Nä, nu luras jag. Jag hade önskat det, men det tycks inte hända att en Mk.VII eller Crocodile släpps av dem (än så länge - man kan ju alltid hoppas).
Därmed bestämde jag mig för att kit-basha Tamiya's och AFV Clubs modeller, mest för att kunna ta del at AFV Clubs mycket finare delar. Detta kommer att innebära en del scratchbygge i vanlig ordning, men det är ju så det skall vara, eller hur?

Nu är jag medveten om att i verkliga livet så var Churchill Mk.VII (som även användes till Crocodile, dvs eldkastarvarianten) en aningen bredare vagn än föregångarna som AFV Club's modeller bygger på, men i det här skalan (1/35) är det mer eller mindre försumbart. Dessutom så har Tamiya's Churchill använts för konvertering till tidigare varianter under alla år innan AFV Clubs modeller kom ut, så att göra tvärtom kanske inte är värsta dödssynden heller

Jag har även en gammal interiörsssats till Tamiya's Churre från Castoff, så denna kommer till användning också. Castoff's sats innehåller även hela tornet samt lite delar till skrovet, så det är inte mycket av Tamiya's modell som kommer att användas förutom släpet.
Inside The Armour's (ITA) motor/växellåda kommer också att användas i det här bygget.
Blir jag någonsin klar med denna då? Ja, det visar sig - tar väl några år i vanlig ordning antar jag.!

Jag har fått mycket inspiration av ett helt suveränt Churchill Mk.III bygge av Mike Roof där han har scratchbyggt hela växellådsutrymmet, men jag kommer att vara lat och använda ITA's grejor så mycket som möjligt (med vissa undantag som framgår av det här inlägget och även kommer att visas i framtida inlägg när jag kommer dit).
Till att börja med, så här ser skrovet ut just nu, interiören endast torrpassad.
AFV Clubs skrov, scratchat sidopansar. Utan torn:

Med Castoff's torn och frontpansar (torrpassat) - gapet mellan taket och frontpansrat kommer att fyllas med en scratchad takdel så småningom:

Litet förhandsprov på interiören (torrpassat):

Jag var dock inte riktigt nöjd med vissa av resindelarna. Jag börjar med ITA's motor/växellåde-sats. Tyvärr så är Scirocco-fläkten väldigt förenklad och dessutom hade den väldigt mycket gjutskavanker kring fläktbladen som inte var speciellt enkla att rensa bort.

Jag bestämde mig att följa Mike Roof's exempel och scratcha fläkten. Ett problem uppstod direkt, nämligen att hela konstruktionen är rund (så klart ) men dessutom skålformad! Mike använde sig av vacuum-formning för sina delar vilket naturligtvis hade varit underbart, men jag har ingen sådan utrustning (eller kunskap för den delen). Jag var tvungen att hitta en annan väg.
Efter i princip en hel dags funderande (och frustrerande) gick jag och lade mig på kvällen och fick plötsligt syn på en tub hudkräm. Detta visade sig vara den perfekta lösning! Hur så, undrar ni?
Jo, längst ut på tuben där korken sitter är en perfekt skålad yta. Det var bara att klippa bort hela tuben och använda insidan av denna för att sedan värme-forma en bit plast med hårtork och pressa in plasten i "formen" med tummen. Ganska primitivt jämfört med vacuum-formning, men det funkade!



Sedan byggdes hela fläkthuset med blad steg för steg:




Jämförelse med resindelen (den scratchade fläkten är inte helt klar, ett antal nitar skall sättas i "skålen" för att simulera nitarna som håller bladen på plats). Notera att den nya delen är mycket smalare än resin-grunkan, som det skall vara.


Resindelarna ihopmonterade på försök):

Motor med den nya fläkten (torrpassat):

Även några av Castoff's delar har bytts ut mot nya, tex hyllorna till BESA amunitionslådorna. De ljusgula BESA lådor är från kanedensiska Ultracast.

Så, det var det för den här gången!
Återkommer med mer när jag hunnit bygga lite mer grejor

Tack för titten!