En igenslammad M4A1 - en arbetstråd med progression (WIP)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
bultenibo

En igenslammad M4A1 - en arbetstråd med progression (WIP)

Inlägg av bultenibo »

Tänkte att jag skulle posta några bilder på ett av de projekt jag faktiskt håller på med i skrivande stund, det är ju trots all ett IN the works-forum...

Ursprunget till detta projekt var att jag hittade en artikel som handlade om att man hade fiskat upp M4A1 ur hamnbassängen i Manila, Filippinerna:
http://www.armytimes.com/news/2009/09/ ... es_092309/

Bild

När jag såg fotot tyckte jag att det var en fantastisk färgkombination i all sin enkelhet - vitt, grått och små stråk av rostbrunt, och så orange som bryter av det hela fullständigt. Så jag beslöt mig att bygga ett diorama utgående från fotot.

Som tur var hade jag en gammal Italeri M4A1 som jag inte hade några dubier att offra i detta vansinniga rost- och spackelexperiment. Precis när jag hade påbörjat den fick jag dock kommentaren att det var fel sorts M4A1 - till skillnad från Italeries byggsats var den på bilden en version med små frontluckor och dessa användes inte på Filippinerna, nåt som jag i min okunskap hade missat helt. Därigenom gick dioramat från att vara ett historiskt diorama till ett trippelhypotetiskt (OM amerikanarna hade stationerat småluckevarianten av denna Sherman på Filippinerna, OM de hade dumpat dessa i Manilas hamn och OM de hade fiskats upp ur vattnet 2009, tja, då kanske det skulle sett ut så här...) Nåväl, en kontrafaktisk Sherman är också en Sherman, som vi säger här i Fagersta...

Så här har arbetet gått hittills...

Första delen gick ut på att massakrera originalbyggsatsen och hugga, borra och slipa bort olika partier. Sedan följde den andra delen som var lite mer konstruktiv - att bygga motorrummet och snickra ihop något som skulle kunna tas för en Continental R-975 radialmotor. Som framgår av bilden hade jag ingen som helst ambition att bygga denna med någon teknisk finess eller detaljrikedom. Motorn kommer att vara täckt av slam och lera, så mest behövde jag "konturerna" av en motor.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sedan följde ett intensivt spacklade i syfte att skapa texturen av rost över hela vagnen, och sedan grundade jag med svart:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu håller jag på med att måla vagnen i rostbrunt och addera lite färgvariation på de ställen där slammet är avskavt och ytan tittar fram.

Den filippinske hamnarbetaren kommer att konverteras fram ur en rysk stridsvagnsgubbe från ICM. Med ett nytt huvud och nya armar så tror jag han kommer att passa in.

Bild

/Tony
MiniStuff

Re: En igenslammad M4A1 - en arbetstråd med progression (WIP

Inlägg av MiniStuff »

yay!!! :shock: :P

Vilken go idé och vilket snyggt utförande! Gillar din färdighet med motorn och yttexturen!
bultenibo

Inlägg av bultenibo »

Så, nu är den rost bruna basfärgen på plats. Jag har markerat de områden som kommer att vara synliga med att torrborsta med orange-brun färg. Det verkliga färgvariationen på dessa områden kommer att göras med hjälp av olja. Har upptäckt att det är lite svårt att motivera sig att lägga ned en massa tid på att måla HELA vagnen när typ endast 5 % kommer att vara synlig under leran...

Bild

Bild

Bild
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Hej!

Du har verkligen valt ett svårt objekt.
Trodde själv tex att orginalfotot var på en ganska tråkigt målad modell med en extremt bra målad figur! :-)
Vad jag försöker säga är att det kan vara svårt att få denna att se attraktiv ut i modellform oavsett hur bra jobb du lägger mer, detta för att förebilden ser ut som den gör.
Mitt förslag är att du tex vid en utställning/tävling bifogar bilden för att visa vad det är du avbildar. samma sak på nätet. Allt för att man skall förstå hur objektet ser ut i verklighet så att man på så sätt kan uppskatta din modell på ett rättvist sätt.
Hoppas du förstår vad jag menar.
Jag har nämligen tex sett en mycket välgjorda modell med ett kammoflage gjort av torkad lera som helt enkellt såg för konstigt ut för att uppskattas, hade det däremot legat en förklarande bild bredvid så tror jag modellen rönt mer uppskatning än den gjorde.

Öken-Erik

CU@C4
bultenibo

Inlägg av bultenibo »

Du har helt rätt Erik! Det finns en överhängande risk att betraktaren inte förstår vad de ser om det inte finns någon referenspunkt. Själv är jag vid det här laget van vid att se en iSherman inpackad i slam, medan någon annan säkert skulle uppfatta den som nån SF-pryl från månens baksida. Ett foto är en mycket bra idé!

Det är för övrigt ganska intressant det du säger om vagnen med ett kamouflage av lera: hur pass vana vi är att uppfatta vissa inslag i byggandet - exempelvis vädringen av ett fordon - utifrån givna konventioner om hur det ska se ut. Om då något bryter av - som en lerinpackad vagn, som kan vara en nog så kaotisk syn - så tenderar vi att tolka det vi ser som ett exempel dålig - orealistisk - vädring, snarare än en ovanlig - men högst möjlig - vädring.

Tål att tänka på!

/Tony
Andreas Grewin
Kontakt:

Inlägg av Andreas Grewin »

Det här var verkligen ett kul och annorlunda projekt. Tycker du har gjort ett kanonjobb såhär långt och ser fram emot fortsättningen!
bultenibo

Inlägg av bultenibo »

Andreas: Kul att du gillar projektet! :D

Här kommer en uppdatering på bygget.

Prövade först på att fixa lite färgvariation på de små områden som kommer att vara synliga under slammet. Använde ljusa oljefärger - gul, vit, ockra och rött - applicerade dem i småklumpar, löste upp och reducerade dem med lacknafta. Jag valde att göra områdena ganska ljusa, så att jag sedan har möjlighet att mörka ner dem med brunt om det skulle bli nödvändigt.

Bild

Bild

Sedan var det dags för slammet att komma på. Här kör jag på vanligt vitt sandspackel som jag löser upp med vatten och stryker på. För att få det heltäckande vitt krävs två, ibland tre strykningar. Vid den sistnämnda kör jag på tjockare spackel som appliceras med torr spretig pensel för att få en mer kornig textur på vissa ställen. Så här såg vänstra sidan ut när grundjobbet var gjort.

Bild

Bild

Parallellt knepade jag ihop gubben, som jag försökte får till riktigt bra. Eftersom den är den enda på dioramat, så den kommer dra ögonen till sig. Trodde först att den skulle gå att få ihop ganska lätt utifrån originalfiguren - ICM:s tillfångatagna ryska tankist. Visade sig bli en hel del skärande, spacklande och slipande innan jag fick ihop den som jag ville. En rysk overall och en filipinsk hamnarbetarutsyrsel är inte så lika som man tror. :?

Bild

Bild

Bild

Så här ser vraket, gubben och plattan ut ihop. Ville inte att gubben skulle vända ryggen mot betraktaren, såsom i originalfotot, så jag valde att placera honom jämsides med med vraket, strykandes ena handen över dess yta.

Bild

Snart är jag klar med grundarbetet med att slamma igen vagnen - vilket är ett tämligen tråkigt jobb. Nästa steg - att börja skapa övergångar mellan rostområdena och slammet, addera roststråk och allmänt markera konturer - kommer säkert att bli mer givande. Förhoppningsvis.

/Tony
Skriv svar