Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Något annorlunda kanske men jag har alltid gått och funderat på vad man kan göra med den där gamla Tamiya 1/6 Kawan som byggdes hemma i pojkrummet för omkring 25 år sedan. Resultatet på modellen var ju inte det bästa och de flesta av delarna hade ramlat av. Men motorn, den raka sexan får mig att vattnas i munnen. Jag tog tag i projektet för nrg veckor sedan och är nu i full gång.
Ny bakswing måste byggas med fjädervåg och stötdämpare därtill samt en helt ny framgaffel av USD modell, måste svarvas till i aluminium för att få till den där exotiska, mustiga Street Fighter looken på Kawan. Har även tokbreddat bakfälg för fetare bakdel.
Här är lite bilder på ram, swing och delar till framgaffeln. Motorn, den raka sexan ligger i sprutboxen och torkar och sprutades i Tamiyas Semi Gloss Black naturigtvis.
magnusf skrev:Intressant bygge! Och jag som fram tills nu trott att Honda CBX var enda motorcykeln med sexa i...
Hälsningar Magnus
Det finns ganska många, fler än vad man kan tro. Bennelli gjorde ett par sexcylindriga modeller på 70-talet, och sen har Honda haft sexor i sina guldvingar från slutet av 80-talet. Samma sexa sitter i deras Valkyrie, och för några år sedan började BMW ha en i sitt sortiment.
Lite mer uppdateringar. Hann med en hel del under morgonen.
Fjädringsvågen är klar och bakswingen har nu fungerande fjädring. Sidostödet måste kortas eller löda ett nytt i mässing då gaffelbenen jag bygger blir kortare för rätt stuk. Staget till vågen är justerbart för att lättare få till looken senare i bygget.
Gaffelkronan är klar och jag var nere i garaget inatt och airbrushade dem i en mix av Tamiyas clear yellow och orange för rätt KYB nyans på gaffelbenen.
Fästen till styret är klara och jag är i fullgång med att bocka styre av 4mm aluminium stång.
Motorn är 90% klar och lätt vädrad. Jobbade en hel del för att få till den nyans på motorkåporna jag ville ha.
Ramen är färdiglackad och skall få sig en omgång med lite basic vädring. Sådana här maskiner är ju oftast väldigt väl omhändertagna och rena.
Bakswingen provmonterad med det feta bakhjulet. Körde med samma färg på slutväxeln för att få harmoni på delarna. Fälgarna skall så småningom rödstripas.
De tre dubbel Micuni föggarna scratchbyggde jag sportfilter till av Magicsculpt. Lite detaljering återstår även där.
Nytt sidostöd är klart. Blev ett i mässing då det är en hel del tyngd i modellen och sedan är ju stödet gjort i vitmetall av Tamiya på orginal modellen.
Kvällen igår och halva natten med tillängnades avgassystemet. Iden och layouten om hur det skulle se ut kom tillslut efter lite googlande och det gäller ju att passa på medans man har själva bilden framför sig. Det blev ett Akrapovic och Graves inspirerat system föreställande i titan och kolfiber.
Rören blir dragna under motorn och upp förbi bakre stötdämparen till kutsen bak. Lite Ducati style.
Det mesta är gjort av Evergreen, ändarna på burkarna i Magic sculpt.
Återkommer med fler bilder när systemet är färdigmålat.
/Jocke
Senast redigerad av Jocke E den 16 mar 2016, 07:53, redigerad totalt 1 gånger.