Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Kanske är jag inte ensam om att starta fler byggen än jag gör klar. Men ibland försöker jag ta tag i någon gammal surdeg som kanske kan bli något. Här hittade jag en Matchbox Gladiator som jag nog limmade ihop på 70-talet och som behöver bli klar. Dekaler från SBS Models har införskaffats och efter att ha sprayat allt med Tamiya Bare Metal så var det dags att få på lite dekaler. Men vad händer!?
Hela vänstervingen lossnar och den snabbt hopkomna haverikommissionen kommer fram till att styrtappen i vingen är alldeles för tunn i förhållande till motsvarande slits i kroppen vilket leder till betydligt försämrad hållfasthet. Ajaj, inte bra, men med hjälp av en liten aluminu...förlåt plastbit, så shimsades styrtappen till lagom tjocklek, limmades på plats och allt skall nu få härda för att Gladiatorn på nytt skall dekaliseras.
Tack för uppmuntran!
Ja, hoppet lever. Dekalerna är fina om än inte perfekta. Jag ville bygga 231 som var den första men inte sista Gladiatorn i Flygvapnet för att uppmuntra mig själv att bygga några till. Det finns ju många fina märkningar att välja på till Gladiatorn – både svenska och andra. Jag har snott en trebladig propeller ur en Airfix som kommer att passa bra på 231.
Ja, inte går det fort, inte. Men den lever så hoppet är inte ute. Kanske kan den bli klar 2017. Hoppas det. Det är svårt att hitta något enkelt sätt att rigga på märker jag. Tålamod verkar vara en bra ingrediens i alla fall.
Tack för uppmuntran! Jag håller fortfarande på med läskigt tunna riggtrådar och det går sakta åt rätt håll.
Men jag har två frågor som jag undrar om jag kan få hjälp mig att fundera kring.
1. Jag har läst en del om att blånera eller svärta koppar. Vad tror ni om att skaffa riktigt tunn koppartråd, svärta den och använda för riggning? Jag tycker att det är svårt att måla den fiskelina jag nu använder.
2. Jag har köpt på mig ett par av Roden/Eduards Gladiatorer i 1/48 och den ser jag väldigt fin ut i kartongen som så många av Rodens produkter. När man läser recensioner på webben inser man att den har flera irriterande fel eller mindre lyckade konstruktioner. En av dem är den tredelade motorkåpan som lämnar en skarv mitt i en av de pressade bulorna. Jag slipade helt sonika bort den och funderar på om man kan göra en form av Milliput eller liknande för att sedan applicera något lämpligt i formen. Ja, jag vet inte riktigt vad men tror mig kunna få förslag på lösningar här.
När det gäller riggning så kör jag med ett tips jag plockade upp någon annan stans, förmodligen detta forum. Jag köpte en sådan där silverpenna med lös kula i som man kan skaka för att blanda ordentligt sedan har den "pump" tip, så man han pumpa ut en lite pöl med silverfärg. Går bra att måla den tunna nylonlinan jag använder för riggning. Jag kör den färgen på diverse högblanka metallytor också. Kanske värt att testa?
/Mats E
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels