Regia Navale Saetta. Äntligen klar! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Regia Navale Saetta. Skorsten och överbyggnad klar. sid 7.

Inlägg av Lennart 12 »

Underbart vackert, att det gått så bra beror på din skicklighet //Lennart
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Regia Navale Saetta. Skorsten och överbyggnad klar. sid 7.

Inlägg av Andre B. »

Du har vl förankrat dne där väl i basplattan? Den ser ut att med lätthet ånga iväg med 30, 35 knop... *s*
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Regia Navale Saetta.Bryggan klar. sid 6.

Inlägg av Mahatma G »

Gabriel skrev:Och varför är modellbygge fortfarande inte en OS-gren? :D
Än mer förvånande är kanske varför exempelvis gång och tresteg fortfarande är det... :roll:
/G
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Regia Navale Saetta.Bryggan klar. sid 6.

Inlägg av Mahatma G »

Björn B skrev:Apropå OS. Jag tycker att resultatet blir överdrivet bra. Jag skulle nog vilja ha en dopingkontroll, jag misstänker otillåtet höga etylacetatvärden här.
Tja, tillsätter man NaOH så får man ju etanol som resultat... :geek:
/G
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Regia Navale Saetta. Skorsten och överbyggnad klar. sid 7.

Inlägg av SvenYoung »

Underbart fint hantverk, Ulf. Så roligt att se den här växa fram, och alla lösningar du tar till på vägen.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Regia Navale Saetta. Skorsten och överbyggnad klar. sid 7.

Inlägg av magnusf »

Hur lyckades du göra 13 lika stora "fönster" i överbyggnaden? Bara karva noggrant på frihand eller har du något trick? De lär ju inte vara så stora...

Hälsningar

Magnus
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Regia Navale Saetta. Skorsten och överbyggnad klar. sid 7.

Inlägg av Ulf Lundberg »

magnusf skrev:Hur lyckades du göra 13 lika stora "fönster" i överbyggnaden? Bara karva noggrant på frihand eller har du något trick? De lär ju inte vara så stora...
Magnus
Så här:

Bild

Först skar jag till en remsa, vars bredd motsvarade däckshusets höjd. På baksidan ristade jag två långa linjer, vilka motsvarade fönstrens höjd.
Sen mätte jag bredden på varje varje sidas fönsterrad och markerade med ritsar. För att bättre se ritsarna,markerade jag dem med märkpenna och slipade bort överflödigt bläck. Det ger underbart tunna och tydliga linjer.
Sen skar jag ut öppningen för hela fönsterraden med små stämjärn. (Tillverkas av Trumpeter eller nåt av deras dotterföretag. Kanonbra verktyg.)
Fördelen med ristade linjer är, att man kan sätta stämjärnet i ritsen och på så vis få bättre precision.

Bild

Därefter limmade jag in en stump 0,5 x 0,3 mm PC-remsa som avgränsning mellan fönstren.
Jag provade först att skära ut varje fönster enskilt, men fick inte till tillräcklig precision.
Metoden att skära ut en stor öppning och sen limma in små pinnar gav bättre precision, men tittar man noga, ser man naturligtvis att fönstren inte är perfekt enhetliga och rätvinkliga.

Uffe
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Regia Navale Saetta. Skorsten och överbyggnad klar. sid 7.

Inlägg av magnusf »

men tittar man noga, ser man naturligtvis att fönstren inte är perfekt enhetliga och rätvinkliga
Att titta så noga är mycket oartigt! Jag stoppar metoden i lådan för användbara trick!

Hälsningar

Magnus
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Regia Navale Saetta. Skorsten och överbyggnad klar. sid 7.

Inlägg av Ulf Lundberg »

magnusf skrev:
men tittar man noga, ser man naturligtvis att fönstren inte är perfekt enhetliga och rätvinkliga
Att titta så noga är mycket oartigt! Jag stoppar metoden i lådan för användbara trick!

Hälsningar

Magnus
Lova att inte berätta för domarna bara.
Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Regia Navale Saetta. Skorsten och överbyggnad klar. sid 7.

Inlägg av Lennart 12 »

Snitsigt skuret Ulf , om man måste ha lupp för att se det pyttesmå variablerna, då är det bra gjort //Lennart
Skriv svar