Regia Navale Saetta. Äntligen klar! Sid 18.
Re: Regia Navale Saetta.Skrovet grundslipat. sid 3.
Ser tjusigt ut det där Uffe! och jag har kollat linjerna
Mvh Micke
Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
-
- Inlägg: 1915
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Regia Navale Saetta.Skrovet grundslipat. sid 3.
Riktigt, riktigt snyggt Ulf , vacker form på skrovet . Är den inte snarlik det tyska jagarna , eller ? //Lennart
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Regia Navale Saetta.Skrovet grundslipat. sid 3.
I grunden hade alla dåtidens jagare samma form: Ett långt smalt skrov för att få hög fart. Mer än hälften av skrovets längd var fullt med ångpannor och turbiner. Skillnaderna mellan olika länders design är därför mer subtil. De italienska jagarna, åtminstone de senare, hade mer utfallande sidor i förskeppet och lättare beväpning än de tyska, vilket gav bättre sjöegenskaper. De italienska jagarna hade en för dåtiden typisk s.k. kryssarakter, medan tyskarnas hade spegelakter.Lennart 12 skrev:Riktigt, riktigt snyggt Ulf , vacker form på skrovet . Är den inte snarlik det tyska jagarna , eller ? //Lennart
De tyska jagarna med sina extremt slanka förskepp och ett svintungt 15cm dubbeltorn på det, kännetecknades av sina usla sjöegenskaper. Tittar man noga, ser man också, att det främre tornet på de tyska jagarna stod längre förut än på de italienska.
De italienska jagarna var också betydligt mindre än de tyska. Ca 1 200 ton jämfört med ca 2500 ton. Å andra sidan byggde italienarna betydligt fler jagare, bortåt 60 stycken jämfört med tyskarnas ca 30. Eftersom jagare i huvudsak används till eskort, spaning, ubåtsjakt och patrullering, var det nog en vettig strategi att satsa på fler mindre fartyg istället för färre större.
Det blev ett långt svar på en enkel fråga, men sånt här är ju kul!
Uffe
-
- Inlägg: 1915
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Regia Navale Saetta.Skrovet grundslipat. sid 3.
Tack för ett intressant och lärorikt svar Ulf, jo det är kul att lära nytt, om saker man inte känner till . //Lennart
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Regia Navale Saetta.Skrovet grundslipat. sid 3.
Skrovet är nu i stort sett klart.
Först täckte jag hela skrovet med Mr Surfacer och slipade sen rent.
Sen limmade jag skrovplåtar av 0,1 mm PC. Som förberedelse för bygget har jag köpt ett högprecisions skruvstycke. Inget glapp! Det var dyrt, men jag kommer att använda det resten av livet. Fantastiskt skönt att kunna hålla fast grejor ordentligt, medan man bearbetar dem.
Som synes har jag borrat ut ventiler och snidat till ett ankarklys. Nån som har nått bra tips för hur man får till en perfekt rak rad med hål?
Jag satte en bit dymotejp på skrovet och markerade sen ventilernas plats med kraftiga nålstick intill tejpbitens kant, innan jag borrade ut dem. Inte helt rakt, som synes.
Propelleraxlar och roder har också tillverkats. Lite justering av rodret återstår som synes. Roderbladet är inte fastlimmat än, p.g.a. risken att bryta av det.
Bygget har hittills gått snabbare och bättre än väntat. Nu börjar jag bygga överbyggnaden.
På återseende,
Uffe
Först täckte jag hela skrovet med Mr Surfacer och slipade sen rent.
Sen limmade jag skrovplåtar av 0,1 mm PC. Som förberedelse för bygget har jag köpt ett högprecisions skruvstycke. Inget glapp! Det var dyrt, men jag kommer att använda det resten av livet. Fantastiskt skönt att kunna hålla fast grejor ordentligt, medan man bearbetar dem.
Som synes har jag borrat ut ventiler och snidat till ett ankarklys. Nån som har nått bra tips för hur man får till en perfekt rak rad med hål?
Jag satte en bit dymotejp på skrovet och markerade sen ventilernas plats med kraftiga nålstick intill tejpbitens kant, innan jag borrade ut dem. Inte helt rakt, som synes.
Propelleraxlar och roder har också tillverkats. Lite justering av rodret återstår som synes. Roderbladet är inte fastlimmat än, p.g.a. risken att bryta av det.
Bygget har hittills gått snabbare och bättre än väntat. Nu börjar jag bygga överbyggnaden.
På återseende,
Uffe
-
- Inlägg: 1915
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Regia Navale Saetta.Skrovet klart. sid 4.
Wow, här går det undan. Men oj vad fint det blev , riktigt snyggt Ulf . Hål i linje är jobbigt, du får göra en mall till nästa bygge .//Lennart
-
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57
Re: Regia Navale Saetta.Skrovet klart. sid 4.
Imponerande! Jag gillar scratchbyggen.
Apropå hål i linje, har du testat att använda stålskala/stållinjal istället för dymotejp? Jag tror det blir lättare att få raka hålrader med stålskala än dymotejp för tejpen flexar alltid lite.
För att få rätt delning på hålen kanske en riveter funkar, ett sånt där taggigt hjul man använder för att göra nitrader på flygplan? Jag har aldrig använt ett sådant så jag vet inte om det skulle funka och när jag googlar verkar det vara rätt små delningar (Hasegawa verkar dock ha en rivet gauge, någon typ av mall, se http://hsfeatures.com/features04/fw190d ... 32ir_1.htm).
Apropå hål i linje, har du testat att använda stålskala/stållinjal istället för dymotejp? Jag tror det blir lättare att få raka hålrader med stålskala än dymotejp för tejpen flexar alltid lite.
För att få rätt delning på hålen kanske en riveter funkar, ett sånt där taggigt hjul man använder för att göra nitrader på flygplan? Jag har aldrig använt ett sådant så jag vet inte om det skulle funka och när jag googlar verkar det vara rätt små delningar (Hasegawa verkar dock ha en rivet gauge, någon typ av mall, se http://hsfeatures.com/features04/fw190d ... 32ir_1.htm).
Re: Regia Navale Saetta.Skrovet klart. sid 4.
Fantastiskt arbete. Snabbare jobbat än konventionellt bygge skulle jag tro...
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 2139
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Regia Navale Saetta.Skrovet klart. sid 4.
Lennart 12 skrev: Hål i linje är jobbigt, du får göra en mall till nästa bygge .//Lennart
Det verkar vara lösningen. Provar det nästa gång.
Hade det varit en mindre krökt yta, hade jag använt stållinjal. Ingen av de stållinjaler jag har är böjlig nog att följa det här skrovet.Erik Liljegren skrev: Apropå hål i linje, har du testat att använda stålskala/stållinjal istället för dymotejp? Jag tror det blir lättare att få raka hålrader med stålskala än dymotejp för tejpen flexar alltid lite.
För att få rätt delning på hålen kanske en riveter funkar, ett sånt där taggigt hjul man använder för att göra nitrader på flygplan? Jag har aldrig använt ett sådant så jag vet inte om det skulle funka och när jag googlar verkar det vara rätt små delningar (Hasegawa verkar dock ha en rivet gauge, någon typ av mall, se http://hsfeatures.com/features04/fw190d ... 32ir_1.htm).
Delningen mellan ventilerna var inte problemet. De satt inte på jämna avstånd från varandra på förebilden.
Tack för uppmuntran alla.
Uffe