Hallå igen!
Tack så hjärtligt för alla välkomnande kommentarer! Känns redan som hemma!
Byggarhelgen på Arsenalen är ju en lysande idé, Strängnäs ligger inte mer än en 12 mil från hemorten (Fagersta). Det hade varit perfekt om jag tyvärr inte redan hade gjort planer på att att spärra in mig i ett arkiv i Lund de två första veckorna i maj.

C4 Open har jag hört talas om tidigare, så den borde jag definitivt åka på. Har inte varit runt på några modellmässor- eller möten tidigare, så det nog är dags att vidga horisonterna...
Öken-Erik: Omvända Betuepanzer är nog min absoluta favorit, så de blir det fler av...
Den första referensen till befälsvagnen kom i form av en färgbild på en rysk sida som jag hittade för flera år sedan:
Enligt sidan byggde den på en publikation som jag dock inte lyckades får tag på: M. Kolomiets, I. Moshchanskiy, "Trofei v Krasnoy Armii", Frontovaya Illustratsiya/Frontline Illustration, 1/2000, Ed. 2, Moscow, 2001.
Sedan gick det ett par år innan jag av en slump hittade en ny rysk sida, som jag lät översätta:
http://vetrabotnik.narod.ru/Texts/TWW/U ... r/T008.htm
På denna beskrevs hur tre Sd.Kfz 265 hade konverterats vid fabriken MZOK VIM (All-unionen för jordbrukets mekanisering i Moskva) under vintern 1941/42. Beskrivningen byggde både på arkivstudier och memoarer av två arbetare vid fabriken: S.A.Svirina och K.V.Murashknna. Tyvärr fanns det inte någon bild på vagnarna, så jag hade mycket lite att gå på. Här är det relevanta stycket, översatt till grovhuggen engelska:
"In February 1942, three commander tank on the chassis Kl.Pz.Bfwq Pz.Kpfw.l Ausf.B arrived at VIM (in documents referred to as 'the German radiotank without machine-gun turret '). Initially, the repair of the tanks was not interesting because the tanks did not have guns and the radio equipment was malfunctioning. At the same time the Red Army needed a well-armed machine, so the factory announced a competition to equip them with artillery armament. There were not much choice, because VIM had only 40 20-mm cannons and air TNSh motor ShVAK guns and five 45-mm tank cannon model 1938. The winner of the competition became I.Belikov (other sources Belyakov). He suggested removing all of the electronics, but instead of guns to install a 20-mm cannon SHVLK. The first tank was converted in early March 1942. In its frontal armor increased cut through the embrasure in which the eight bolts inserted molded mask gun. The mask was Bob "pear shaped" with a gun equipped with a trigger handle and shoulder rest. After the test gun armament installation added a screw stopper, and in this way two cars sent to the front. Their further fate is unknown."
Det som jag finner fascinerande med just denna vagn är att den så pass tydligt speglar två motsatta doktriner när det gäller pansarkrigföring: den tyska med sin betoning på god kommunikation och taktisk överlägsenhet (manifesterad i denna rullande sambandscentral) och den ryska som förlitade sig på överlägsen eldkraft. Att ryssarna dumpade radioutrustningen och klämde in den grövsta automatkanonen som fanns till hands tycker jag speglar dessa skillnader väl.
/Tony