Regia Navale Saetta. Äntligen klar! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Regia Navale Saetta.Skrovet grundslipat. sid 3.

Inlägg av Lerxzt »

Ser tjusigt ut det där Uffe! och jag har kollat linjerna ;)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Lennart 12
Inlägg: 1915
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Regia Navale Saetta.Skrovet grundslipat. sid 3.

Inlägg av Lennart 12 »

Riktigt, riktigt snyggt Ulf , vacker form på skrovet . Är den inte snarlik det tyska jagarna , eller ? //Lennart
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Regia Navale Saetta.Skrovet grundslipat. sid 3.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Lennart 12 skrev:Riktigt, riktigt snyggt Ulf , vacker form på skrovet . Är den inte snarlik det tyska jagarna , eller ? //Lennart
I grunden hade alla dåtidens jagare samma form: Ett långt smalt skrov för att få hög fart. Mer än hälften av skrovets längd var fullt med ångpannor och turbiner. Skillnaderna mellan olika länders design är därför mer subtil. De italienska jagarna, åtminstone de senare, hade mer utfallande sidor i förskeppet och lättare beväpning än de tyska, vilket gav bättre sjöegenskaper. De italienska jagarna hade en för dåtiden typisk s.k. kryssarakter, medan tyskarnas hade spegelakter.

De tyska jagarna med sina extremt slanka förskepp och ett svintungt 15cm dubbeltorn på det, kännetecknades av sina usla sjöegenskaper. Tittar man noga, ser man också, att det främre tornet på de tyska jagarna stod längre förut än på de italienska.

De italienska jagarna var också betydligt mindre än de tyska. Ca 1 200 ton jämfört med ca 2500 ton. Å andra sidan byggde italienarna betydligt fler jagare, bortåt 60 stycken jämfört med tyskarnas ca 30. Eftersom jagare i huvudsak används till eskort, spaning, ubåtsjakt och patrullering, var det nog en vettig strategi att satsa på fler mindre fartyg istället för färre större.

Det blev ett långt svar på en enkel fråga, men sånt här är ju kul!
Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1915
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Regia Navale Saetta.Skrovet grundslipat. sid 3.

Inlägg av Lennart 12 »

Tack för ett intressant och lärorikt svar Ulf, jo det är kul att lära nytt, om saker man inte känner till . //Lennart
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Regia Navale Saetta.Skrovet grundslipat. sid 3.

Inlägg av Mahatma G »

Klassisk jagarstäv! 8-)
/G
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Regia Navale Saetta.Skrovet grundslipat. sid 3.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Skrovet är nu i stort sett klart.

Bild

Först täckte jag hela skrovet med Mr Surfacer och slipade sen rent.

Bild

Sen limmade jag skrovplåtar av 0,1 mm PC. Som förberedelse för bygget har jag köpt ett högprecisions skruvstycke. Inget glapp! Det var dyrt, men jag kommer att använda det resten av livet. Fantastiskt skönt att kunna hålla fast grejor ordentligt, medan man bearbetar dem.

Bild

Bild

Bild

Som synes har jag borrat ut ventiler och snidat till ett ankarklys. Nån som har nått bra tips för hur man får till en perfekt rak rad med hål?
Jag satte en bit dymotejp på skrovet och markerade sen ventilernas plats med kraftiga nålstick intill tejpbitens kant, innan jag borrade ut dem. Inte helt rakt, som synes.

Bild

Propelleraxlar och roder har också tillverkats. Lite justering av rodret återstår som synes. Roderbladet är inte fastlimmat än, p.g.a. risken att bryta av det.

Bygget har hittills gått snabbare och bättre än väntat. Nu börjar jag bygga överbyggnaden.
På återseende,
Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1915
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Regia Navale Saetta.Skrovet klart. sid 4.

Inlägg av Lennart 12 »

Wow, här går det undan. Men oj vad fint det blev , riktigt snyggt Ulf . Hål i linje är jobbigt, du får göra en mall till nästa bygge .//Lennart
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Regia Navale Saetta.Skrovet klart. sid 4.

Inlägg av Erik Liljegren »

Imponerande! Jag gillar scratchbyggen.

Apropå hål i linje, har du testat att använda stålskala/stållinjal istället för dymotejp? Jag tror det blir lättare att få raka hålrader med stålskala än dymotejp för tejpen flexar alltid lite.

För att få rätt delning på hålen kanske en riveter funkar, ett sånt där taggigt hjul man använder för att göra nitrader på flygplan? Jag har aldrig använt ett sådant så jag vet inte om det skulle funka och när jag googlar verkar det vara rätt små delningar (Hasegawa verkar dock ha en rivet gauge, någon typ av mall, se http://hsfeatures.com/features04/fw190d ... 32ir_1.htm).
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Regia Navale Saetta.Skrovet klart. sid 4.

Inlägg av Stellan »

Fantastiskt arbete. Snabbare jobbat än konventionellt bygge skulle jag tro...
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Regia Navale Saetta.Skrovet klart. sid 4.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Lennart 12 skrev: Hål i linje är jobbigt, du får göra en mall till nästa bygge .//Lennart


Det verkar vara lösningen. Provar det nästa gång.
Erik Liljegren skrev: Apropå hål i linje, har du testat att använda stålskala/stållinjal istället för dymotejp? Jag tror det blir lättare att få raka hålrader med stålskala än dymotejp för tejpen flexar alltid lite.

För att få rätt delning på hålen kanske en riveter funkar, ett sånt där taggigt hjul man använder för att göra nitrader på flygplan? Jag har aldrig använt ett sådant så jag vet inte om det skulle funka och när jag googlar verkar det vara rätt små delningar (Hasegawa verkar dock ha en rivet gauge, någon typ av mall, se http://hsfeatures.com/features04/fw190d ... 32ir_1.htm).
Hade det varit en mindre krökt yta, hade jag använt stållinjal. Ingen av de stållinjaler jag har är böjlig nog att följa det här skrovet.
Delningen mellan ventilerna var inte problemet. De satt inte på jämna avstånd från varandra på förebilden.

Tack för uppmuntran alla.
Uffe
Skriv svar