Par i Dassaulter i 1/72 - Super Étendarden klar - nu även Miragen klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Par i Dassaulter i 1/72 - Super Étendarden klar - nu även Miragen klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Jag tror ju fortfarande att jag i första hand bygger i 1/72. På sistone tyder emellertid viss platsbrist i vitrinen på att verkligheten möjligen kan vara en annan. Så för att kompensera detta, och som ett resultat av inspiration som ett besök på museet på Le Bourget i somras gav, drog jag igång denna Dassault-duo härom veckan:

Bild

Super Eténdarden är Academys med rötterna i åttiotalet. Trots det är den riktigt fin, helt okej passform och tunna, fina, försänkta panellinjer. Åldern märks mest i cockpit som endast är symbolisk (det fick bli en ny stol och lite extra jox) och hjulhusen som är delvis både släta och grunda. Dekalerna är nytryckta från Cartograf och ser kalasfina ut.

Mirage F.1:an är Special Hobbys sprillans nya. Kalasfin med bra passform. Konstigt nog inte lika fin som i de recensioner jag läst, men jag undrar om det inte är så att de inte fått till tvåsitsaren lika bra som den ensitsare som recensionerna utgår från. Nu är det inga större problem och det mesta ramlar ihop riktigt bra.

Bild

Hursomhelst är båda primade och redo för målning. Jag är lite fundersam på dekalalternativen till F.1:an, så möjligen ger jag mig ut på eftermarknaden och letar. Annars kanske jag målar dem i helgen. ...nej, just det, ja... Jag skulle ju bygga Jak. Eller norskt.
Senast redigerad av Björn Fransson den 04 apr 2017, 22:16, redigerad totalt 3 gång.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Par i Dassaulter i 1/72

Försökte ju mig på att bygga fem modeller parallellt i höstas. Det slutade med att jag fick nöja mig med tre (vackert så!), men när det blev dags att fokusera blev Dassaulterna lidande. Men nytt år ger nya utmaningar, och då jag har ett par större byggen i pipelinen tänkte jag avsluta dessa först.

F1:an har fått lite färg på sig. Jädrans läcker blågrå nyans fransmännen målat den i!

Bild

Dekalerna har givit mig en del huvudbry. Egentligen är de kalasfina och dessutom tryckta av Cartograf. Men Special Hobby har fastnat för specialmålningar med stora dekalflak, båda alternativen innebär en utmaning som inte är av denna världen när dekalerna ska på. (Det finns ett spanskt alternativ också, men jag ville köra franskt). Så jag valde istället att investera i ett ark från Berna Decals med helt vanliga F1:or utan överdådig märkning. Dock finns även här ett av de färgglada alternativen med, men lyckligtvis även ytterligare ett par. Notera för övrigt skillnaden i det gula. Berna Decals har dessutom rätt färg på det blå i de franska kokarderna. Den klassiska ljusblå byttes ut mot en mörkare på åttiotalet, vilket Special Hobby missat.

Bild

Eténdarden då? Jodå, den får hänga med lite vid sidan om. Men den är i alla fall primad och lätt preshadad. Det ska faktiskt vara samma basfärg på denna som på Lightningen, så det blir en samordnad målning av dem.

Bild

Och om någon vill uppehålla sig lite kring frågan "Brittisk kontra fransk flygplansdesign" kommer här ett debattinlägg i ämnet. Någon lyckas helt klart bättre än någon annan. Vad hände egentligen efter Hawker Hunter? Hur kunde det gå så snett?

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Hört talas om "designkramp"? Man körde slut på allt man hade och snyggdepåerna har inte fyllts på efter det. Det högra ekalarket ser ut att ha olika blå centrumduttar beroende på årtionde?
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

När man ser Spitfire, Mosquito och Hunter kan man i och för sig förstå att snyggdepåerna tömdes för lång tid framöver. Och det stämmer, det högra arket är Bernas med korrekta färger. Noterar också att skillnaden i gul nyans som jag pekar på helt försvunnit i blixtbelysning. Märkligt.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Mirage F1 är min favorit-Mirage, den slår till och med Mirage IV (som alltid legat högt på listan tack vara sin allmänna otäckhet) och då har det gått långt!

Det fanns en F1B med invasion-stripes (2004 ?) som var himla snygg utan att det blev för plottrigt, om den kvalar in som "diskret" vet jag inte men det är något jag skulle vara sugen på att bygga. En vacker dag... Annars finns det precis som du upptäckt hur många skumma specialmålningar som helst på dessa maskiner!

Trevligt att Academys Etendard är fin, jag är alltid lite skeptisk till vad man kan finna i deras lådor, det är ömsom vin och ömsom vatten. Dessutom är det svårt att avgöra utan att man kikar, de skvalpar ju på ett likartat sätt...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

magnusf skrev:Mirage F1 är min favorit-Mirage, den slår till och med Mirage IV (som alltid legat högt på listan tack vara sin allmänna otäckhet) och då har det gått långt!

Det fanns en F1B med invasion-stripes (2004 ?) som var himla snygg utan att det blev för plottrigt, om den kvalar in som "diskret" vet jag inte men det är något jag skulle vara sugen på att bygga. En vacker dag... Annars finns det precis som du upptäckt hur många skumma specialmålningar som helst på dessa maskiner!

Trevligt att Academys Etendard är fin, jag är alltid lite skeptisk till vad man kan finna i deras lådor, det är ömsom vin och ömsom vatten. Dessutom är det svårt att avgöra utan att man kikar, de skvalpar ju på ett likartat sätt...

Hälsningar
Magnus
Ja, F.1:an är en riktig läckerbit. Vet själv inte vilken som är favoriten, just nu ligger den här högt. Men IIIC och IIE är inte dumma de heller. Naturligtvis inte fyran heller. Dessutom är jag nyfiken på de båda häftiga prototyperna, den vertikalstartande IIIV och - kanske läckrast av alla - G-modellen med variabel vinggeometri! Såg båda på Le Bourget i somras, riktiga godingar! Båda är för övrigt på gång från Modelsvit i 1/72.

Bild

Bild

Étendarden är fin, men bär tydliga spår av sin ålder, den dök upp redan på åttiotalet. Det innebär spartansk cockpit och dito hjulbrunnar. I gengäld får man första generationens nedsänkta panellinjer som i mina ögon är de bästa. Hårstråtunna och klart mer realistiska än de diken som tyvärr verkar bli allt vanligare (även om Airfix bättrat sig). Just panellinjerna är nämligen min enda invändning mot Special Hobbys F.1, de är en aning för djupa.

Hursomhelst, nu är även Étendarden målad (och lackad och washad) och F.1:an har fått ett första lager lack och en wash.

Bild

Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Så har plötsligt Étendarden kört om Miragen. Fantastiska dekaler från Cartograf. Mumma! Bara den kvaliteten var värd halva priset på modellen.

Bild
Peo
Namn: Peter O

Inlägg av Peo »

Tjusigt! Vad använde du för wash?
Björn Fransson
Kontakt:

Tackar! Jag kör med Vallejos svarta Wash, fast lite utspädd. Étendarden är tacksam att jobba med eftersom det är väldigt tunna panellinjer och washen därmed inte blir för iögonfallande som den tenderar att bli på Miragen. Sedan är Étendarden förstås lite grovt tillyxad inom andra områden, så det är både plus och minus.
Paramedic
Namn: Tobias

Inlägg av Paramedic »

Vilka hemskt trevliga färger de där kärrorna har. Snyggt! :)
Man blir ju sugen själv..
Skriv svar