere i Moson redan på fredagskvällen.