Hade några timmar ledigt idag, så jag bestämde mig för att köra igång nästa projekt - Pilot Replicas Tunnan i 1/48. Som jag har längtat efter en riktig J 29:a att sätta tänderna i! Här blir ambitionsnivån i vart fall medelhög. Tanken är att den skall bli en skånsk kärra från F10 (om jag får tag på dekaler). Man har ju rötter, för g-ds skull!
Jag började med den trevliga figuren. Jag leker lite med tekniken, och tar gärna emot tips på förbättringar. Så här gjorde jag:

1. Först prajmade jag (nä, först råkade jag bryta av slangen, och sedan prajmade jag). Jag använde tamiyas fine white för att testa. Inser att det finns fördelar med att lägga ett mörkt grundlager för figurer (lättare att skapa djup direkt), men för målningen av hjälmen var det perfekt!
2. Första grundlagret färg. Använde mest de Vallejo-kulörer jag hade hemma. Jag valde desert yellow som bas. Till ansiktet använde jag en grundfärg från Citadel. Testade först att göra visiret med Tamiyas smoke, men det var en förfärligt klistrig sörja!
3. Första lagren färg. Ser sjukt platt ut! Hade sett bättre ut på det stadiet om jag grundat med svart eller brunt. Ansiktet har börjat målats med Vallejo dark flesh. Visiret i svart istället, samt börjat med detaljer på hjälmen!

4. Tänk vad en härligt slabbig oljewash kan göra. Svart och burnt umber i mycket White spirit. Det goa med en oljewash är att man gå tillbaka och ta bort lång tid efter.
5. Fler och fler detaljer målade. Använder 5/o och 10/o penslar. Vissa highlight och torrborstning addade. Ansiktet har fått highlights med en ljusare fleshtone från Vallejo. Visiret har fått extra lager Future. Och så hittade jag slangen!
6. Tyckte dräkten blev lite för brun så jag addade lite mer gult. Fler detaljer. Mer arbete på ansiktet. Efter denna bild så tog jag ett lager matt lack (Ocean från panduro, som jag tycker är skön att pensla direkt från burken).

Och så blev Edvard till. Många målar mycket mer elegant och "clean". Även om Edvard ser lite "smutsig" ut på närbilderna ser han (i mina ögon) riktigt bra ut på lagom håll! Nu behöver han bara någonstans att bo! Imorgon öppnar vi den fina lådan!