Revell 1:1200, Prince of Wales

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Revell 1:1200, Prince of Wales

Inlägg av M-eson »

Så, under försommaren bestämde vi oss för att tacka jag till ett erbjudande från min arbetsgivare att flytta till USA och arbeta i ett par år. Arbetet med min Albatros Dva hamnade givetvis på undantag. I december gick flyttlasset (som var rätt lite grejor) och under januari byggde vi upp ett nytt hem i Pittsburgh. När så tid började finnas för modellbygge (jo jag packade ned det mesta i den vägen, tog inte så mycket plats) funderade jag på att försöka bygga något ”snabbt”. Jag har en förkärlek för att dra ut på saker och inte få dem klara (inte bara modeller).
Efter ett besök i en lokal hobbybutik inköptes en modell för under hundralappen. Det blev Revell’s HMS Prince of Wales i mygg-skala.
Bild

Lagom många delar och jag hade bestämt mig för att använda delarna i asken och försöka undvika att överkomplicera bygget.
Först rensades skrovet från lite gjutskarvar och limmades. Passformen var faktisk ganska usel, men som tur var glömde jag ta bilder på mitt spacklingsarbete.
Bild

Barbords sida hade bara små glipor mellan under och överdel, men på styrbords sida var underdelen drygt 1mm bredare än överdelen. Jag ägnade en kväll till spackling, slipning, spackling, slipning tills jag var nöjd (långt ifrån perfekt men jag skulle ju göra det här ”snabbt”) och grundade därefter med Tamaia grå primer från en nyinköpt sprayburk.
Färsgskalorna var ganska simpla med en i huvudsak grå båt med träfärgat däck. Jag kikade på en hel del bilder på andras byggen (större skalor) och insåg plötsligt att målningsanvisningarna som bifogats inte hade något som helst att göra med verkligheten. Kanske de var grovt förenklade för att göra byggsattsen mer lättbyggd, men då hade man kunnat visa modellen från tiden för Bismark jakten då den var helgrå i stället för tiden för sänkningen tycker jag. Nu fick jag en massa hjälp via IPMS Stockholm forum att hitta bra målningsunderlag så det löste sig. Redan här insåg jag att jag började avvika från min ursprungliga ansatts.
Bild

All eftersom bygget fortskred så visade det sig att ju mindre delarna var desto bättre gjutningar och passform. Det gick fort att plocka lös, slipa och grunda de få smådelarna och överbyggnaden komponenter passade i huvudsak bra. Ända problemet var att främre huvudbyggnaden och främre skorstensplatformen tog i varandra, men det ordnades lätt med lite slipning.
Paralellt med bygget av skeppet läste jag en artikel på IPMS Stockholm om att modelera hav. Det såg enkelt ut och lät väldigt roligt så jag testade att följa de råd som gavs. Jag lade aluminiumfolien direkt i tavelramen jag köpt till basplatta och hällde i gips. Sedan använde jag gipsspackel för att modellera vågor. Detta torkade lite för fort men fick duga för mig. Ett par sessioner med passning av skrov och spackling och sedan blev det dags att måla. Jag lånade frugans akrylfärger och blev själv överraskad över hur bra jag tycker att det blev för att vara första försöket. Det finns givetvis utrymme för förbättring och bilderna blev lite väl ljusstarka. Sprayade basen med en blank klarlack för att få det likna vatten lite mera.
Bild
Bild
Sedan var det bara till att montera alla delar och måla camouflage. Efter det så tyckte jag att något saknades. Jag pysslade lite med riggtråd och målade upp två flaggor. Flygplanet fick en liten scratchbyggd propeller också. Först testade jag riktig tråd som riggtråd, men den nylontråd jag hade ville inte forma sig efter min vilja så det mesta är tunn koppartråd från en gammal elektronikspole.
Voila
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
På någon meters avstånd så ser modellen med sitt hav mycket bättre ut än jag trodde att jag kunde åstadkomma.
Hela bygget tog ca två månader vilket är långt mycket mer än vad jag hade tänkt från början men ändå var mycket snabbare än vad jag brukar göra saker. Syftet var som sagt en övning att göra klart något inom rimlig tid.
Nu skall jag packa upp Albatrossen och se om den kan bli klar innan midsommar.
/Mats E
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Revell 1:1200, Prince of Wales

Inlägg av easy_company »

Trevligt litet bygge måste jag säga, och vattnet fick du ju till riktigt bra.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Revell 1:1200, Prince of Wales

Inlägg av M-eson »

easy_company skrev:Trevligt litet bygge måste jag säga, och vattnet fick du ju till riktigt bra.
/Henrik Persson
Tack!
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Skriv svar