En redig skåning... Pilot Replicas J 29F - Klart! (Bilder på sidan 5)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

En redig skåning... Pilot Replicas J 29F - Klart! (Bilder på sidan 5)

Inlägg av Björn G »

Säg hej till Edvard...

Bild

Hade några timmar ledigt idag, så jag bestämde mig för att köra igång nästa projekt - Pilot Replicas Tunnan i 1/48. Som jag har längtat efter en riktig J 29:a att sätta tänderna i! Här blir ambitionsnivån i vart fall medelhög. Tanken är att den skall bli en skånsk kärra från F10 (om jag får tag på dekaler). Man har ju rötter, för g-ds skull!

Jag började med den trevliga figuren. Jag leker lite med tekniken, och tar gärna emot tips på förbättringar. Så här gjorde jag:

Bild

1. Först prajmade jag (nä, först råkade jag bryta av slangen, och sedan prajmade jag). Jag använde tamiyas fine white för att testa. Inser att det finns fördelar med att lägga ett mörkt grundlager för figurer (lättare att skapa djup direkt), men för målningen av hjälmen var det perfekt!

2. Första grundlagret färg. Använde mest de Vallejo-kulörer jag hade hemma. Jag valde desert yellow som bas. Till ansiktet använde jag en grundfärg från Citadel. Testade först att göra visiret med Tamiyas smoke, men det var en förfärligt klistrig sörja!

3. Första lagren färg. Ser sjukt platt ut! Hade sett bättre ut på det stadiet om jag grundat med svart eller brunt. Ansiktet har börjat målats med Vallejo dark flesh. Visiret i svart istället, samt börjat med detaljer på hjälmen!

Bild

4. Tänk vad en härligt slabbig oljewash kan göra. Svart och burnt umber i mycket White spirit. Det goa med en oljewash är att man gå tillbaka och ta bort lång tid efter.

5. Fler och fler detaljer målade. Använder 5/o och 10/o penslar. Vissa highlight och torrborstning addade. Ansiktet har fått highlights med en ljusare fleshtone från Vallejo. Visiret har fått extra lager Future. Och så hittade jag slangen!

6. Tyckte dräkten blev lite för brun så jag addade lite mer gult. Fler detaljer. Mer arbete på ansiktet. Efter denna bild så tog jag ett lager matt lack (Ocean från panduro, som jag tycker är skön att pensla direkt från burken).

Bild

Och så blev Edvard till. Många målar mycket mer elegant och "clean". Även om Edvard ser lite "smutsig" ut på närbilderna ser han (i mina ögon) riktigt bra ut på lagom håll! Nu behöver han bara någonstans att bo! Imorgon öppnar vi den fina lådan!
Senast redigerad av Björn G den 15 feb 2017, 21:57, redigerad totalt 3 gång.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F

Inlägg av Björn Fransson »

Den där vinkeln på högernäven när du fotar honom rakt framifrån... Hm... :-)

Ser riktigt bra ut! Väntar ivrigt på fortsättningen.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F

Inlägg av Björn G »

Förstår inte vad du talar om! :oops:

Får sätta en spak i handen på honom, vet'ja!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F

Inlägg av magnusf »

Oh, this really pulls my strudel som man säger i Österrike... :-)

Hälsningar

Magnus
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F

Inlägg av Björn G »

Arbetet fortsätter!

Först kan konstateras att "Edward" inte passade i Neomegas stol. Dock passade PR:s stol (i vilken Edward passar) i Neomegas cockpit. Riktigt bra dessutom! Neomegas resin-cockpit är grymt läcker och är en helt annan grej än PR:s. Baljan är något mindre bred än PR:s, och bör kunna knös in i PR:s modell utan allt för stora problem.

Bild

Men! Jag beslutade mig ändock för att köra PR:s variant. Keep it (lagom) simple, stupid! Dessutom ser man väldigt lite av cockpit när man har figge i den. Någon gång i framtiden dock, när jag skall superdetaljera nästa J 29:a...

Nedan lite work in progress. Skall jobba en del med lite extradetaljer i plasticard, lite enklare vädring, och så måste Edward få på sig de etsade säkerhetsbältena (hur det nu skall ske)!

Bild

Bild

För första gången har jag provat dekaler på instumentbrädan. Kändes helt klart över förväntan! Mattlack på allt som inte är visarglas så tror jag det kommer ge ett riktigt bra och realistiskt intryck!

Bild

Tills nästa uppdatering!

/ Björn G
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F

Inlägg av Björn G »

Nåväl, lite har man fått gjort under påskhelgen.

Edvard har fått ett kontor. Vän av ordning noterar att jag bytt ut det gjutna katapulthantaget mot ett mer skalenligt. Försökte få på honom säkerhetsbältena, men lyckades inte få det att bli snyggt/verklighetstroget. Får se om jag gör nytt försöka senare under bygget...

Bild

Påskägg!

Bild

Jag gillar verkligen PR:s modeller, men tycker det är synd att de "tar genvägar" med vissa delar. Ibland är detaljnivån perfekt och överlägsen det mesta som jag sett, ibland inte. Som framgår av bilderna i tidigare inlagg har man valt att göra cockpiten väldigt spartansk och helt sonika dolt vänstra sidan från insyn, vilket nog känns udda för den gemene byggare. Som ytterligare exempel kan nämnas utblåset, som är en tudelad konstruktion försedd med inte mindre än tre locator pins, men som saknar varje tillstymmelse till detaljering (på bilden placerat bredvid Neomegas i sammanhanget detaljrika variant (som tyvärr inte passar till PR:s modell)). Det finns fler exempel i boxen där det känns som om man bara arbetat halva vägen. Kanske har man haft bråttom att få ut dem på marknaden? Missförstå mig rätt - Jag är otroligt positiv till PR:s fina modeller, men dessa brister känns lite onödiga. Jag hoppas att jag inte trampar på några ömma tår. Jag skriver detta för att jag är så glad och tacksam för PR:s utbud!

Bild

Som många påpekat är passformen utmärkt! MEN, som tur är finns det utrymme för misstag! Konstruktionen är relativt avancerad med många paneler. Jag byggde enligt byggbeskrivningen och lyckades göra den rundade panelkonstruktionen på undersidan (runt noshjulsbrunnen) aningens för platt (och därmed för bred), vilket inte upptäcktes förrän det var för sent. Även om det rör sig om en knapp millimeter blir resultatet att jag nu måste slipa och spackla på känsliga och väl synliga ställen... :twisted:

Bild

Extra kul när man gör en NMF... Jag tryckte så gott jag kunde för att problemet skulle hamna på ena och inte båda sidorna. Styrbord ser bättre ut, och vi får se efter prajm om jag behöver slipa här också.

Bild

Tills nästa gång!
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F

Inlägg av Björn G »

Vän av ordning undrar varför det inte skett någon uppdatering på länge. Orsaken är att jag under stor möda och utan någon som helst framgång försökt bygga en munkorg till min Tunnan. Materialet har varit lagom tjock metalltråd från Panduro och finmaskigt nät från den nya sortens pyramid-tepåsar. Tyvärr är min erfarenhet av lödning väldigt begränsad, så försöken har skett med hjälp av hederlig CA. Det har dock blivit för instabilt.

Någon som vet en bra guide för att lära sig basics om lödning? Funkar en enkel 30 W lödpenna från Jula för 69:90 kr? Någon som har andra nyttiga tips?

Så här fin vill jag att den skall bli...

Bild
(från Lae-bloggen)

Tills vidare har jag lagt ned försöken och fortsätter med min slipning och ritsning. Kommer bil kanon, det här!
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F

Inlägg av jfall »

Är ingen expert på lödning men har provat en del. Till att börja med, köp flussmedel. Det är dyrt men gör mycket för att få en trevlig upplevelse när man lödder. Flussmedel tar bort metalloxiden på ytan så att tennet greppar ytan ordentligt (annars brukar det ha en tendens att flytta runt på ytan och inte dra ner i skarven där man vill ha det).

Rörande pennan så är det som med allt annat, det går med de billigaste verktygen men är lättare med en dyrare. Framförallt får man bättre spets och värmeöverföring med dyrare. Men du ska ju löda ganska stora grejer ändå så det borde ju funka med en billigare penna. Slutligen, se till att köpa blyat lödtenn, är lättare att jobba med än modernt miljövänligare tenn utan bly i. Det med bly i smälter nämligen vid lägre temperaturer.

Kolla in denna också, verkar ganska bra
http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur ... ed-lodning

Jakob
Jakob Fall
AP
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F

Inlägg av Hokey »

Några tips för mässingsBYGGE finns här: http://hakang.zmn.se/index/41762.html. Det är alltså skrivet för den som bygger byggsatser av lok och vagnar i mässing och ligger säkert lite vid sidan av vad som efterfrågas men en del små tips kan man säkert överföra även till munkorgsbygge antar jag.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F

Inlägg av Henrik R »

Hallå Björn!

Det går att löda det där med ett kombinerat fluss och tennmedel. Se mitt löderi på stegarna till min F-105.
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 5&start=50

Det går absolut med den där 30 wattaren om du filar till spetsen på den. jag har även lött "sprängtråden" i min Hawk med samma teknik, utan att den kröker eller deformerar tråden du löder på. Det krävs oerhört lite värme för att det ska fungera . Hoppas du får några nya ideer.
https://cdn3.cdnme.se/2717614/8-3/canop ... 66aa23.jpg
https://cdn3.cdnme.se/2717614/8-3/canop ... 624980.jpg
Skriv svar