Academy S.P.A.D. XIII 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Academy S.P.A.D. XIII 1:72

Inlägg av M-eson »

Jag inser att jag behöver öva på att göra saker färdigt och inte småpeta för mycket. HMS P o Wales och sättet jag såg på den modellen gjorde att jag köpte en liten söt dubbeldäckare när jag kollade in en annan hobbyaffär här i "Pixburgh". Modellen kostade under 60 kr och jag misstänkte att kvaliteten inte var den högsta.
En titt på internetet i efterhand besannade dessa farhågor. Nu köpte jag modellen för att öva att bygga på, så att det blir extra mycket av momenten spackling, slipning etc. är ju egentligen bara bra.

Vad fanns då i lådan?
Bild
Jo, två ramar med plastdelar, ett litet ark med dekaler och en mycket enkel byggbeskrivning a.la IKEA.
Jag hittade på nätet att "indianhuvudet" med fjäderskruden användes av 103rd Aero Squadron https://en.wikipedia.org/wiki/103d_Aero_Squadron
Trots att jag tittat i lite pdf'er av flyg-tidsskrifter och annat så kan jag inte hitta någon beskrivning av en individ med motsols svastikan, så jag tänker nog strunta i dem och göra flygplanet lite mer anonymt. Förhoppningsvis får jag till en enkel bas med sliten gräsmatta och så lite reparationer på flygplanet så det ser lite slitet ut. Vädring är en annan av de saker jag tänkte öva på.
Grundmålade lite delar på tandpetare, inspirerad av flera här på forumet.
Bild
Gjorde lite minimal detaljering i cockpitt innan ihoplimning.
Bild
Passformen kropp och vinge lämnade lite att önska, men med ett par feta klämmor så gick det. Dock upptäckte jag senare att framkanten inte var vinkelrätt mot kroppen, så jag fick öva på att bryta upp limningen, slipa och göra om. Jag gjorde iordning propeller och motorfront på en gång.
Bild
En annan sak jag vill öva på är att pilla med roder och klaffar etc. för att ge mer liv till modellen. Jag har läst många tips här på forumet om detta, först ut blev det med höjdrodren.
Bild
Gott om tillfällen att spackla och slipa
Bild

Nu har jag lite att pyssla med. Parallellt tänkte jag försöka snida lite på de övriga få delarna så jag snabbt skall kunna fortsätta.
Bild
Bild
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3657
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Academy S.P.A.D. XIII 1:72

Inlägg av magnusf »

Man kan fundera över vad som är rätt och fel när det gäller övningsbyggsatser, jag tror risken är att man kroknar om byggsatsen är alltför motsträvig trots goda intentioner om att lära sig saker :-) ! Kollar man på bilderna så är det ju en del att göra...

Lovar att följa detta transatlantiska bygge!

Hälsningar

Magnus
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Academy S.P.A.D. XIII 1:72

Inlägg av M-eson »

Det går långsamt framåt. Medans spacklet torkar mellan slipningarna så har jag börjat med stöttorna.
I instruktionerna fanns inga anvisningar för riggning av planet men det fanns gått om bilder på nätet så det var inget problem. Jag försökte borra tvärs igenom stöttan på "högkant" men det var lite för knepigt, så för att inte tappa tid så gjorde jag det enkelt för mig.
Bild
Stöttan till vänster visar hur det ser ut när jag dragit igenom fiskelinan. Jag gjorde en knut i ena ändan, hängde en pincett i den fria ändan så tråden spändes och sedan duttade jag lite snabb-lim vid hålen.
Stöttan till höger visar bortklippt tråd och hur jag färgat den i silver med färgen från en silverpenna.
Jag har bestämt mig för en enklare riggning än den jag förbereder för min Albatross. Jag kommer helt enkelt borra hål i vingarna och dra igenom tråden på samma sätt som för stöttorna. Det kommer kräva lite pyssel för att dölja hålen men det får det vara värt. Sedan kommer jag skippa rigg-trådarna vid cockpit, kan inte se hur jag skulle kunna få dit dem och de kommer nog ändå inte synas.
Jag hoppas kunna lägga upp fler uppdateringar snart.

Over and out from "over there"
/Mats
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Academy S.P.A.D. XIII 1:72

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har också köpt "billiga" modeller för att öva på. Men det blir för mycket jobb med att bara försöka få ihop skiten. Personligen vill jag inte öva på att spackla och slipa utan testa nya tekniker eller som du försöka rigga ett biplan i 1/72.
Köp hellre tex Eduard Weekend serie ungefär samma pris men en mycket bättre modell. Det finns många sätt att rigga på, gå ut på nätet och titta där finns massor av info.

MVH
Anders E
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Academy S.P.A.D. XIII 1:72

Inlägg av M-eson »

Ja Anders, du har nog rätt, om man inte planerar att sätta en kinapuff i planet så är det nog inte riktigt värt mödan med så dålig passform som den här sortens modeller har.
Intressant med Weekender konceptet, samma modell men lite billigare och enklare att bygga om jag förstår det rätt?

Arbete går trots det vidare.
Bilder på resultat efter spackling.
Undersidan
Bild
Stjärtpartiet
Bild

Snart skall jag sätta dit stöttorna och spackla lite till.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Academy S.P.A.D. XIII 1:72

Inlägg av Anders.Edblad »

Weekend är samma modell utan fotoets eller målningsmasker men ofta intressanta målnings alternativ.
Bra kämpat med din S.P.A.D. Trots allt kul att få ihop den typen av modeller.

Anders E
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Academy S.P.A.D. XIII 1:72

Inlägg av M-eson »

Vackert väder har satt käppar i hjulet för mitt bygge, men nu har vi fått lite kall vind från nordpolen så man vill hålla sig inne :)
Nu har kärran börjat få färg och stöttorna har spacklats i undervingen. Tydligen så levererades ibland dessa plan från fabrik med en grundfärg/olja och förbanden kladdade på kamouflage. Jag har sålunda valt att måla alla trä och duk delar med samma grundfärg, så att min senare tunna målning blir påverkad av detta. Får se hur det går med det, syftet med modellen är ju att experimentera lite.

Övervingen målad, hålen för linorna måste borras upp när färgen torkat helt.
Bild
Undersidan kommer ha grundfärgen så den har fått extra lager. Här kommer jag inte spackla in stöttorna.
Bild
Kroppens undersida kommer också ha grundfärgen kvar.
Bild
Översidan, de stora glappen jag spacklade börjar bli svåra att se nu :-) Det blänker lite för färgen är fortfarande våt.
Bild
Närbild på stötta och vingspackling.
Bild
Närbild på Cock-pitt, piloten har fått en grön kudde som också döljer den fula skarven.
Bild
Jag skall fortsätt med målning tills det blir dags att rigga och sätta fast övervingen, sedan återstår bara landningsstället och vädring och en enkel basplatta :-)
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Academy S.P.A.D. XIII 1:72

Inlägg av M-eson »

Arbetet har långsamt fortgått och nu är det dags för en delrapport.

Camo har frihands målats med pensel och tunn färg och undersidan har fått sig en kompletterande omgång färg.
Bild
Bild
Blank lack på ovansidan och matt på undersidan för att skydda färgen inför riggningen.

Riggningen då, först borrades alla hål upp ordentligt igen efter olika målningsomgångar. Sedan träddes linorna in ovanifrån med en stoppknut. De spändes och fästes med Locktite snabb-lim under spänn.
Bild
Bild

Efter det limmades ovanvingen på plats, inte helt lätt då passformen var usel och trots torrpassande och justerande så blev det en lång process.
Bild

Sedan spändes trådarna igen och lite snabb-lim applicerades på undersidan vid utgångshålet. Efter torkning skars alla lösa trådändar av och fiskelinan målades med lite silverfärg.
Bild

Nu återstår att täcka alla spår från riggningen, bygga och sätta fast landningsställ, få dit dekaler, smutsa ner och bygga klart en grundplatta.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Academy S.P.A.D. XIII 1:72

Inlägg av M-eson »

På västfronten något nytt

Har slutfört bygget och börjat med dekalerna. På undersidan blev rundlarna "ok", de syns ändå knappt, men på ovansidan ser de för*****ga ut rent utsagt.
Bild
Trots blanklackad undersida, vallejo decal medium och decal fix så blev det skit.

Skall jag
a) försöka pilla bort dem
b) försöka blöta upp dem med något lösningsmedel och ta bort dem och sedan försöka reparera skadan på lack och färg?
c) skall jag försöka slipa/skära bort kanter och dölja dem med vädring?
d) annat alternativ?

Om jag mot förmodan får bort dem och blanklackar ytan, kan jag lyckas måla rundlar med tejp-masker med pensel? jag har ingen airbrush.
Tacksam för kommentarer.

Och nej, det var den sista "billiga" modellen jag försökte bygga, jag tror jag lärt mig min läxa.

/Mats
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Academy S.P.A.D. XIII 1:72

Inlägg av MartinN »

Jo, det är pilligt att få ihop biflygplan, men du lyckades ju! Alltså är inte bygget något misslyckat utan en ny erfarenhet och nya lärdomar. Jag bygger alldeles för lite själv och blir glad av andra som får ihop något och det första kan ju inte bli något mästerverk.

Har du testat att behandla dekalerna med Micro-Sol? Det kanske hjälper. Andra här kan säkert ge dig ändå bättre svar eller förslag. En sak som många även rejält erfarna byggare missar är att skevrodren på vingen aldrig går åt samma håll utan alltid ett upp och det andra ned. Det blir svårt att rolla annars. De är oftast bara en aning ur sitt neutralläge om något alls. Med höjdroder är det ofta något annat.

Jag ser redan fram emot ditt nästa bygge. Ett triplan kanske?

/M
Skriv svar