Kfz 15 funkwagen (Italeri)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Kfz 15 funkwagen (Italeri)

Inlägg av fieldflower »

Dicker Maxen vädras för fullt, men suget att påbörja nästa projekt var för starkt...
Nu blir det en liten radiojeep a'la tyskt 40-tal, en kfz 15 funkwagen från Italeri.
Inte sådär himla mycket delar, men kul bygge ändå.

Den här gången har jag gett mig sjutton på att tänka igenom bygget innan jag sätter ihop delarna, vilket resulterade i att jag de första 2-3 sittningarna i stort sett inte använde lim öht. Det var några bensindunkar som skulle monteras ihop bara, men resten blev trimning och målning.
Jag har inte kommit mig för med att skaffa primer än, men kör med en färg som är lite mer förlåtande än jag gjorde på Maxen.
Färgen är nog lite för mörk och mustig för att funka i öknen, men jag vill inte börja blanda på denna modellen utan det får bli "ökencamo för solnedgång" eller nåt. ;)

Hämtar inspiration från denna videon för vilka färger som skall hamna var (med en del medvetna avsteg såsom metallhandtag på dörrarna): https://www.youtube.com/watch?v=ZX2Sjno4L7g

Såhär såg det ut under prepläget - varenda losstagna pryl lackad och liggande på tork:
Bild

Grejade lite bucklor på jeepdunkarna och körde lite rostfärg och salt-tricket runt bucklorna och uppe vid handtagen:
Bild

Lite prylar monterade:
Bild

Dunkarna inställda och vevhandtaget fastsatt på insidan av bakluckan.
Lite tråkigt att det är stängt skåp på denna så jag funderar på att låta "locket" vara olimmat så det går att ta av. Bra passform så det funkar att göra så om man inte vänder upponed på bilen sedan.
Bild

Lite personlighet i form av en riven bakstänklapp (skalpell, tändare, svordomar och snabbhet, i den ordningen):
Bild

Och lite till med bucklad framskärm. Ska få lite rostbubblor sedan vid målning.
Underdelen med framskärmarna är inte limmad utan skall målas först, men det satt så bra ihop att det gav lite stadga till överdelen till montering av de delarna så den får sitta kvar där så länge.
Bild

Status vid läggdags idag.
Lite nöjd med de bruna stänken i de svarta sittdynorna. Den sista dörren tänkte jag skulle få stå på glänt, men jag monterar nog den sist då det blir lite ömtåligt...
Bild

Misstag med instrumentpanelen - jag hade för mig att det var dekaler till denna, men det var till en annan modell som ligger i kön.
Hade ju varit lättare att måla instrument innan montering, men nu får jag väl göra det i efterhand.
Får väl köra den personliga premiären på att tillverka schablon till urtavlorna och måla visare med knappnål eller nåt.
Bild

As always - tips och råd mottages med glädje och tacksamhet.
Detta är bygge nummer två så det är mycket kvar att lära/fatta. :)
Senast redigerad av fieldflower den 28 mar 2016, 23:29, redigerad totalt 1 gånger.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Kfz 15 funkwagen (Italeri)

Inlägg av Joakim Hultman »

Kul att se utvecklingen av ditt modellbyggande.

Något du kanske redan tänkt göra är att torrborsta golvytorna i någon silveraktig metallkulör för att simulera hur färgen slits bort och metallen träder fram där skor och kängor skavt av färgen.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Kfz 15 funkwagen (Italeri)

Inlägg av fieldflower »

Yes, det ska jag göra tänkte jag.
Gjorde lite skav på upphöjning vid gaspedalen men ville vänta med resten av golvet tills jag såg hur stolarna skulle hamna.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Kfz 15 funkwagen (Italeri)

Inlägg av fieldflower »

Kom på att jag har en fråga också.
Det är gummihjul till denna och jag skulle vilja få till lite säckighet i botten på hjulen pga tyngden.
Funkar det att köra värmepistol och tryck för att få till det eller kollapsar däcken då?
Jag har råd att halvsabba ett däck så länge det kan passera för punkterat, då det ingår i byggplanen.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Kfz 15 funkwagen (Italeri)

Inlägg av Joakim Hultman »

Eftersom jag bygger i mindre skala brukar jag bara fila lite lätt på hjulen, men jag har hört att det finns de som rör däcken lite lätt mot strykjärnet, med en bit bakplåtspapper mellan, för att få till det.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Kfz 15 funkwagen (Italeri)

Inlägg av fieldflower »

Ah, det var en bra metod. Att jag inte tänkte på den.
Tack! :D
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Kfz 15 funkwagen (Italeri)

Inlägg av fieldflower »

Lite felmärkta pryttlar här och där, men lätt nog att hitta dem ändå.
Men... det är ju ingen motor med... Väldetaljerad växellåda, 4-hjulsdrift, etc. Men ingen motor.
Hur tänkte de då..?
OK att man måste vända upponed på modellen för att se det gapande tomma hålet underifrån, men detsamma gäller ju mycket av transmissionen.

Jag bygger ju för min egen skull, och då vill jag allt ha motor i modellen.
Planen just nu är att bygga en egen motor i någorlunda rätt stil.
Hittade en sida med lite bilder som jag tänker köra som förlaga: http://www.plusmodel.cz/gallery/177/index_en.php

Kul utmaning, ärligt talat...:)
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Kfz 15 funkwagen (Italeri)

Inlägg av AndersR »

Här har du en tråd med massvis av bilder på en restaurering av versionen med täckt kaross.

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=798808

Utmaning var ordet . . . .

Bild

/Anders
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Kfz 15 funkwagen (Italeri)

Inlägg av fieldflower »

Haha, jag kanske skär liiite i kurvorna, men morot ska den få.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Kfz 15 funkwagen (Italeri)

Inlägg av fieldflower »

Och tack för länken.
Skriv svar