Men nu till själva bygget. Det börjar trevligt med PE redan i det första byggsteget, kul! Jag limmade fast flänsarna eller vad de kan kallas för med Tamiya Extra Thin Cement. Jag brukar använda TETC så fort som det handlar om PE direkt mot plast som inte kommer att belastas i ett senare skede. Det fungerar finfint med kapillärkraften som drar runt limmet så att plasten smälter och sen när den stelnar igen så sitter PE'n fastsmält med en osynlig limfog, fungerar riktigt bra på exempelvis galler över luftintag och liknande.

Och här är spännhjulen ihoplimmade, jag blev störd av något så jag missade lite med inpassningen av ekrarna.

Mycket jobb och limmande bara för att komma så här långt med bygget. Det är en form av poetisk rättvisa att Dragons byggsatser av Tyska förebilder precis som i verkligheten är onödigt överkomplicerade. En till typisk sak med deras byggbeskrivningar är att de inte markerar att de sex grova tabbarna upptill på "badkaret" ska tas bort.

Jag vet inte riktigt varför jag bryr mig då det knappast kommer att vara synligt när allt är klart men jag fixade till CONTINELAU-märkningen på gummit till CONTINENTAL. Förmodligen bortkastat jobb i slutänden men det är i alla fall gjort.

Lite detaljer baktill som dock inte är nödvändiga om man ska ha luckorna för kylningen stängda men varför göra det enkelt för sig när man kan bygga med öppna luckor. Det ställer dock till med lite småbekymmer längre fram när det gäller vädringen men det får lov att gå bra helt enkelt. Nästa Pz. III med samma typ av luckor får nog stängda luckor skulle jag tro.

Och sett utifrån/nerifrån.

När jag skulle provmontera avgassystemet så visade det sig att det inte alls stämde så jag fick helt enkelt kapa av hela skiten och med hjälp av lite plastic card för att kompensera för sågen riktade jag om eländet.

Klarplastdelarna har här fått sig lite färg i form av Alclad II ALC-408 Armoured Glass.

Två fula utstötarmärken på insidan av varje bandlänk, en fixad många kvar att fixa.

Jag närmar mig.

Här är allt torrpassat och passformen är exemplarisk.

Verktyg med mera, mycket smått blir det.

Här är alla hjulen innan jag limmar ihop dem. Det kommer förmodligen inte att synas men jag har gått All-In på att även insidan ska vara målade på ett genomtänkt sätt.

Här har avgassystemet fått sig en första omgång med färg. Sen hur mycket av det som kommer vara synlig sen efter vädringen är en annan sak men det är en grund i alla fall.

Närbild.

Målandet har kommit igång, XF-60, XF-1 & XF-9 är de färger som jag har använt.

Även småplocket har fått lite färg på sig.

Närbild på småplocket. Men jag funderar på om jag ska måla om bakelithandtagen till den rödbruna nyansen eller om jag ska behålla dem svarta. Tips och råd mottages gärna.

Undersidan har här fått sig en kraftig omgång med chippning. Misstänker dock att det inte kommer synas så mycket av det sen när allt är klart.

Närbild på bakändens chippning.

Luckorna på plats i ungefärligen den vinkel som de kommer att ha sen när de är monterade.

Sett rakt bakifrån.

Upptäckte att jag hade glömt bort att måla kamouflaget så det var bara att fixa det. Prövade först med Ammo of Mig färg men det gick inte alls så bra så jag fick bättra på med mer XF-60 och sen avsluta kamouflaget med Gunze H420. Med beprövade Gunze gick det bättre. Dock så kunde jag inte använda min 0,2mm nål i sprutan eftersom jag precis hade upptäckt att munstycket var sprucket så jag fick helt enkelt beställa ett nytt och i väntan på det nya munstycket var jag tvungen att använda 0,4mm nål i min H&S Evolution Silverline. Ett stort handikapp då jag i stort sett använder min 0,2mm nål till i stort sett allt.

Ett lager med Tamiya X-35 Satin Clear på allt som förberedelse inför den kommande vädringen.

Under tiden som klarlacken får härda fortsatte jag med mitt långsamma arbete och påbörjade tornet.

I det här läget började jag tycka att det skulle se rätt så trist ut med den magra inredningen så jag grävde fram en gammal resinsats från Verlinden som är anpassad efter Tamiyas Ausf. L mest för att se om jag skulle kunna ha någon nytta av delarna för det här bygget. Jag hittade även ett set med PE från Aber tänkt för samma Tamiya, jag borde kunna ha någon nytta av delarna för tornet i den satsen, vi får väl se hur det artar sig framöver.

Det ser ut som om jag kan använda mig utav i stort sett det mesta av den sunkiga resinen från Verlinden. Jag var dock tvungen att scratcha ett nytt golv men annars så ska det nog fungera att använda all hoppas jag. Det är bra det eftersom jag väldigt gärna vill ha alla luckorna öppna för det här bygget.

Det är det sista som har hänt med bygget då jag inte har kunnat göra något på grund av för mycket värk sen den sjuttonde februari. Så det som ni ser här ovan är resultatet av en månads byggande, jag kan inte påstå direkt att jag bygger snabbt men vad gör det så länge man trivs.