1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2 Färdig!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Pelle F »

Jättekul att se. Lysande hantverk, härlig detaljering. Jag byggde en T2 för några år sedan, och de tär ju en väldigt kul modell. Mycket flygplan, så att säga. Alltid kul med fasta stegar också.

/Pelle
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Jon MW »

Tack!
Horrocks skrev:Snyggt!

Jag byggde ett diorama för något år sedan också med samma foto från Gålö som förebild, dock med gamla Matchbox/Revell-byggsatsen i 1/72.

Bild
Jäkla fint diorama, ser ut att va lite mer hanterbart i 1/72, 1/48 blir ganska stort och otympligt.

På fotot ligger det en liten båt under planet, så en sån måste ju fixas. Efter lite sökande på nätet hittade jag ritningar på en eka för skärgårdsbruk som har som har används i Sverige sen mitten av 1400-talet. Från de ritningarna gjorde jag en 3d modell av alla spant som sen skrevs ut med 3d skrivare och limmades ihop. Använde även ritningen för att göra mallar till plankorna, som skars ut i 0,5 mm plast. Blev inte perfekt passform utan det är några glipor men dessa har fyllts igen med trälim. När allt satt ihop och hade torkat va det dags att börja måla. Började med "varnished wood" på den torrborstade jag "light wood", när det hade torkat la jag på lite "streaking grime". När den hade nästan torkat penslade jag på klarlack, anledningen att jag inte lät den torka helt va för att ta bort lite vilket ger lite ådring.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nästan viktigaste delen på fotot är jo kon. Jag hade svårt att hitta en ko till att börja med som jag gillade i 1/48, 1/35 är mycket lättare. Så jag testade att 3d skriva en ko, hade kunnat köra på finare upplösning så hade den nog gått att använda men den såg lite stel ut. Som tur hittade jag till slut en firma som hade lite resin djur som är riktigt fina. Så en ko och två grisar beställdes, det är lite detaljmålning kvar på kon fortfarande.

Bild

Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Ulf Lundberg »

Eka i 1:48. Klinkbyggd på spant!
Hatten av för snyggt båtbygge.
Det andra är snyggt också, men i egenskap av en som tillbringat en hel del tid i såna där ekor, fastnade mitt öga på den.
Glöm inte att lägga durkar i ekan. Man går inte direkt på båtens botten.

Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Lennart 12 »

Snyggt, ekan var mycket fin //Lennart
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Stellan »

Cool eka. Nu måste du ju scratcha en Archimedes eller vad som nu sitter i aktern på båten på bilden :)
Stellan Schroeder Englund
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Jon MW »

Tackar så mycket för kommentarerna!

Efter att ha placerat ekan och gjutit det sista lagret vatten var det dags att göra vågor. Använde Deluxe materials Making waves som är en gel som går att forma och när den stelnar blir den helt transparent. För att få våg strukturen använde jag en gammal dålig pensel och en plast bit som jag doppade och drog upp.

Bild

Bild

Bild

En modelljärnvägs ek köptes, kanske inte den bästa kvalitén, va en del gjutskägg på stammen och bara målad i en brun färg. Men det är ju ganska lätt att fixa med lit torrborstning och en wash.

Bild

Sen va det bara att montera allt på plattan och lägga till de sista detaljerna.
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Jon MW »

Så får den va klar, det är ett par småsaker som jag inte är helt nöjd med, men de får va så nu. Kanske tar och fixar de nån gång senare. Har varit kul att göra ett lite större projekt en vanligt, men problemet är ju att ha plats för den nu.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Jon MW den 14 jul 2017, 12:42, redigerad totalt 1 gånger.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2

Inlägg av Ulf Lundberg »

Fint! Känns som ur en gammal beredskapsfilm.
Uffe
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2 Färdig!

Inlägg av Johan Elvin »

Riktigt läckert Jon. Jag är djupt impad över resultatet. :shock:

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/48 Special Hobby Heinkel He 115 T2 Färdig!

Inlägg av Stellan »

Riktigt snyggt utfört. Maffig storlek och alltid kul med ett flygplansdio. Men...personligen hade jag nog fördragit att vattnet slutar i kanten och inte med listen som sticker upp. Är planet och ekan förtöjda?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar