M984A1 HEMTT Wrecker

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av SvenYoung »

Jag fattar inte hur tusan jag kunde missa det här bygget, vad har jag pysslat med egentligen?

Otroligt fint arbete, Mattias, fantastiskt detaljering och scratch-arbete.

En så'n där skärmaskin har jag funderat på länge, kanske dags att slå till, verkar hur bra som helst.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Lennart 12 »

Blir bara finare och finare det där bygget //Lennart
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Mattias Linde »

Hej alla! Nu var det länge sedan gjorde en uppdatering på det här bygget, det har stått stilla i avvaktan på att jag skulle bestämma mig hur jag ska göra med hjulen. Samtidigt som jag köpte konverteringssatsen så köpte jag tillhörande hjul från Hobby Fan.
Bild
Det enda problemet med dem är att de har fastgjutna bromstrummor på baksidan. Det är i dessa bromstrummor som bromsarna i resin ska monteras, och då uppstår problemet att jag inte kan montera bromsarna utan att först ha monterat hjulen, och dessa vill man inte montera förrän sist. Moment 22 helt enkelt.

Lösningen var att helt enkelt såga och borra bort alla bromstrummor. Italeri har ju en egen bromstrumma som är monterad på axlarna till bakhjulen. Med dessa delar kan jag montera bromsarna utan att montera hjulen. Perfekt. Mer om bromsarna kommer senare.

Bild
Jag sågade först bort så mycket jag kunde av bromstrumman med en såg. Sedan tog jag en 15 mm cylinderborr i min skruvdragare och borrade försiktigt till rätt djup. Ca 1.75 mm till framhjulen och ca 2 mm till bakhjulen. Jag kontrollmätte på Italeri:s originalhjul för att få samma djup.

Bild
Framhjulen överst, bakhjulen nedanför.

Med hjulen åtgärdade kunde jag återgå till hjulaxlarna. Samtliga hjulaxlar saknar fästen för tvärgående stag. Jag valde att rita upp dessa lite snabbt i CAD:en och skriva ut dessa med min 3D-skrivare. Resultatet blev inte perfekt, men de sitter undertill i chassit och syns inte så mycket. De behövde lite spackel för att jämna till de ganska grova ytorna. Bättre gick det med transmissionskåporna på axel 1 och 4, som Italeri har av fel typ. Dessa ska vara av en enklare typ som inte länkar över drivkraften förbi axeln.
Bild
Axel 3 till vänster, axel 4 till höger. Italeri:s bromstrummor återmonterade på axlarna.

Samtliga axlar ska inte sitta lodrät utan vara lite vridna, för att inte slita för mycket på kardanknutarna tror jag, så för att åstadkomma detta fick jag karva lite på undersidan av axlarna. Denna bild ur den tekniska manualen visar detta tydligt.
Bild

Efterhand som axel 3 och 4 kom på plats monterade jag även kardanaxlarna. Dessa behövde justeras lite i längd. Den mellan axel 3 och 4 fick förlängas en aning, medan den mellan fördelningslådan och axel 3 fick kortas avsevärt. Det var ju här emellan som chassiramen kapades.

Bild
Bild

Det är ungefär så långt som jag kommit just nu. Härnäst fortsätter arbetet med framaxlarna som ska få samma uppdatering.

Fortsättning följer, på återseende.
Senast redigerad av Mattias Linde den 07 nov 2019, 20:09, redigerad totalt 1 gånger.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av SvenYoung »

Toppenfint arbete, Mattias. Jätteroligt att se allt du gör för att vara trogen förebilden.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Mattias Linde »

SvenYoung skrev:Toppenfint arbete, Mattias. Jätteroligt att se allt du gör för att vara trogen förebilden.
Tack Sven, jo jag försöker bygga modellen så lik förebilden som möjligt.

Här kommer då nästa uppdatering på bygget. Denna gång har jag jobbat med framaxlarna. De gamla axlarna hade modifierats för att svänga ut hjulen men det såg inte direkt trovärdigt ut, plus att modifieringen syntes klart och tydligt på de främsta hjulen.

Så ja utarbetade helt enkelt en plan för att fixa detta. Istället för att renovera de gamla styrlederna så ritade jag upp dessa snabbt i CAD:en och printade dessa, 4 stycken med olika vinkling på hålen.
Bild
Här med monterade axlar i form av Evergreen 2.5 mm rundstav. Min idé var att istället för att vrida på hjulet utanför halvkulan så vrider jag på infästningen av halvkulan. Axel 1 sitter i vänster krokodilklämma, axel 2 i höger krokodilklämma. Notera den stora skillnaden i gradtal mellan axel 1 och axel 2.

Nya hål borrades upp för att trycka fast rundstavarna i axelhusen. Sedan fick de båda axelhusen samma typer av fästen för länkarmar som de bakre axlarn uppdaterats med. Axel 1 fick även en ny kåpa som ersättning för den felaktiga. Alla 3D-printade delar fick sedan lite Mr Surfacer penslade på sig och en omgång med slipstickan.
Bild
Axel 1 (vänster) och axel 2 (höger) nästan klara för montering i chassit.

Bild
Axlarna på plats, plus alla drivkardaner. Jag passade även på att montera de främre bromscylindrarna innan monteringen, då det var lättare att komma åt. Dessa kommer från Real Models uppgraderingssats med motorn.

Här är då hela chassit.
Bild
Bild

Och med hjulen på:
Bild
Bild
Bild
Hjulen är inte limmade, utan bara löst ditsatta. Härligt nog verkar det som att alla hjul i stort vidrör marken, man kanske kunde sticka in ett papper på vissa ställen, mer än så var det inte.

Till att börja med när jag monterade dit hjulen tyckte jag att den första axelns hjul svängde ut för mycket i jämförelse med den andra axeln. Jag var beredd att riva ned axeln och bygga om den från början, men nöjde mig sedan med att med hjälp av en plattång och milt våld tvinga tillbaka vridningen av axeln. Det blev riktigt bra och är det som syns i bilderna med hjulen på.

Det var allt för denna gången, fortsättning följer.
/Mattias
Senast redigerad av Mattias Linde den 07 nov 2019, 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Håkan F »

Vad har du för plast i 3D-printern?
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av Mattias Linde »

Plasten heter PLA och är enligt Wikipedia: "Polylaktid (PLA) eller polymjölksyra är en naturligt nedbrytningsbar, termoplastisk, alifatisk polyester som tillverkas från förnybara resurser".

Mer omfattande information (på engelska) finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Polylactic_acid

Intressant för modellbygge är att veta att den går att limma med superlim, jag brukar använda grön Zap-a-gap. Plasten går alldeles utmärkt att slipa och spackla, även fast plasten är väldigt hård och spröd. Metallfil är att rekomendera, då slippapper och slipstickor inte biter på plasten.

/Mattias
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: M984A1 HEMTT Wrecker

Inlägg av TuveB »

Kul att du har tagit Ackermann styrgeometri i beaktande. För er som inte vet vad det innebär så är det helt enkelt så att det underlättar att fordonet svänger dit du vill, annars blir det kroniskt understyrt.

En förklarande bild från wikipedia:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... nn_New.jpg

Bilden visar fordon med en bakaxel, när det är boggi så är det boggicentrum som är vridpunkten, är en av axlarna styrbar, är det den stela axelns centrum som gäller, den styrbara axeln ska följa Ackermanns geometri.

Och varför "tjata" om detta? Jo har man många styrbara axlar ser det mer levande ut om de står i olika vinklar (vilket de "ska").
Skriv svar