Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48 - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:Underbart snyggt så här långt. Erfarenheten säger mig att det kommer bli riktigt snyggt med mattlacken och småplocket på.
Man hoppas ju på det. De verkar ha varit riktigt matta de här. De pyttesmå (20 cm i verkligheten) kokarderna är rätt kul små färgklickar.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Okej, över till nästa. 21:an var i stort sett klar när maskeringen togs av huven. Med viss bävan, att få bort huvarna om det var damm innanför skulle inte bli lätt. Naturligtvis var det tonvis med damm där. Bara att ta fram skalpellen och skära. Till sist fick jag faktiskt bort dem rätt snyggt. Men när de väl var borta, blev jag lite förtjust i kontrasten mellan det turkosa och kamouflaget och beslöt mig för att låta dem förbli öppna.

Nu var detta förstås inte helt okomplicerat. Trumpeter har nämligen helt missat den avskiljningsram- och ruta som skiljer främre cockpit från den bakre. Dessutom har de satt hela inredningen lite fel, så att denna ruta inte ens går att få dit eftersom den då hamnar på fel ställe i förhållande till den bakre huven (delen som sticker upp ovanför den bakre instrumentpanelen ska sitta i linje med bågen ovanför - men flyttar man det hela bakåt får inte stolen plats...). Jag nöjde mig därför med att fixa till "störtbågen" som dessutom är en förutsättning för att pinnen som håller uppe bakre huven ska ha något att sitta fast i.

Bild

Bild

Men nu är allt klart. Återkommer strax med bilder på slutresultatet.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Gårdagens nyheter för alla som var på Open, men som alltid är jag flitigare på att bygga än att fotografera - i synnerhet när de är färdiga. Nåväl, här kommer finsk tvåsitsig 1/48-MiG nummer 1:

Bild

Bild

Bild

Bild

Det har ju förekommit en extratank i byggtråden. Dock visade det sig att den inte passade när luftbromsen var öppen (intressant konstruktion på originalet, för övrigt). Och eftersom luftbromsen består av dels luckan, dels delen i kroppen, var det inte bara att välja stängd lucka (den passar inte) i det här läget.

Bild

Bild

Kokarderna kommer faktiskt från Eduards MiG-21 i 1/144! De var exakt rätt i storlek. Märkligt men sant. Lodjuret kommer från SBS Models ark, dvs samma ark som jag använde till min MiG-15.

Bild

Bild

Bild

Sammanfattningsvis en småtrevlig modell med vissa brister, framför allt vid nos och huv, men i övrigt en trevlig byggupplevelse utan varken toppar eller dalar.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48 - Klar

Inlägg av magnusf »

Den skulle man vilja åka med i!

Snyggt bygge som vanligt Björn!

Hälsningar

Magnus
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48 - Klar

Inlägg av MartinN »

Mycket snygg!

/M
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48 - Klar

Inlägg av Gabriel »

Helt underbar och ett rent nöje att se på Open (jag njöt av både denna och din MiG-15).

/Gabriel
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48 - Klar

Inlägg av hurtone »

Riktigt imponerande!
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Finsk MiG-21UM, Trumpeter 1/48 - Klar

Inlägg av Lennart 12 »

Mycket fin modell //Lennart
Skriv svar