Regia Navale Saetta. Äntligen klar! Sid 18.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Regia Navale Saetta. Viktig omröstning! sid 9.

Inlägg av Ulf Lundberg »

MartinN skrev:Det känns lite tjötigt att bara stämma in i hyllningskören men det är svårt att låta bli. Förutom att det blir väldigt snyggt presenterar du dina många framgångar och fåtal motgångar på ett trevligt sätt. Jag mannar reling själv här vid datorn för att hedra byggare och bygge.
/M

Tack Martin. Jag tycker egentligen att det är viktigare att presentera motgångar. De är ju på dem man lär sig mest.

Uffe
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Regia Navale Saetta. Viktig omröstning! sid 9.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Questo gli Puffri!
Det där är köksitalienska och betyder: Här är puffrorna. Puffri är plural av Puffra.

Bild

Det började med tillverkning av eldrör. Amerikanska 12 cm rör var lika nog och jag hade några överblivna.
De skarvades ihop med stumpar av mässingsrör, för att få full längd på dem.

Bild

Eldrören stacks in i en plaststav med förborrade hål, som utgjorde ämne till slutstycken.

Bild

Eldrör med slutstycken, lavetter och sköldar. Allt kreativ detaljerat med överbliven ets.
De där gulliga små pallarna jag tänkt stoppa in visade sig vara i vägen och fick utgå.

Bild

Pjäserna klara.....

Bild

Bild

Bild

...och tillfälligt ställda på plats.

På återseende,
Uffe
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Regia Navale Saetta. Questo gli Puffri! Sid 11.

Inlägg av Stellan »

Molto bene!
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Regia Navale Saetta. Questo gli Puffri! Sid 11.

Inlägg av Lennart 12 »

Helt otroligt , vilket småpill , och vilka fina detaljer. Mycket vackert Ulf // Lennart
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Regia Navale Saetta. Questo gli Puffri! Sid 11.

Inlägg av Joakim Hultman »

Bellissimo!
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Regia Navale Saetta. Questo gli Puffri! Sid 11.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Questo gli tubi lanciasiluri. (Här är torpedtuberna)

Bild

Det började med att jag kapade till tuberna från 1,8 mm rör från Albion Alloys.
Sen byggde jag en jigg för att hålla fast dem i, medan jag formade till dem. Det blev några misslyckade torpedtuber och jiggar innan jag kom fram till den här. För att hindra att röret deformerades under bearbetningen, fyllde jag det med en 1,5 mm plaststav.

Bild

Färdigsågat och färdigfilat.

Bild

Tuberna hölls ihop med tejp, medan jag tillverkade plattformen.

Bild

Tryckluftstuber under tillverkning.

Bild

Tubstället färdigt.

Bild

Tubstället tillfälligt på plats.

På återseende,
Uffe

P.S. Det är 8,3 gånger roligare att bygga eget, än att snygga upp grovt gjutna delar. D.S.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Regia Navale Saetta. Questo gli tubi lanciasiluri.! Sid 11.

Inlägg av Lennart 12 »

Grymt snyggt ! //Lennart
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Regia Navale Saetta. Questo gli tubi lanciasiluri.! Sid 11.

Inlägg av Björn B »

Mer FRULS än så där kan det inte bli. Tänker på paragrafen " bygga och måla enligt Tillverkarens Anvisningar." För det är väl det du gör?
Det blir så fruktansvärt snyggt. Jag måste lära mig etsa så jag kan ta upp min gamla Kungsholm igen.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Regia Navale Saetta. Questo gli tubi lanciasiluri.! Sid 11.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack Lennart.
Björn B skrev:Mer FRULS än så där kan det inte bli. Tänker på paragrafen " bygga och måla enligt Tillverkarens Anvisningar." För det är väl det du gör?
Det blir så fruktansvärt snyggt. Jag måste lära mig etsa så jag kan ta upp min gamla Kungsholm igen.
Tack Björn.
FRULS är tyvärr på fallrepet. Även dess grundare verkar ha tappat tron. Ge dig för böfvelen på Kungsholm igen. Det vore en underbart originell modell att se i fartygsklassen.

Uffe

(Förklaring för utomstående: FRULS är förkortning för Fundamentala Rätt Ur Lådan Sekten. Enligt stadgarna ska medlemmarna bygga byggsatser rätt ur lådan, helt enligt Tillverkarens anvisningar. Björn är enligt stadgarna utesluten redan från början, eftersom han regelbundet sågar i Tillverkarens väl gjutna delar)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Regia Navale Saetta. Questo gli tubi lanciasiluri.! Sid 11.

Inlägg av Henrik R »

När jag räknar ut binärtalet 0102010102 med den grafiska miniränkaren och kodar om den sista bilden i denna tråd i en APP i mobilen så kommer texten "Ulf Lundberg behöver inga byggsatser. Han bygger själv". Så det så!

Hutlöst snyggt Uffe!
Skriv svar