2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72 - Hobbybossen klar, bilder sid 6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72 - Hobbybossen klar, bilder sid 6

Inlägg av Björn Fransson »

Det våras verkligen för oss Lansendiggare. Vem hade för några år sedan kunnat ana att det inom loppet av knappt två månader skulle släppas TVÅ Lansen? I olika skalor dessutom. Tanken är att dra igång detta svenska dubbelbygge efter Open, men vi börjar med en titt på innehållet. Och vi börjar med den som åtminstone jag sett fram emot med viss bävan: Hobbyboss 32:a i 1/48:

Bild

Först kroppshalvorna. Om vi börjar med det negativa är jag lite tveksam till nosens form. Den är fetare än Tarangus 1/48 (alla jämförelser med Tarangus här är med deras J 32 i 1/48) - men innan jag dömer ut den behöver jag nog kolla lite mer referenser. Jag är nämligen inte helt säker på att Tarangus prickat nosen till 100%, deras ser en liten aning för spetsig ut. Partiet bakom huven är inte helt spot on, men på pluskontot finns betydligt bättre markerade kanonmynningar än hos Tarangus och en mer korrekt form på buktanken.

Bild

Och så till frågan vi alla ställer oss efter Hobbyboss debacle med Tunnan: Är den i rätt skala?

Svaret är: Åtminstone nästan. Om vi utgår från att Tarangus har rätt (har inte kontrollmätt deras), är Hobbyboss några millimeter längre medan spännvidden är exakt samma. Så hursomhelst är det i alla fall inget uppenbart knas med storleken denna gång.

En detalj som stör är att det lilla luftutsläppet bakom luftintagen inte är uppborrat. I gengäld finns en mer markerad öppning på intagets undersida (den har Tarangus nästan helt missat) . Ytdetaljeringen är fin - även om det kanske är lite många nitar. Men linjerna ser hyggligt korrekta ut. Några fel finns dock, bland annat "spännena" på luckan framför huven som Hobbyboss - precis som Heller - felaktigt satt dit på båda sidorna, medan Tarangus prickat att det bara är på den ena.

Bild

Nästa tveksamhet är kroppens form vid utblåset. Den är mer avkapad än Tarangus - men Tarangus ser inte heller helt hundra ut. Bäst är Tarangus 1/72 som är lite mittemellan de båda större kusinerna. Definitivt fel är i alla fall partiet ovanför utblåset som är för långt.

Bild

Cockpit är hyfsad, det mesta påminner starkt om originalet, men inget är spot on. Däremot är cockpit, instrument och allt annat i den, betydligt större än Tarangus. Jag vet inte om det beror på att kroppen är tjockare (det ser inte så ut), snarare är det så att Hobbyboss missat att Lansens cockpit är förhållandevis liten i förhållande till kroppens bredd och låtit cockpiten fylla ut hela utrymmet.

Bild

På nästa sprues ser det mesta rätt okej ut. Motordelen i utblåset är väldigt förenklad, men syns å andra sidan knappt. Motor i övrigt, utblås och nosschakt är visserligen lite förenklade men ändå rätt okej. Luftintagen är väldigt grunda och verkar avslutas med en platta. Tveksamt hur bra det kommer att bli.

Bild

Stolarna är ungefär som cockpit i övrigt. De ser rätt okej ut, men jämför man med originalet är det egentligen inget som stämmer helt och hållet. Ett stort plus jämfört med Tarangus är att Hobbyboss har med luftbromsarna som ju alltid hänger ute på en parkerad Lansen. Ett minus är däremot att de är alldeles för små. Aldrig får man vara riktigt nöjd...

Bild

Vingarna är desto bättre. Form och format är perfekt, extra plus för positionsljus i genomskinlig plast och att huvudschaktet är ihopgjutet med vingen, vilket gör att man slipper den svårjusterade skarv som Tarangus lösning skapar. Å andra sidan är det desto svårare att superdetaljera Hobbyboss lösning. Men mer om det strax. Separata roder (även på fenan) skapar bättre realism än hos Tarangus där de endast är markerade à la panellinjer.

Bild

Diverse last för E-versionen följer med, vilket också är ett plus mot Tarangus.

Bild

Huven ser okej ut i formen och har dessutom en separat vindrutetorkare, vilket Tarangus saknar. Skyddsglas för stolarna följer också med.

Bild

Ett litet etsark till luftbromsarna följer med, vilket dock är rätt värdelöst för dem som vill bygga en korrekt Lans, eftersom de som sagt är på tok för små.

Bild

Och till sist lådans skämt: Dekalarket. Något bättre än Tunnan, kronmärkena har åtminstone hygglig färg. Men det är fortfarande ett av de sämsta svenska dekalark jag någonsin sett. Det är sextiotalsklass på detta. Lika bra att det bara är ett märkningsalternativ, det är helt oanvändbart och att jämföra med Tarangus ark i aftermarket-klass är bara löjligt. Det är Trabant mot Bugatti.

Bild

Sammanfattningsvis: Det ser ut som om detta skulle kunna bli en hyfsad Lansen. Om passformen är som Tunnan, är det sannolikt ett rätt problemfritt bygge. Lite varningsflagg för nos och akterparti, här kan behövas lite kirurgi, men annars är den ett bra grundmaterial för den som rätt snabbt vill få en Lansen i hyllan. Då är den definitivt att rekommendera, Tarangus är betydligt knepigare att få ihop.

Däremot är småmissarna för många och några av lösningarna för förenklade för att det här ska vara ett bra grundmaterial för den som vill bygga en ordentligt detaljerad och korrekt Lansen. För dem är det bara Tarangus kompletterat med Maestros fotoets som gäller.

Som sagt, bygget kommer igång efter Open. Så i nästa inlägg tittar vi i lådan på Tarangus J 32B i 1/72.
Senast redigerad av Björn Fransson den 07 sep 2016, 21:56, redigerad totalt 3 gång.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72

Inlägg av Stellan »

Hahahaha! För varje gjutstam och kommentar kom ytterligare ett förkvävt "gnnnn..." från mitt inre. Slutklämmen var oslagbar. Snygga Fara-märken :)
Stellan Schroeder Englund
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Heja Björn!

Otroligt konstig situation vi svenskbyggare befinner oss i. Det släpps så mycket fina byggsatser nu så vi hinner inte med att bygga dem i samma takt.
Jag har fortfarande inte lyckats få ihop min första Tarangus Lansen än så det är osäkert att någon Hobby Boss 32:a landar på mitt byggbord...

Vad gäller mängden nitar på Lansen så finns det betydligt fler än vad man kan tro!
Bild

Andreas
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan: Ja, det var en märklig känsla att gå igenom denna. Förväntningarna var både lågt och högt ställda och efteråt kan jag väl konstatera att det inte var så illa som jag befarat, men ändå var det det. :)

Andreas: Jo, nitar finns det ju gott om på Lansen, helt rätt (snygg bild, förresten, bra referens på luftintagets innerspalt - vilken förstås HB har missat helt. :) ). Det jag är lite tveksam till är Hobbyboss vana att dekorera varje plåtskarv med en nitrad. Dvs man verkar inte ha tittat så mycket på originalet, utan dunkar dit den där nitraden av ren slentrian (det var för övrigt samma på Tunnan). Och som sagt, vi får se hur byggbar den är. Men om du inte får ihop Taranguslansen kan ändå denna vara ett alternativ, den ser väldigt lättbyggd ut.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72

Inlägg av Stellan »

Hmm känner nu att vi är på väg mot en Lansen-utmaning till 08 Open 2018. Får idéer och nu när Tarangus utkommit med en ny i 1/72 så lär det finnas drösar i garderoberna som behövs göras av med...kanske en och annan i 1/48 också.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:Hmm känner nu att vi är på väg mot en Lansen-utmaning till 08 Open 2018. Får idéer och nu när Tarangus utkommit med en ny i 1/72 så lär det finnas drösar i garderoberna som behövs göras av med...kanske en och annan i 1/48 också.
Behöver jag säga att jag är på? Nej, det behöver jag inte. Men jag gör det ändå. Jag är på. Vi kanske har en tänkbar sponsor någonstans i Solnatrakten. :)
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72

Inlägg av Johan Elvin »

Ser inte så fruktansvärt ut som man kanske kunde befara
Kanske blir att inskaffa en sådan också.

Var inte medveten om att den har släppts.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72

Inlägg av Stellan »

Björn Fransson skrev:
Stellan skrev:Hmm känner nu att vi är på väg mot en Lansen-utmaning till 08 Open 2018. Får idéer och nu när Tarangus utkommit med en ny i 1/72 så lär det finnas drösar i garderoberna som behövs göras av med...kanske en och annan i 1/48 också.
Behöver jag säga att jag är på? Nej, det behöver jag inte. Men jag gör det ändå. Jag är på. Vi kanske har en tänkbar sponsor någonstans i Solnatrakten. :)
Haha, ser framemot dina alternativtrettitvåor om ett par år då :)
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:
Björn Fransson skrev:
Stellan skrev:Hmm känner nu att vi är på väg mot en Lansen-utmaning till 08 Open 2018. Får idéer och nu när Tarangus utkommit med en ny i 1/72 så lär det finnas drösar i garderoberna som behövs göras av med...kanske en och annan i 1/48 också.
Behöver jag säga att jag är på? Nej, det behöver jag inte. Men jag gör det ändå. Jag är på. Vi kanske har en tänkbar sponsor någonstans i Solnatrakten. :)
Haha, ser framemot dina alternativtrettitvåor om ett par år då :)
Det fanns ju ett par sköna alternativ i skala 1:1 också. Det här är den ena, J 32S (S för snöröjning):

http://www.e-pic.se/Aircraft/Museums/F2 ... -JBrbqSw/A

Sedan fanns ytterligare en, rejält kapad, snöröjare som tydligen brukade kallas J 16...
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72

Inlägg av Henrik R »

Ja inte helt oväntat en "Franssonmanöver" att starta flera lansenbyggen. Dina lansar tenderar ju att bli väldigt bra, så jag följer de här med glädje.
Skriv svar