Kawasaki Z1300 Street Fighter 1/6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Kawasaki Z1300 Street Fighter 1/6

Inlägg av Håkan F »

Utmärkt hantverk och stilsinne. :-)
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Kawasaki Z1300 Street Fighter 1/6

Inlägg av Lennart 12 »

Underbart bygge, man får nästan lust att skaffa hoj " igen //Lennart
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Kawasaki Z1300 Street Fighter 1/6

Inlägg av Hobby-Importen »

denstore skrev:
magnusf skrev:Intressant bygge! Och jag som fram tills nu trott att Honda CBX var enda motorcykeln med sexa i...

Hälsningar Magnus
Det finns ganska många, fler än vad man kan tro. Bennelli gjorde ett par sexcylindriga modeller på 70-talet, och sen har Honda haft sexor i sina guldvingar från slutet av 80-talet. Samma sexa sitter i deras Valkyrie, och för några år sedan började BMW ha en i sitt sortiment.
Benelli hade en 750-sexa, som i praktiken var en Honda 500 fyra med två extra cylindrar (påstås ha gått att skifta delar med Hondan). Senare borrade de upp den till 900. Fanns i produktion 1972 till 1989. Var på väg att byta min CBX 1000 mot en Benelli 900, motorn var trevlig, men man satt sämre och kedjan var en idiotkonstruktion med två kedjor som var parallella. Så stark var den inte så att det behövdes och idag är det lika svårt att hitta en sådan kedja som hönständer. Fast begagnatvärdet är häftigt, (även om ytterst få verkligen körs).
Bortsett från racermaskiner, så var Benelli 750/900, Honda cbx 1000 och Kawasaki 1300 de enda raka sexorna av den "gamla stammen" som producerades. Idag så har det passerat fler sexor av boxertyp och liknande, men det är datorskapade grejer och bara funktionella, vansinnigt oupphetsande prylar, som en modern bil, fortskaffningsfordon utan större charm! ;)

Jens
Daedalus Models
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Kawasaki Z1300 Street Fighter 1/6

Inlägg av Andre B. »

Mest imponerad har jag alltid varit över de sexor Honda har producerat och då den 250 cc roadracinghoj som man tävlade med på 60-talet.
Bara tanken på att tillverka en sexcylindrig motor på 250 cc!

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... linder.htm
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Kawasaki Z1300 Street Fighter 1/6

Inlägg av Hobby-Importen »

Gillar verkligen att man satt ihop tanken med övriga plasten, med facit i hand, så vet man att fanskapen vibrerade sönder,
men nästan varenda caferacer hade det ett tag, såg ju bra ut! :-)
F ö gillade jag tanken på kawagrön, men brutalt metallgrå skulle vara rått! ;-)

Jens
(Jo, jag gillar sådana här cyklar) :-)
Daedalus Models
Jocke E
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 nov 2012, 11:32
Namn: Joachim Erichsson

Re: Kawasaki Z1300 Street Fighter 1/6

Inlägg av Jocke E »

Var ett tag sedan. Varit lite upptagen med projektbil, motorcyklar i fullskala. Det är ju säsong för dem nu.

Hur som helst är alla kåpor lackade i magic black metallic. En diskret svart metallic som vag bilarna har. Efter diverse poleringar så har jag fått till ett hyffsat resultat på dem. Provmonterade dem idag och passade på att knäppa nrg bilder i solskenet. Hojen är till 90% klar. Mkt smådetaljer och fix kvar men de tar tid de med har jag märkt...

Här syns iallafall hur jag tänkt att Z13 skall se ut. Är väldigt sugen på att bygga en sådan i fullskala. Framtiden får utvisa vad det blir i höst.

/Jocke

Bild
Bild
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Kawasaki Z1300 Street Fighter 1/6

Inlägg av Håkan F »

Smil resten av dan. :-)
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Kawasaki Z1300 Street Fighter 1/6

Inlägg av Proosen »

Så brutal hoj, för att inte tala om hantverket!
Tummen upp!

/Niclas
JOT
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2012, 09:24

Re: Kawasaki Z1300 Street Fighter 1/6

Inlägg av JOT »

Den där måste du skala upp till 1/1!

Riktigt fint bygge!
Skriv svar